Gravatar

#1 wiseguy 12 år siden

Hey

Jeg er lidt i tvivl om hvordan, min sub skal stå indstillet under kalibreringen af min forstærker (Onkyo TX-SR608)?
Jeg har en B&W ASW300 sub. Hvor skal volume og Lowpass filter stå, når jeg starter kalibreringen af forstærkeren?

Sidst jeg kalibrerede stillede jeg begge i midterindstilling, men jeg synes min sub savner lidt gedigen punch.
Just because the fucker's got a library card doesn't make him Yoda!
Gravatar

#2 McPeter 12 år siden

Jeg har samme forstærker men er heller ikke helt tilfreds med subben.
Min største problem er at den ikke har presets afhængigt af kilde eller til manuelt valg. På min gamle NAD 753v2 havde jeg både en "Movie" og en "Music" preset da jeg bestemt ikke mener at basniveauet skal være det samme. Foretrækker lidt mere stram bas til musik og så må det gerne buldre lidt mere til actionfilm.

Dit spørgsmål kommer iøvrigt an på hvilke fronthøjtalere du har. Er de store vil du gerne sætte delefilteret for subben til kun at tage det allerdybeste med, mens hvis du har små fronthøjtalere så vil du gerne have subben til at levere mere.

Så jeg vil i hvert fald gerne læse med hvis der er nogen der har noget klogt at sige. :-)
Mit film site: http://www.filmtips.dk/
Gravatar

#3 wiseguy 12 år siden

#2 jeg har store fronter, så det du siger, er at jeg skal stille lowpass filteret lavt - men gælder det også under selve kalibreringen?

Mener vi var nogle stykker, der røg på 608eren - hvad har I andre gjort??
Just because the fucker's got a library card doesn't make him Yoda!
Gravatar

#4 McPeter 12 år siden

Så vidt jeg husker ændrer kalibreringen ikke lowpass filteret, så ja det skal vel sættes inden hvis det er det du har tænkt dig at bruge efter.

Du må ikke hænge mig op på det, men prøv evt. 80 Hz, det synes jeg at jeg har læst et sted, kan bare ikke lige finde hvor. :-)
Mit film site: http://www.filmtips.dk/
Gravatar

#5 wiseguy 12 år siden

#4 det prøver jeg tak.

Har lige købt nye baghøjttalere, så jeg skal prøve 7.1 af i aften for første gang ;o)
Just because the fucker's got a library card doesn't make him Yoda!
Gravatar

#6 Bony 12 år siden

Jeg har personligt ikke så meget fidus til autokalibreringer, da de i forhold til mine erfaringer sjældent giver et særlig nøjagtigt resultat.
Nyeste anmeldelse: "The Thin Red Line" : http://bonysblog.wordpress.com/
Gravatar

#7 McPeter 12 år siden

Fedt - hvilke højtalere kører du med i dit setup?

Jeg kører:
Front: Dali Ikon 5
Center: Dali Ikon Vokal 2
Side: B&W M-1
Bag: KEF reolhøjtalere (kan ikke huske modelnr) - skal erstattes af et sæt B&W M-1 når jeg får råd.
Sub: B&W ASW610
Mit film site: http://www.filmtips.dk/
Gravatar

#8 OxxY 12 år siden

Du skal læse dig til om din forstærker filterere eller ej. Fordi det nytter ikke noget hvis først din forstærker påhæfter et lowpass filter og derefter din sub gør. Det skal kun være én af dem der filtrere.

Personligt ville jeg i dit tilfælde lade subben filtere da du så nemt lige kan finindstille under brug på subbens filterknap. Er dine fronter store er der stor chance for du gerne vil dele ved 60-80Hz da de nok begynder at give op deromkring. Hvis dine fronter har et datablad kan du måske se om de har et frekvensspecter hvor du kan se hvor i bassen de ikke længere kan følge med. Ellers er der ikke så meget andet at gøre end at prøve sig frem.
Gravatar

#9 OxxY 12 år siden

Og så lige for at uddybe lidt. Med filtrere mener jeg ikke distance eller level, kun Hz. Derudover så på min forstærker, hvis man sætter fronterne til Large så skal Enhanced Bass være slået til før subben overhovedet spiller. (det heder vidst ikke helt det samme på Onkyo men mener det er noget af det samme).

Hvis du slet ikke kan få det til at spille ordenligt, så find en pdf med manualen samt hvilke højtalere du har, så gir jeg det gerne et kig.
Gravatar

#10 wiseguy 12 år siden

Tak for input - konen lavede en Al Qaeda manøvre på mig i går og blokerede fjernsynet med "noget hun bare skulle se!!" angiveligt i protest i mod de nye baghøjtalere - så jeg fik ikke sluttet en skid til, men måtte nøjes med at trække kabler!!
I aften ska hun til Zumba ;o)
Just because the fucker's got a library card doesn't make him Yoda!

Skriv ny kommentar: