Gravatar

#1 natterjack 14 år siden

Hvad hedder "latitude", som i film eller videos egenskab til at holde information i skygger og highlights samtidig, på dansk?
Gravatar

#2 Tommy Kristensen 14 år siden

Mener du latitude i forbindelse med eksponering?

Latitude is the degree by which one can over, or under expose an image, and still recover an acceptable level of quality from an exposure. Typically negative film has a better ability to record a range of brightness than slide/transparency film or digital. Digital should be considered to be the reverse of print film, with a good latitude in the shadow range, and a narrow one in the highlight area; in contrast to film's large highlight latitude, and narrow shadow latitude. Slide/Transparency film has a narrow latitude in both highlight and shadow areas, requiring greater exposure accuracy.

Negative film's latitude increases somewhat with high ISO material, in contrast digital tends to narrow on latitude with high ISO settings.


Latitude betyder bare råde- eller spillerum. Så hvis det skal give mening, så skal det nok benyttes i sammenhæng med en anden teknisk betegnelse - som f.eks Exposure.

Selvom det betyder råde- eller spillerum, så vil jeg tro der er tale om enten kontrastomfanget eller toneomfanget (motivkontrasten). Må indrømme at jeg ikke er helt sikker i min sag. Det er dog de danske betegnelser jeg er stødt på i forbindelse med highlights og shadows :)
Gravatar

#3 Tommy Kristensen 14 år siden

Jeg læste lige lidt mere omkring det. Mon ikke det er toneomfanget (motivkontrasten)? I forbindelse med HDR billeder - der benytter man sig af Tone-mapping, for at fremhæve ting der ellers vil være forsvundet i enten shadows eller highlights...
Gravatar

#4 natterjack 14 år siden

Tak for svarene, det er dog lidt for sent. :) Endte med at skrive "råderum".

Skriv ny kommentar: