Gravatar

#1 frankdrebin 10 år siden

Har lige et par spørgsmål til jer IT-nørder herinde.

Jeg er igang med at skulle lave internet rundt i en bygning der er 1000 m2.

Der er i forvejen blevet trukket kabler rundt til alle rum hvor der skal være internet, som alle komme ud fra dette skab. Internettet kommer fra Stofa og er 150Mbit. Mit spørgsmål er så:

Der er kun 4 udgange i dette modem fra Stofa, som også befinder sig i skabet. Hvordan fordeler jeg det bedst ud til f.eks. 20 udgange. Skal jeg bruge noget ala. dette og så bruge 20 små patchkabler som bliver sat op i fordeleren?

Derudover er routeren jo trådløs. Så det signal vil jeg gerne kunne bruge rundt i hele bygningen. Kan jeg så købe en 3-4 stk. "Wireless repeater" her, og sætte dem op, og så vil den "forlænge" rækkevidden?

På forhånd tak

// Nikolaj
Gravatar

#2 frankdrebin 10 år siden

Anyone?
Gravatar

#3 Scherlund 10 år siden

Nu kan jeg ikke lige se hvad du har i det rack. Men jeg går ud fra at der kun er patchpaneler og så er det ganske rigtigt at du skal bruge en switch af en art. Dog skal du som nok kigge mere på en Gigabit switch i stedet for den 10/100 du har linket til. Ellers vil du smide ikke kunne udnytte hele din internetforbindelse.

Nu ved jeg ikke hvad det skal bruges til, men du burde måske overveje en anden router end den der følger med/er indbygget i modemmet fra Stofa.

Angående om at udvide dækningen af det trådløsenetværk. Så er jeg af den opfattelse at du ved at bruge repeaterer nok godt kan få dækning, men forbindelsen måske ikke er stærk nok til meget andet end netsurf og email brug. Hvis du bruge det til meget mere end det, så vil det være fordelagtigt at anvende deciderede accespoints.

Så hvordan du skal sætte det hele op kommer meget an på hvad netværket skal bruges til samt til dels hvem der skal stå for administrationen for det.

N.B.
Det er helt sikkert andre der har meget mere forstand på tingene end mig og de personer skal endelig rette mig hvis jeg siger noget sludder :)
Gravatar

#4 frankdrebin 10 år siden

Det er rigtigt at det kun er et patchpanel der er i skabet.

Der er trukket kabler internet ud til 4 værelser samt 2 kontorer. De skal så primært trække internet/PS3/Netflix. jeg er ikke den store IT nørd, så jeg famler lidt i blinde på det felt her. Men kan så se på det hele at jeg skal have sådan en gigabit switch.

Det trådløse skal ikke bruges til andet end at kunne komme på nettet fra en bærbar samt mobil.

Skriv ny kommentar: