Gravatar

#11 Herrguth 14 år siden

Men hvorfor plasma fremfor LED? (jeg kan jo se at I hælder til at plasma er det bedste).
Gravatar

#12 filmz-Bruce 14 år siden

#11 Med risiko for at stikke hænderne ned i en religiøs krig. Fordi plasma ER det bedste! Selvklart er der flere punkter der som regel fremhæves omkring plasma, som er negative. Burn-in er historisk betinget og et problem, som plasma TV havde for et par generationer siden. Nye kvalitets plasma TV har ikke dette problem, med mindre man decideret lader sit TV stå tændt i meget lange perioder på et statisk billede.

Derudover er der strømforbruget. Men målingen af plasma og LCD er vidt forskellig. Plasmas strømforbrug måles ofte som fuld power med hvid, men dette er ikke seriøst. Et plasma TV ligger i gennemsnit på 25-30% af max strømforbruget. Men det er sen selvfølge, at plasma IKKE kan konkurrere med LED om at være mest grøn og også bruger mere strøm end LCD. Så hvis økonomi betyder meget, så skal man ikke tage plasma.

Hvis man derimod vil have uovertruffent sortniveau og farver, så er der ingen vej udenom plasma. Min bror købte et af de nye LED TV og var ved standalone test imponeret over billedet, indtil han så det i en direkte sammenligning med et Pioneer plasma TV.

I USA har man nogle gigantiske supermarkeder, hvor man kan se den samme film spille på 20-30 TV ved siden af hinanden. Det er den bedste sammenligningstest man kan gøre, men det er ikke nok. TV er som regel ikke kalibrerede fra fabrikken til D65 standarden og tværtimod, så der er meget stor kvalitetsforbedring ved at få TV'et kalibreret. Vil man ikke give penge til dette. Så tjek f.eks Avsforum ud, hvor eksperter ofte lister deres parametre for optimal billedsettings, som man så kan bruge. De er ikke lige nøjagtige for alle eksemplarer, men det er ofte at foretrække.

Jeg har dog ingen referencer eller viden om TV i størrelsen 32"-37", så der ville jeg gå efter at læse så mange anmeldelser som muligt!
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#13 Highland Park 14 år siden

Nu er jeg ikke ekspert på området og har selvfølgelig ikke stiftet bekendtskab med alle modeller, men jeg har stadig til gode at se et flot billede på en plasmaskærm. Samtlige jeg har kigget på har haft synlige problemer af den ene eller anden art.

Hvad er D65-standarden? Jeg kunne selvfølgelig google det men går ud fra, at et svar ikke kun kommer mig til gode. :)
... as surely as there's a mouse behind your ear.
Gravatar

#14 filmz-Bruce 14 år siden

#13 Kan du fortælle mig, hvilke plasma TV du i såfald har set på? D65 kan du læse mere om her:

http://www.audioholics.com/tweaks/calibrate-your-s...

Der er stor forskel på at se et D65 kalibreret billede og de indstillinger som ofte hedder noget med optimal, vivid, gaming, sport etc. Homecinema er som regel tættest på, men meget ofte meget langt fra D65.

Der er en grund til, at Flatpanels kun har haft 2 TV, som har kunnet opnå deres reference award i test. Pioneer LX5090H og Pioneer PDP 508XD. Pioneers og Panasonics plasmamodeller de sidste to generationer har været særdeles gode.
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#15 Highland Park 14 år siden

#14: Nej, det kan jeg desværre ikke, for jeg kan ikke huske det, men det drejer sig udelukkende om modeller (forskellige mærker), der stod fremme i butikkerne.

Tak for linket. Jeg vil da læse, hvad de har skrevet om de to modeller, du nævner. :)
... as surely as there's a mouse behind your ear.
Gravatar

#16 filmz-Bruce 14 år siden

#15 Det er ihvertfald meget nemt at få et plasma TV til at se dårligt ud :) Jeg skal prøve og se om jeg ikke finde frem til en rigtig god artikel, som Otto fra AV-Precision engang lavede med screenshots af kalibreringer af TV. Virkelig indholdsrig og oplysende.

Den var her :)
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#17 Highland Park 14 år siden

#16: Interessant læsning, tak for det Bruce. Men jeg er lidt skuffet over, at det ikke har indbygget PEP.
... as surely as there's a mouse behind your ear.
Gravatar

#18 filmz-Bruce 14 år siden

#17 Velbekomme. PEP? 508'eren er "det gamle" Pioneer. Det er altid en god ide at smutte ind på recordere.dk og tjekke TV anbefalinger ud. Men led efter AV-Precision brugerens indlæg, Otto, for ham kan man stole på.
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#19 Highland Park 14 år siden

#18: Den har jo PIP og PAP så hvorfor ikke også PEP? Det vil jeg hellere ha'. ;)

Tak for tippet - det har jeg hermed skrevet mig bag øret. Otto fra AV-Precision og recordere.dk; check! :)
... as surely as there's a mouse behind your ear.
Gravatar

#20 ks 14 år siden

Jeg har også netop købt et nyt fjernsyn (Panasonic Plasma X10), og kan varmt anbefale Flatpanels, hvor der også er en masse god hjælp at hente til alle typer budgetter.

Jeg er i øvrigt enormt glad for mit X10, som i øjeblikket kan fås i den nye version X20 i 42" til lige under 5000,-

Og jeg har oplevet absolut intet på burn-in og retention fronten, som ellers bekymrede mig meget de første par uger. Jeg både spiller, ser almindeligt fjernsyn og DVD/Blu-Ray på det samt har min PC tilkoblet af og til - og på trods af dette meget varierede forbrug, så har jeg ikke oplevet noget. Derfor nil jeg næsten vove at påstå, at burn-in er en myte nu til dags (i hvert fald ved Panasonic) - og at det kun kommer, hvis man fremtvinger det ved fx at falde i søvn foran DVD'en, så den står og viser et skrigende hvidt "Samsung DVD" hele natten.

Og så lad være med at lade dig forblænde af 1080p, hvis du kan få et bedre fjernsyn i 720p.

Skriv ny kommentar: