Gravatar

#1 Corgan 13 år siden

Som så ofte før, går jeg nu igen og overvejer at erstatte min gamle Panasonic AE700E med en full hd projektor. Jeg har været rigtig glad for min Pana, og den har kørt alle årene på samme pære, hvilket pt vist er lige omkring 3k timer. Jeg har aldrig haft problemer med den, og den er stadig lige så livlig som da den var ung.
Dog kører den kun 720p og da jeg bruger den mest til film og spil som kan spyttes ud i 1080p, føler jeg at den begrænser min livsnydelse. ;-)

Jeg var henne og få en demo af Panasonic AE4000, og det er er jo et lækkert billede den føder. Modellen er dog fra 2009, så det kunne godt være at en ny model er lige på trapperne.
Projectorcentral.com (PC) belønnede den med "2009 Editor's Choice" prisen. Samme pris fik den billigere Epson Home Cinema 8350 (også kaldet EH-TW3600 i Europa) i 2010.

Mht priser har jeg fundet ud af at jeg kan købe Pana AE4000 for £1750 og Epson TW3600 (inkl. en gratis Sony BDP-S370 Blu-ray player) for £1300. Så det er en forskel på £450... hvilket er godt 4000 kr. Det er alligevel en god slat penge.

PC skriver at Epson næsten er lige så god som Pana.... men jeg har indtil videre været rigtig glad på min gamle Pana.

Hvilken én burde jeg gå efter? Eller er det måske bedre at vente? Er der annonceret nye modeller i samme prisklasse, som jeg burde vente på?

Jeg håber I kan hjælpe lidt med noget perspektiv.
Gravatar

#2 Corgan 13 år siden

Nobody? :-(
Gravatar

#3 Bruce 13 år siden

Jeg vil gerne rådgive, men bliver nødt til at vide lidt flere parametre :) Ser du film i et mørklagt rum eller er der en del lys? Hvad er dit lærred forn'et? Gain? Størrelse af lærred?

Hvad betyder mest for dig ved full HD visning? Dette spørgsmål er meget vigtigt i dag, hvor der er stor forskel i billedkvaliteten. Jeg formoder ikke du vil have en kalibrering til 3K og derfor er nogle projektorer meget gode "out of the box" mht korrekte farver, mens andre er helt i skoven.

Farver, skarphed, kontrast. Hvis du ser film under lyse omgivelser, vil du sætte stor pris på et meget godt sortniveau på din projektor. Min kamerat har en AE2000 og sortniveauet er nærmest ikke eksisterende i hans rum, så når der kommer mørke scener, så ser man ingen detaljer.

Og slutteligt. Budgettet. Hvor meget betyder prisen ifht. kvaliteten? Hvis du kan spare 4K, men også får et mærkbart ringere billed, hvad så?
Alle har et fradrag, Helle hun har to ... Helle ... havets tournedos
Gravatar

#4 Bruce 13 år siden

Og lige en tilføjelse! Du bor i udlandet ikke sandt? Hvilket land, for jeg formoder du køber den lokalt?
Alle har et fradrag, Helle hun har to ... Helle ... havets tournedos
Gravatar

#5 Bruce 13 år siden

Jeg kan starte med at hamre én projektor af som forslag JVC HD350. Grundet en ny generation lige er kommet på markedet, har "entry modellen" fået et ordentligt hug ned i pris. I Danmark er prisen hos AVConnection 19.999 (over 10K ned i pris og 3-4K BILLIGERE end billigste sted i England og Tyskland), måske stadig for dyrt, men hvis du KAN få en demo, bør du lige give den et syn. Udover et flot out of the box niveau, er det min erfaring, at det er svært at vænne sig til dynamisk kontrast, når man først har oplevet sortniveauet i native. Kvalitet ifht pris, er denne ikke til at slå.

WhatHiFi
CNet
Alle har et fradrag, Helle hun har to ... Helle ... havets tournedos
Gravatar

#6 Corgan 13 år siden

#3:

Tak for svaret.
Normalt nyder jeg at se film i et mørklagt rum... nogle gange tænder jeg dog lidt ambient lys for at kunne se hvor jeg har lagt fjernbetjeningerne m.m. :-)
Kalibrering er ikke rigtigt noget jeg før har spenderet penge på, men jeg bruger ofte meget tid på at pille ved farver ud fra indstillinger jeg har fundet på nettet.
Jeg modtager imorgen et motoriseret gråligt lærred på omkring 80" med en gain på 1.2.

Mht prisen, så kommer det an på hvad jeg får for pengene. Efter hvad jeg har læst, er der ikke meget forkel på Pana og Epson (de modeller jeg nævnte) udover prisen. Hvis man behøver at have begge projektorer side om side og stå med en lup for at kunne se forskellen, er 4k ikke prisen værd.

Jeg bor i London. Jeg regner med at købe enten lokalt eller over nettet.... eller vente.
Gravatar

#7 Corgan 13 år siden

#5:

Cool. Jeg prøver lige at læse lidt om JVC'en.
Gravatar

#8 Bruce 13 år siden

Tjek evt.denne tråd Panasonic AE4000 vs. JVC HD350

Der er tale om to forskellige teknologier. Pana er LCD og JVC LCOS DILA teknologi, som er tilsvarende Sony SXRD.

Hvor JVC's kontrast er bekræftet af Cine4Home i Tyskland (de laver enormt lange anmeldelser) er Pana'ens kontrast ca 3.000:1 i native og mellem 7.000:1 og 10.000:1 med dynamisk iris.

Men her er Cine4Homes anmeldelser, som du kan oversætte via Google:

Pana 4000
JVC HD350

Du kan også tjekke Mitsubishi HC4000 ud, som er en DLP maskine
Mitsubishi HC4000

Og her er den Epson, som du også nævnte:
Epson 8350
Alle har et fradrag, Helle hun har to ... Helle ... havets tournedos
Gravatar

#9 Corgan 13 år siden

#8:

Will do. Mange tak.
Har du hørt noget om kommende modeller?

Det er fint nok at folk bruger Pana 4000 til at sammenligne nye projektorer (hvilket i sig selv siger noget om kvaliteten, går jeg ud fra), men den er fra 2009 og da vi nu er i 2011, er det vel på tide de smider en opgradering på gaden.
Gravatar

#10 Bruce 13 år siden

#9 Jeg ved kun noget om JVC modellerne X3, X7 og X9, som lige er kommet på gaden, som afløser JVC HD350, 750 og 950'erne. Disse understøtter også 3D.

Jeg har ikke hørt nyt om en ny Panasonic model. Epson Home Cinema 21000 er lige på trapperne og det er Mitsubishi HC9000 også, denne også med 3D.
Alle har et fradrag, Helle hun har to ... Helle ... havets tournedos

Skriv ny kommentar: