Nå, så er det vist blevet tid til endnu en uddybbende mening omkring Far Cry 2. Efter den korte introduktion i mandags, så pjækkede jeg fra lidt timen, forsømte kæresten lidt og endte med at ligge en 6-7 timer i spillet henover dagen. For fanden, hvor har jeg glædet mig til det her spil!
Men ... Desværre, så synes jeg spillet skuffer på en hel del punkter. Det vil så gerne elskes, og jeg vil så gerne elske det - for det lyder fantastisk, ser fantastisk ud og har rigtig mange små veludførte detaljer, der giver en helt unik oplevelse og en masse mindeværdige små øjeblikket. Men trods alt dette, så er spillet i sig selv en utrolig frustrerende oplevelse at spille sig igennem.
Da jeg læste gennem EuroGamers forum og al den kritik fremlagt derinde, blev jeg ganske vist lidt nervøs, men holdte alligevel fat i størstedelen af min optimisme. Så irriterende kunne det vel heller ikke være, at "open world" elementet var begrænset af klipper og floder, der alligevel ofte kun lagde op til en enkelt måde at gribe tingene an på, eller hvor irriterende kunne det være, at man skulle igennem et par bemandingsposter engang imellem, når man rejste fra mission til mission?
Problemet er bare, at disse små elementer .... De er hamrende irriterende og virkelig forstyrende for udfoldelsen af spillet! Efter så mange timer i spillet, har jeg stadigvæk kun gennemført en 4-5 missioner, fordi de simpelthen tager timer at komme igennem. Det er ikke fordi ideen med bemandingsposterne er dårlig, men den bliver dårlig ligeså snart, at man rejser igennem den samme bemandingspost en 6-8 gange på en dag og udspiller stort set det samme scenario hver gang, for fjenderne respawner naturligvis, så snart du er væk. Dette er næsten mit største problem med spillet, for dør du ved en af disse bemandingsposter (enkelte af dem har alligevel en 8-10 mand at nedkæmpe), så kan du - i bedste GTA stil - nemlig starte helt forfra. Du kan naturligvis gennem undervejs dog, hvis du vil køre gigantiske omveje for hele tiden at finde et safe house. "Men der er vel checkpoints?" Desværre ikke!
Derudover er spillet plaget af en masse små irritationer, såsom:
1) våben, der jammer. Jep, pointen er, at du skal købe våben og sørge for ikke at bruge gamle våben. Men en gang imellem bliver det altså nødvendigt at samle fjendens efterladte op, og selvom selvsamme våben for dem fungerede fint, så kan du være 100% sikker på, at det jammer for dig inden du har brugt magasinet ud! Ideen er fed nok, men den falder til jorden, når man skal "unjamme" sit våben hver andet minut.
2) lange rejser. Ja, du bruger næsten mere tid på at køre rundt i landskabet her, end i GTA. Heldigvis en ofte meget, meget smuk rejse - til forveksling fra GTA.
3) Klodset håndtering af våben. Ja, der er ikke meget COD4 eller Battlefield:BC over sigte, bevægelse eller noget som helst andet. Hvor den slags egentlig burde fungerende flydende, så er Far Cry 2 ofte en træls oplevelse. Det er svært at beskrive, men det føles slet ikke ligeså naturligt at håndtere sit våben, som i andre FPS'er, jeg har spillet på min konsol.
4) Fjender, der gerne tager et magasin eller to, før de falder døde om - hamrende frustrerende. Headshots fungerer naturligvis, men så snart du ikke laver et headshot, så kan du være sikker på, at du vil tømme samtlige 30 kugler ind i overkroppen af manden, får han endelig ligger sig ned og dør.
Alt i en alt en meget blandet oplevelse, som det måske fremgår :) Jeg havde store forventninger, og hænger mig naturligvis derfor i mange af de skuffelser og frustrationer, jeg oplevelse i går. Jeg håber på, at spillet kan hive sig selv lidt op senere hen - ellers, så er jeg bange for, at det i bund og grund blot er en middelmådig FPS pakket ind i et fantastisk design.
for dør du ved en af disse bemandingsposter (enkelte af dem har alligevel en 8-10 mand at nedkæmpe), så kan du - i bedste GTA stil - nemlig starte helt forfra. Du kan naturligvis gennem undervejs dog, hvis du vil køre gigantiske omveje for hele tiden at finde et safe house. "Men der er vel checkpoints?" Desværre ikke!
Nu begik min sidste buddy godt nok selvmord (det vælger jeg hvertfald og kalde det)
men det er jo meningen at ens buddy kommer netop og redder dig når du er nede, når du altså har fået en buddy.
J. J: "This is one of my Favorite shots." Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
Ks, jeg er da ked af du ikke er helt glad for spillet. Eller i det mindste har en del kritikpunkter, som ikke får det helt op at ringe. Lad mig starte med det punkt jeg er enig i; respawn af vagtposter. Det går for hurtigt, og det er dårligt man kan vende om og så møde en by fyldt med vagter igen. Jeg er dog begyndt at tage den som en oplevelse og slapper af med det, istedet for at se det som "sur arbejde" hver gang.
1) Jeg synes jamming gør kampene afvekslende, og man tænker lige en ekstra gang før man bare griber den nærmest våben. Og en febrik hamren på Firkant, men kuglerne visler om ens dækning skaber nu en meget fed stemning.
2) Jeg synes egentlig rejserne var kortere end jeg frygtede. Man bevæger sig rimelig hurtig og busserne er også gode. Derudover er der næsten altid et safehouse eller en vagtpost man lige skal rydde ud i :)
3) Egentlig enig. Som sagt før er det ikke COD4 standard. Det kræver lidt tilvending.
4) Jeg synes egentlig ikke det er så galt. Jo større afstand, jo flere skud. Man rammer jo, ganske realistisk, ikke særlig godt på de afstanden.
Alt i alt, er dette ikke et typisk FPS, så man skal ikke forvente at spille det på samme måde som f.eks. COD4. Man skal slappe mere af, og leve sig mere ind i stemningen.
This weekend will be filled with staring out of windows while holding a glass of scotch.
Jeg er måske også lidt hård i kritikken, grundet en smule frustation :)
Jeg prøver også at se hygge mig lidt med bemandingsposterne, og har da også haft nogle interessant scenarier der. Specielt husker jeg en enkelt gang, hvor det lykkedes mig at tænde ild til noget tørt græs, der derefter opslugte hele posten, med tre mænd, der desperat skreg af smerte - fantastisk :) Dog synes jeg, at det alt for ofte blot forlænger spillet unødvendigt. Så man kan spille i meget lang tid, uden egentlig at opleve nogen form for fremgang i hverken spil eller historie - det bryder jeg mig ikke om. Far Cry 2 er for den tålmodige spiller, hvilket jeg også ofte er - men der er undtagelser, og dette er desværre et af dem.
Jeg har endnu ikke så godt styr på busserne, men burde måske overveje at bruge dem mere. Problematisk er det dog også, at der som oftest kun er en station her og der, og typisk skal man igennem en bemandingspost eller tre for at nå dertil :)
Jamming er måske meget en smagssag, jeg ser det som decideret hæmmende for spiloplevelsen, mens andre måske synes det lige gør intensiteten den tand federe.
Med hensyn til kuglerne, så kan man temmelig tydeligt se, når de rammer - blodet sprøjter trods alt til højre og venstre. Jeg har ofte prøvet at skulle smække en 5-10 kugler i overkroppen før, at han ligger sig ned. På EuroGamer læste jeg dog, at det bliver bedre senere i spillet, når man får nogle andre våben at lege med.
Ok. Vi er nok bare forskellige. Jeg blev helt opslugt og brugte rask væk 3 timer på at lalle rundt til safe-houses og andre ting uden overhovedet at se på historien.
This weekend will be filled with staring out of windows while holding a glass of scotch.
#1511 ks 16 år siden
Men ... Desværre, så synes jeg spillet skuffer på en hel del punkter. Det vil så gerne elskes, og jeg vil så gerne elske det - for det lyder fantastisk, ser fantastisk ud og har rigtig mange små veludførte detaljer, der giver en helt unik oplevelse og en masse mindeværdige små øjeblikket. Men trods alt dette, så er spillet i sig selv en utrolig frustrerende oplevelse at spille sig igennem.
Da jeg læste gennem EuroGamers forum og al den kritik fremlagt derinde, blev jeg ganske vist lidt nervøs, men holdte alligevel fat i størstedelen af min optimisme. Så irriterende kunne det vel heller ikke være, at "open world" elementet var begrænset af klipper og floder, der alligevel ofte kun lagde op til en enkelt måde at gribe tingene an på, eller hvor irriterende kunne det være, at man skulle igennem et par bemandingsposter engang imellem, når man rejste fra mission til mission?
Problemet er bare, at disse små elementer .... De er hamrende irriterende og virkelig forstyrende for udfoldelsen af spillet! Efter så mange timer i spillet, har jeg stadigvæk kun gennemført en 4-5 missioner, fordi de simpelthen tager timer at komme igennem. Det er ikke fordi ideen med bemandingsposterne er dårlig, men den bliver dårlig ligeså snart, at man rejser igennem den samme bemandingspost en 6-8 gange på en dag og udspiller stort set det samme scenario hver gang, for fjenderne respawner naturligvis, så snart du er væk. Dette er næsten mit største problem med spillet, for dør du ved en af disse bemandingsposter (enkelte af dem har alligevel en 8-10 mand at nedkæmpe), så kan du - i bedste GTA stil - nemlig starte helt forfra. Du kan naturligvis gennem undervejs dog, hvis du vil køre gigantiske omveje for hele tiden at finde et safe house. "Men der er vel checkpoints?" Desværre ikke!
Derudover er spillet plaget af en masse små irritationer, såsom:
1) våben, der jammer. Jep, pointen er, at du skal købe våben og sørge for ikke at bruge gamle våben. Men en gang imellem bliver det altså nødvendigt at samle fjendens efterladte op, og selvom selvsamme våben for dem fungerede fint, så kan du være 100% sikker på, at det jammer for dig inden du har brugt magasinet ud! Ideen er fed nok, men den falder til jorden, når man skal "unjamme" sit våben hver andet minut.
2) lange rejser. Ja, du bruger næsten mere tid på at køre rundt i landskabet her, end i GTA. Heldigvis en ofte meget, meget smuk rejse - til forveksling fra GTA.
3) Klodset håndtering af våben. Ja, der er ikke meget COD4 eller Battlefield:BC over sigte, bevægelse eller noget som helst andet. Hvor den slags egentlig burde fungerende flydende, så er Far Cry 2 ofte en træls oplevelse. Det er svært at beskrive, men det føles slet ikke ligeså naturligt at håndtere sit våben, som i andre FPS'er, jeg har spillet på min konsol.
4) Fjender, der gerne tager et magasin eller to, før de falder døde om - hamrende frustrerende. Headshots fungerer naturligvis, men så snart du ikke laver et headshot, så kan du være sikker på, at du vil tømme samtlige 30 kugler ind i overkroppen af manden, får han endelig ligger sig ned og dør.
Alt i en alt en meget blandet oplevelse, som det måske fremgår :) Jeg havde store forventninger, og hænger mig naturligvis derfor i mange af de skuffelser og frustrationer, jeg oplevelse i går. Jeg håber på, at spillet kan hive sig selv lidt op senere hen - ellers, så er jeg bange for, at det i bund og grund blot er en middelmådig FPS pakket ind i et fantastisk design.
#1512 elwood 16 år siden
Nu begik min sidste buddy godt nok selvmord (det vælger jeg hvertfald og kalde det)
men det er jo meningen at ens buddy kommer netop og redder dig når du er nede, når du altså har fået en buddy.
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
#1513 DarkLight 16 år siden
jeg er da ked af du ikke er helt glad for spillet. Eller i det mindste har en del kritikpunkter, som ikke får det helt op at ringe.
Lad mig starte med det punkt jeg er enig i; respawn af vagtposter. Det går for hurtigt, og det er dårligt man kan vende om og så møde en by fyldt med vagter igen. Jeg er dog begyndt at tage den som en oplevelse og slapper af med det, istedet for at se det som "sur arbejde" hver gang.
1) Jeg synes jamming gør kampene afvekslende, og man tænker lige en ekstra gang før man bare griber den nærmest våben. Og en febrik hamren på Firkant, men kuglerne visler om ens dækning skaber nu en meget fed stemning.
2) Jeg synes egentlig rejserne var kortere end jeg frygtede. Man bevæger sig rimelig hurtig og busserne er også gode. Derudover er der næsten altid et safehouse eller en vagtpost man lige skal rydde ud i :)
3) Egentlig enig. Som sagt før er det ikke COD4 standard. Det kræver lidt tilvending.
4) Jeg synes egentlig ikke det er så galt. Jo større afstand, jo flere skud. Man rammer jo, ganske realistisk, ikke særlig godt på de afstanden.
Alt i alt, er dette ikke et typisk FPS, så man skal ikke forvente at spille det på samme måde som f.eks. COD4. Man skal slappe mere af, og leve sig mere ind i stemningen.
#1514 elwood 16 år siden
btw. nogen som skal ha Fallout 3 idag eller ?
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
#1515 McPeter 16 år siden
#1516 ks 16 år siden
Jeg er måske også lidt hård i kritikken, grundet en smule frustation :)
Jeg prøver også at se hygge mig lidt med bemandingsposterne, og har da også haft nogle interessant scenarier der. Specielt husker jeg en enkelt gang, hvor det lykkedes mig at tænde ild til noget tørt græs, der derefter opslugte hele posten, med tre mænd, der desperat skreg af smerte - fantastisk :) Dog synes jeg, at det alt for ofte blot forlænger spillet unødvendigt. Så man kan spille i meget lang tid, uden egentlig at opleve nogen form for fremgang i hverken spil eller historie - det bryder jeg mig ikke om. Far Cry 2 er for den tålmodige spiller, hvilket jeg også ofte er - men der er undtagelser, og dette er desværre et af dem.
Jeg har endnu ikke så godt styr på busserne, men burde måske overveje at bruge dem mere. Problematisk er det dog også, at der som oftest kun er en station her og der, og typisk skal man igennem en bemandingspost eller tre for at nå dertil :)
Jamming er måske meget en smagssag, jeg ser det som decideret hæmmende for spiloplevelsen, mens andre måske synes det lige gør intensiteten den tand federe.
Med hensyn til kuglerne, så kan man temmelig tydeligt se, når de rammer - blodet sprøjter trods alt til højre og venstre. Jeg har ofte prøvet at skulle smække en 5-10 kugler i overkroppen før, at han ligger sig ned. På EuroGamer læste jeg dog, at det bliver bedre senere i spillet, når man får nogle andre våben at lege med.
#1517 DarkLight 16 år siden
#1518 elwood 16 år siden
Dejligt brutalt.
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
#1519 McPeter 16 år siden
http://www.ps3fanboy.com/2008/10/29/activision-off...
#1520 DarkLight 16 år siden