Puha... der er mange Mac modstandere her. Men det er fint med mig. Fubar ønskede at høre fra folk der havde erfaringer med en Macbook... og om man kun betaler for designet. Jeg har brugt en masse tid på at skrive hvad jeg synes er fedt ved Mac'en (og noget tid på hvad jeg er glad for at være sluppet af med da jeg skiftede fra Windows og Linux til OsX).
Det kan godt være at man får en fantastisk oplevelse ved at bruge Windows, når man først har sikret sig i hoved og røv... og tænker sig om hver gang man trykker på et link eller læser en mail. Men jeg må indrømme at jeg bare ikke gider spekulere på det mere. Jeg er med Mac nu blevet vant til at jeg ikke rigtigt skal gøre mig alle de tanker og anstrengelser for at kunne have en sikker computer... for den er sådan indrettet fra start.
Mht installation af OsX på en Pc... så er "nysgerrighed, erfaringer der kan bruges i andre sammenhæng, proof of concept" ikke grund nok for mig til at prøve det. Når jeg skal arbejde på en computer, tænker jeg på den som værende et arbejdsredskab (og det lyder til at Fubar også har tænkt sig at bruge den til det). Hvis jeg var tømrer, ville jeg ikke ønske at vide hvordan min boremaskine virker... men bare være sikker på at den virker. Så kan jeg sgu være nysgerrig på andre område... f.eks. omkring hvordan man rent faktisk løser den grafiske opgave, som Fubar kommer til at arbejde med.
Hvis I nu vil hjælpe Fubar med at finde en løsning, kunne I jo forklare ham hvad der ikke er så fedt ved Mac... eller hvad der ER fedt ved Windows. Jeg er ikke sikker på denne flame-war kan bruges til noget konstruktivt.
Hvis jeg nu endelig skal kommentere Jeres bud på hvordan man kan leve et liv i harmoni med Windows, så har jeg oplevet at Spybot, AVG og systemopdateringer ikke altid gør jobbet. Min fars comuter havde en overgang (måske stadig) et problem med at den ville installere nye systemopdateringer hver eneste gang han genstartede Windows. Og hver gang jeg scanner computeren for spyware of vira, finder jeg 1000-vis af infectede filer, påtrods af at han har flere antivirus programmer kørende i baggrunden... som for øvrigt alle er med til at suge ressourcer ud af computeren. Jeg kan ikke (og vil heller ikke) bestemme over hvad min far skal trykke på... jeg kan råde ham til være opmærksom, men hvad der er "almindelig omtanke" for mig, er ikke nødvendigvis "almindelig omtanke" for ham.
Mht om der er mange programmer der ikke kører på Mac... så er det rigtigt hvad DarkLight skriver. Programmer er udviklet til enten Mac, Windows eller Linux. Men mange programmer bliver udviklet til dem alle. Hele Adobe-pakken findes f.eks. både til Mac og Windows. Så det er idag (i modsætningen til for 10 år siden) meget normalt at programmer findes til både Mac og Windows. Men hvis du, Cansi, ønsker at vide om nogle specifikke programmer virker til Mac, kan du jo blot nævne dem her.... Jeg er sikker på de gør eller at vi kan finde et alternativ.
Filmz bliver udviklet og vedligeholdt på en Macbook Pro. Jeg kunne aldrig finde på at skifte tilbage til PC.
Med hensyn til at der er mange programmer der ikke kan køre i OS X, det gælder jo faktisk også den anden vej rundt, men der er som regel gode alternativer begge steder.
Hvis man skal sammenligne priser mellem en PC og en Mac skal man jo også lige være fair og ikke sammenligne en mac med en laptop fra den lokale aldi.
Så skal man nærmere sammenligne med IBM, hvor de så ligger noget tættere på hinanden rent prismæssigt. Så nej jeg synes ikke det er spildt at betale lidt mere for en mac, da man også får kvalitet for pengene.
If I grew up on a farm, and was retarded, Bruges might impress me, but I didn't, so it doesn't.
Misforståelsen er vist ret stor, fordi jeg er ikke modstander af Mac eller Apple, hvilket jeg også gjorde opmærksom på sidste gang vi havde denne diskussion, min personlige holdning er blot, at jeg personligt ikke får noget for de ekstra penge den koster. Hvis jeg virkelig var modstander af Apple, ville det jo være en kende underligt at jeg har ejet tre iPods og jeg stadig ejer to af dem.
Med hensyn til MacOS på PC - Du bad om eksempler på hvorfor man skulle gøre det og det var det jeg svarede på, men det virker lidt på mig som om at du gerne vil misforstå hvad jeg skriver. Ingen har bedt dig om at installere det på en PC. Igen - det kunne jo tænkes at du ville vide lidt om emnet, før du udtaler dig om hvor besværligt det er. :)
Ingen har skrevet til dig at du skal bestemme hvad din far skal klikke på, men du bad om råd og dem fik du. Jeg kan jo af gode grunde heller ikke bestemme hvad mine forældre skal trykke på, men de vælger jo åbenbart at følge mine råd og det er jo herligt for mig.
Det lyder som om du opfatter det meget som et personligt angreb. Det skal du ikke. Jeg har ikke sagt du var Apple modstander (og faktisk heller ikke anklaget DIG for at være Mac modstander). At du har en iPod har forøvrigt intet at gøre med at du kan / ikke kan lide Macbook. Jeg hader jo heller ikke Xbox360 fordi jeg er blevet træt af Windows.
Det er fint at du ikke føler at du får mere for de penge du bruger på en Macbook.. men du kunne jo prøve at hjælpe Fubar med at argumentere hvorfor du har den holdning... ligesom jeg har argumenteret for hvad jeg føler jeg får ekstra for pengene ved købet af en Macbook. Alternativt kunne du jo finde en Pc, der kunne matche Macbook'en i pris og features (som jo er det man betaler ekstra for), hvis du virkelig vil hjælpe. Måske kunne du også tænke på hvad der ville være en god løsning for Fubar, som siger han vil bruge computeren til grafik og film. En grafikers behov er jo ikke de samme som en it-supports.
Mht OsX på Pc så spurgte jeg om følgende "Hvad vinder man ved at gøre det frem for at købe en Mac?".... og det svarer du med at man får stillet sin nysgerrighed. Jeg konstaterer derpå at jeg ikke ville "vinde" noget i den sag, da jeg ikke besidder den nysgerrighed. Mere ligger der simpelthen ikke i det. Jeg har aldrig påstået at nogen har bedt mig om at installere det på en Pc. Hvor læser du det? Jeg har heller ikke påstået at nogen har skrevet til mig at jeg skal bestemme hvad min far skal klikke på. Hvor læser du det?
Jeg har jo netop argumenteret hvorfor jeg har den holdning omkring Mac vs. PC, se indlæg #10. "til gengæld er faktum at hvis du kigger på en MacBook Pro, hvilket jeg går ud fra, da skærmstørrelsen på de mindre MacBooks nok ikke er optimal til dit formål, så får ud altså langt flere muskler ved at købe en PC i samme prisklasse."
Det er jo baseret på en formodning om at Fubar kigger på en MacBook Pro, men eftersom jeg ikke kender hans budget, er det jo en kende svært at komme med et reelt alternativ.
For tredje eller fjerde gang: jeg er ikke IT-supporter. :)
Jeg takker endnu engang for de mange svar. Jeg hællede på forhånd mest til en Mac og det gør jeg stadg. Det der afskrækker mig mest er mit eget budget. Men tror jeg er klar på at bruge over de 10.000 en MacBook pro koster.
Men må indrømme at jeg er villig til at betale ekstra for at få en computer der virker i det øjeblik man tænder for den, og ikke skal bruge tid på at hente og insallere drivers osv. Hvis man skal "måle" den tid jeg har brugt på ting som disse, er det ikke timer men døgn det skal tælles i.
Ang. MacBook'en så har jeg et spørgsmål til. Er det muligt at udsifte komponenter? Med tiden kunne det være rart med en blu-ray afspiller, bliver det muligt at udskifte dvd-drevet med sådan en? Derudover er der kommet en dato for hvonår apple kommer med en MacBook med et Blu-ray drev?
Beklager. Jeg gik ud fra du er it-supporter da du i #12 skrev "...siger den erfaring jeg har samlet over 8 år med support, først internetsupport og nu reel IT-support..." Hvordan kunne jeg dog have misforstået det? :-)
#29: Det er muligt.. men som tidligere nævnt, har Apple bygget sit operativsystem til at skulle fungere til deres egen hardware-opsætning. Jeg mindes at have set et sted der tilbyde at sætte Blu-Ray drev i Mac-computere... men det bliver ikke supportet af Apple endnu.
Hvis det drejer sig om at skifte Ram eller Hdd, burde det ikke være noget problem at gøre det selv. Det er dog, som med andre bærbar, en større operation at udskifte grafikkort og processor.
#21 Corgan 16 år siden
Det kan godt være at man får en fantastisk oplevelse ved at bruge Windows, når man først har sikret sig i hoved og røv... og tænker sig om hver gang man trykker på et link eller læser en mail. Men jeg må indrømme at jeg bare ikke gider spekulere på det mere. Jeg er med Mac nu blevet vant til at jeg ikke rigtigt skal gøre mig alle de tanker og anstrengelser for at kunne have en sikker computer... for den er sådan indrettet fra start.
Mht installation af OsX på en Pc... så er "nysgerrighed, erfaringer der kan bruges i andre sammenhæng, proof of concept" ikke grund nok for mig til at prøve det. Når jeg skal arbejde på en computer, tænker jeg på den som værende et arbejdsredskab (og det lyder til at Fubar også har tænkt sig at bruge den til det). Hvis jeg var tømrer, ville jeg ikke ønske at vide hvordan min boremaskine virker... men bare være sikker på at den virker. Så kan jeg sgu være nysgerrig på andre område... f.eks. omkring hvordan man rent faktisk løser den grafiske opgave, som Fubar kommer til at arbejde med.
Hvis I nu vil hjælpe Fubar med at finde en løsning, kunne I jo forklare ham hvad der ikke er så fedt ved Mac... eller hvad der ER fedt ved Windows. Jeg er ikke sikker på denne flame-war kan bruges til noget konstruktivt.
Hvis jeg nu endelig skal kommentere Jeres bud på hvordan man kan leve et liv i harmoni med Windows, så har jeg oplevet at Spybot, AVG og systemopdateringer ikke altid gør jobbet. Min fars comuter havde en overgang (måske stadig) et problem med at den ville installere nye systemopdateringer hver eneste gang han genstartede Windows. Og hver gang jeg scanner computeren for spyware of vira, finder jeg 1000-vis af infectede filer, påtrods af at han har flere antivirus programmer kørende i baggrunden... som for øvrigt alle er med til at suge ressourcer ud af computeren.
Jeg kan ikke (og vil heller ikke) bestemme over hvad min far skal trykke på... jeg kan råde ham til være opmærksom, men hvad der er "almindelig omtanke" for mig, er ikke nødvendigvis "almindelig omtanke" for ham.
Mht om der er mange programmer der ikke kører på Mac... så er det rigtigt hvad DarkLight skriver. Programmer er udviklet til enten Mac, Windows eller Linux. Men mange programmer bliver udviklet til dem alle. Hele Adobe-pakken findes f.eks. både til Mac og Windows. Så det er idag (i modsætningen til for 10 år siden) meget normalt at programmer findes til både Mac og Windows. Men hvis du, Cansi, ønsker at vide om nogle specifikke programmer virker til Mac, kan du jo blot nævne dem her.... Jeg er sikker på de gør eller at vi kan finde et alternativ.
#22 Mandalae 16 år siden
Med hensyn til at der er mange programmer der ikke kan køre i OS X, det gælder jo faktisk også den anden vej rundt, men der er som regel gode alternativer begge steder.
Hvis man skal sammenligne priser mellem en PC og en Mac skal man jo også lige være fair og ikke sammenligne en mac med en laptop fra den lokale aldi.
Så skal man nærmere sammenligne med IBM, hvor de så ligger noget tættere på hinanden rent prismæssigt. Så nej jeg synes ikke det er spildt at betale lidt mere for en mac, da man også får kvalitet for pengene.
#23 DarkLight 16 år siden
#24 Mandalae 16 år siden
#25 filmz-Kadann 16 år siden
Misforståelsen er vist ret stor, fordi jeg er ikke modstander af Mac eller Apple, hvilket jeg også gjorde opmærksom på sidste gang vi havde denne diskussion, min personlige holdning er blot, at jeg personligt ikke får noget for de ekstra penge den koster. Hvis jeg virkelig var modstander af Apple, ville det jo være en kende underligt at jeg har ejet tre iPods og jeg stadig ejer to af dem.
Med hensyn til MacOS på PC - Du bad om eksempler på hvorfor man skulle gøre det og det var det jeg svarede på, men det virker lidt på mig som om at du gerne vil misforstå hvad jeg skriver. Ingen har bedt dig om at installere det på en PC. Igen - det kunne jo tænkes at du ville vide lidt om emnet, før du udtaler dig om hvor besværligt det er. :)
Ingen har skrevet til dig at du skal bestemme hvad din far skal klikke på, men du bad om råd og dem fik du. Jeg kan jo af gode grunde heller ikke bestemme hvad mine forældre skal trykke på, men de vælger jo åbenbart at følge mine råd og det er jo herligt for mig.
#26 duuk74 16 år siden
..og nej jeg er ikke Mac bruger selv :)
#27 Corgan 16 år siden
Det lyder som om du opfatter det meget som et personligt angreb. Det skal du ikke.
Jeg har ikke sagt du var Apple modstander (og faktisk heller ikke anklaget DIG for at være Mac modstander). At du har en iPod har forøvrigt intet at gøre med at du kan / ikke kan lide Macbook. Jeg hader jo heller ikke Xbox360 fordi jeg er blevet træt af Windows.
Det er fint at du ikke føler at du får mere for de penge du bruger på en Macbook.. men du kunne jo prøve at hjælpe Fubar med at argumentere hvorfor du har den holdning... ligesom jeg har argumenteret for hvad jeg føler jeg får ekstra for pengene ved købet af en Macbook.
Alternativt kunne du jo finde en Pc, der kunne matche Macbook'en i pris og features (som jo er det man betaler ekstra for), hvis du virkelig vil hjælpe.
Måske kunne du også tænke på hvad der ville være en god løsning for Fubar, som siger han vil bruge computeren til grafik og film. En grafikers behov er jo ikke de samme som en it-supports.
Mht OsX på Pc så spurgte jeg om følgende "Hvad vinder man ved at gøre det frem for at købe en Mac?".... og det svarer du med at man får stillet sin nysgerrighed. Jeg konstaterer derpå at jeg ikke ville "vinde" noget i den sag, da jeg ikke besidder den nysgerrighed. Mere ligger der simpelthen ikke i det. Jeg har aldrig påstået at nogen har bedt mig om at installere det på en Pc. Hvor læser du det?
Jeg har heller ikke påstået at nogen har skrevet til mig at jeg skal bestemme hvad min far skal klikke på. Hvor læser du det?
#28 filmz-Kadann 16 år siden
Jeg har jo netop argumenteret hvorfor jeg har den holdning omkring Mac vs. PC, se indlæg #10. "til gengæld er faktum at hvis du kigger på en MacBook Pro, hvilket jeg går ud fra, da skærmstørrelsen på de mindre MacBooks nok ikke er optimal til dit formål, så får ud altså langt flere muskler ved at købe en PC i samme prisklasse."
Det er jo baseret på en formodning om at Fubar kigger på en MacBook Pro, men eftersom jeg ikke kender hans budget, er det jo en kende svært at komme med et reelt alternativ.
For tredje eller fjerde gang: jeg er ikke IT-supporter. :)
#29 fubar 16 år siden
Men tror jeg er klar på at bruge over de 10.000 en MacBook pro koster.
Men må indrømme at jeg er villig til at betale ekstra for at få en computer der virker i det øjeblik man tænder for den, og ikke skal bruge tid på at hente og insallere drivers osv.
Hvis man skal "måle" den tid jeg har brugt på ting som disse, er det ikke timer men døgn det skal tælles i.
Ang. MacBook'en så har jeg et spørgsmål til. Er det muligt at udsifte komponenter?
Med tiden kunne det være rart med en blu-ray afspiller, bliver det muligt at udskifte dvd-drevet med sådan en?
Derudover er der kommet en dato for hvonår apple kommer med en MacBook med et Blu-ray drev?
Endnu engang tak for de mange svar
#30 Corgan 16 år siden
Beklager. Jeg gik ud fra du er it-supporter da du i #12 skrev "...siger den erfaring jeg har samlet over 8 år med support, først internetsupport og nu reel IT-support..." Hvordan kunne jeg dog have misforstået det? :-)
#29:
Det er muligt.. men som tidligere nævnt, har Apple bygget sit operativsystem til at skulle fungere til deres egen hardware-opsætning. Jeg mindes at have set et sted der tilbyde at sætte Blu-Ray drev i Mac-computere... men det bliver ikke supportet af Apple endnu.
Alternativt kunne du kigge efter denne addon: http://mediamac.comon.dk/index.php/news/show/id=20...
Hvis det drejer sig om at skifte Ram eller Hdd, burde det ikke være noget problem at gøre det selv. Det er dog, som med andre bærbar, en større operation at udskifte grafikkort og processor.