Gravatar

#1 kasper0204 14 år siden

Pyha, jeg er på herrens mark!

Der er så mange producenter, produkter, tekniske betegnelser, systemer og hvad ved jeg. Jeg er en smule inde i noget af det, men har alligevel et par spørgsmål, som nok er langt ude dumme for jer, der er godt inde i alt det tekniske.

Jeg håber virkelig, at DU vil hjælpe mig!

I julegave fik jeg en BD-P4600 Blu-ray afspiller fra Samsung. Lækkert, for jeg har længe haft lyst til at anskaffe mig noget opdateret udstyr.

Jeg har i noget tid haft i tankerne, at anskaffe mig et hjemmebiosystem (Blu-ray afspiller + 5.1 højtalersystem). Fladskærm overvejer jeg også at udskifte - men det må blive lidt senere.

Nu har jeg så fået den del der hedder "Afspilleren" i den mindre opdatering. Men jeg har siden d. 24 gået lidt og tænkt på, om jeg ikke skulle "bytte" afspilleren ud med et hjemmebiosystem, hvor den samme afspiller også er indkluderet. Derved vil jeg stadig have fået afspilleren, men lægger selv ud for det resterende beløb/højtalerne.

Det skal lige siges, at jeg har været rundt på nettet og læse om netop den afspiller, som ser ud til at opfylde mine behov, samt ser en smule "flot"/anderledes ud at have stående. Så det skal være den.

Jeg smutter hér til aften ind på Samsung's hjemmeside for at kigge lidt. Ved første indtryk ser det ud til, at Samsung har et stort udvalg af hjemmebiografsæt, med netop min afspiller - fedt, tænker jeg.

Men ved nærmere undersøgelse er det slet ikke så enkelt. De afspillere der er sammensat i biosættene, som ligner BD-P4600 en del, er altså ikke samme afspillere. Der står ikke i nogen af beskrivelserne, præcist hvilken Blu-ray afspiller der følger med i sættene, og de Blu-ray afspillere er ikke at finde under deres "Blu ray afspillere" afdeling, hvor der blot er de enkelte afspillere.

Det er første mindre forvirring - laver de bestemte afspillere, til deres hjemmebiosystemer? (Og tager altså ikke deres "kendte" afspillere og sammensætter et biosystem ud af dem?).

Det er lidt noget øv, hvis det forholder sig sådan. For jeg har søgt nettet rundt, og man kan ikke købe et ganske almindeligt Samsung højtaler 5.1-sæt, uden afspiller, bestående af bl.a. noget i stil med fire høje gulvhøjtalere, en "midter" højtaler, subwoofer og receiver (eller hvad de forskellige dele præcist hedder - som sagt, jeg har ikke styr på det - slet ikke når det angår lyd!).

Er det virkelig rigtigt, at det ikke er muligt blot at købe højtalersæt-delen til en hjemmebio? Den optimale løsning, for mit personlige vedkommende, ville være, at kunne købe et komplet sæt med afspilleren (BD-P4600) og højtalerdelen. Da jeg ikke er så meget inde i lyd, ville jeg derfor vide, at det hele bare spiller sammen - og jeg sådan set bare skal sætte det på og tilslutte det.

Jeg har kig på et system som: HT-BD7255. Men afspilleren ligner ikke helt præcist BD-P4600 (hvilken er det så? Èr det BD-P4600?).

Kan man ikke købe en BD-P4600 som et hjemmebiosæt med højtalere? (Det falder langt uden for min logik, hvis det ikke er muligt?! Der ville være mange flere muligheder for sæt - og de ville vel kunne sælge mere? Ja i hvert fald et sæt ville de få solgt til mig!).

Det skal være Samsung, da mit fjernsyn (og kommende fjernsyn jeg har kig på) er Samsung. Min afspiller er nu Samsung og det skal mulige højtalere derfor også være (jeg har noget med, at fornemmelsen og looket er lidt bedre, når alt er fra samme fabrikant).

Har i gode alternativer eller forslag til, hvad jeg kan gøre for at købe et udemærket 5.1 Samsung system der spiller med BD-P4600? Ikke voldsomt dyrt - max 5 - 6.000 kr. for højtalerne alene (afspilleren er jo betalt).

Jeg må også tilføje, at jeg alle dage kun har haft min fladskærm/tv-skærm som lydkilde. Jeg har aldrig ejet et surround-sæt eller det der ligner. Dette skriver jeg fordi, jeg ved, at der findes super optimale hjemmebiosystemer derude, som altså også koster pokkers mange tusinder af kroner! Det kan godt være de er bedre og alt det der, men jeg er sikker på at et fint lille, på forhånd sammensat, hjemmebiosystem fra producenten nok skal overraske mig tilpas meget til, at jeg bliver blæst totalt bagover, når jeg pludseligt oplever surround-effekten hjemme i den lille hytte.

Man kan sige; i og med, at jeg ikke har oplevet de fandens dyre systemer (ud over biografer), så ved jeg heller ikke hvordan de lyder, og kan heller ikke sammenligne med det. Hvad man ikke ved, har man ikke ondt af - derfor er et biosystem til små 6.000 kr. noget der i den grad kan opfylde mit lille behov og lille drøm om, at få noget bedre lyd herhjemme, end den fladskærmen byder på. Det bliver helt bestemt en meget federe oplevelse!

Til sidst må jeg også nævne, at jeg ikke er typen, der har en indrettet biograf. Jeg har en lille stue, hvor et 5.1 system ville passe fint ind - med højtalere i hvert af de fire hjørner :o)

Beklager, at det blev så langt - håber meget på, at i kan hjælpe en nybegynder!

Hvad gør jeg? Jeg har en BD-P4600 Blu-ray afspiller, som jeg ønsker, at beholde. Men samtidig vil benytte muligheden til at få højtaler-delen oven i. Er eneste mulighed, at få pengene tilbage for afspilleren og købe et af de allerede eksisterende sammensatte Samsung biosystemer? (Det irriterer mig bare, at man ikke kan vide, hvor gode DE afspillere er, som Samsung åbenbart eksklusivt bruger i deres bif-systemer. Der er masser af anmeldelser af deres enkelte BR-afspillere, men ikke af deres hele biosystemer).

På forhånd mange tak for hjælpen!

Kasper :o)

Skriv ny kommentar: