Gravatar

#1 SundanceChriz 12 år siden

Hej

Jeg står med det ønske at købe et DSLR-kamera (+ udstyr) og det skal primært bruges til at filme med. Til netop det så skulle Panasonic GH2 og Canon 60d være de primære DSLR kameraer, men hvilket skal jeg købe, hvor skal jeg købe det og hvilket udstyr? Så der en del spørgsmål, så skyd endelig løs - Jeg er dybt taknemlig for hvert input! :)

Samlet budget: 18.000 kr. (behøver ikke nødvendigvis bruge alle pengene... de er hårdt tjente og taget lang tid)

Kamerane:
Max budget: 8000 kr.
Jeg kommer til at bruge det til koncertoptagelser, interviews, videojournalist-opgaver, få gange som stilbilledkamera...

De har begge deres fordele og ulemper og der er sindssygt mange anmeldelser der ude, men der former sig ikke et entydigt svar om hvilket et der er bedst..
- Nogen mener at GH2'eren er bedre fordi blandt andet.. autofokusfunktion via touchscreen, (kan lave hurtigt fokusskifte -Men det kommer jeg ikke til at bruge særlig meget) Skyder en smule bedre videobilleder. GH2eren er nu en del billigere, lettere og mindre end 60d'eren. osv..


Canon 60d har også er par fordele. Den er bygget i bedre materiale. Den har et væsentligt højere antal lenser man kan bruge ( ca 170 vs. ca. 20 ) Stilbilled-kvaliteten er bedre ..osv..

I kan se de to kameraer her: http://www.alexnking.com/2011/02/02/canon-60d-vs-p... - man kan klikke på 'Detailed review on dpreview' for uddybende info om kameraerne.

Jeg går på et studie hvor en del har Canon kameraer og derfor ville jeg have en betydeligt større mulighed for at låne objektiver hvis jeg også har Canon. Dog kan jeg købe adapter til GH2'eren, så jeg kan bruge canonobjektiver, men så går autofokusfunktionen tabt. Der var en der nævnte for mig at GH'2eren ikke skyder i 25p PAL, mener I det bliver et problem for mig?

Skyd løs med jeres svar - alt kan bruges! :)

Hvor skal jeg købe mit kamera plus udstyr? (bedste pris, service.. internettet vs fysisk butik)

------------ ekstra udstyr

Mikrofon:
Max Budget: 1000 kr.
Mikrofon jeg overvejer at købe: http://www.4sound.dk/shop/studiemikrofoner/roede/v...

rig
Max budget: 4000 kr.
Jeg regner også med at et rig, men der er så mange på markedet og priserne er så forskellige er jeg er meget i tvivl. Har I et bud på bedste rig?

Objektiv
Max budget: 3000 kr.
Et-to objektiver...I må meget gerne anbefale hvilke..

Andre ting jeg muligvis køber i samme omgang.


GO Pro kamera
Max budget: 2500 kr.
Alternativ?

Canon-Adapter hvis jeg køber GH2'eren.
juicedlink for at få bedre lyd.


På forhånd tak.

Med venlig hilsen

Christian
Gravatar

#2 Tommy Kristensen 12 år siden

Det kommer vel lidt an på hvad du vil bruge det til?

Videomæssigt skulle GH2'eren være et nyk bedre - glem alt om auto-ting. It pretty much sucks. Rig med fokus gears - eller bare fokus gears. Kør selv fokus. Der er dog en del mere ekstra udstyr til Canon.

Hvorfor lige 60D'eren? Hvis det primært til video, hvorfor så ikke 550D/600D - da de største forskelle er på byggekvaliteten og foto-delen.

Tjek evt. sites som Vimeo - hvor der ligger en masse video, der er det måske nemmere at få lidt bedre sammenligningsgrundlag.

Mht til 25p tingen - så kommer det igen an på hvad du skal bruge det til. Kameraet skyder jo både 1080/50i og 720/50p. De 50i er jo, når sat sammen, reelt det samme som 25p - men det kræver selvfølgelig ekstra arbejde. Skal du ikke aflevere materiale til broadcastere, og er det mest til web - så skal du ikke bekymre dig over det.

Køb på nettet. Hvis du køber som virksomhed, kan det næsten ikke svare sig at købe kamerahuset i udlandet. Når første momsen er trukket fra, og den typisk lavere fragt ved køb i DK, så begynder det at udligne sig - dertil kommer, at Canon DK ikke vil garanti reparere dit kamera hvis det f.eks er købt i USA, Asien mv. Jeg har handlet problemfrit hos kamerashop.dk og kamerahuset.dk. Har også brugt et firma i Holland/Belgien - videobewerken.nl - hvor de selvfølgelig trækker deres VAT fra (17%) hvis du lige mailer dem og forklarer at du har CVR-nummer i Danmark.

Mikrofon. Det er en klasse mikrofon du har valgt. Har selv den, samt den nye version der kom fornylig. Køb en vindhætte til den hvis du skal bruge den udendørs - de hedder dead cat/dead kitten. Nu kan jeg ikke lige huske om det er Automatic Gain Control på 60D'eren - hvis det er tilfældet, så går det ikke godt i spænd med eksterne mikrofoner. Ved ikke om det kan disables uden crack - så godt kender jeg ikke kameraet - men ellers så skal du have installeret Magic Lantern. Det bør du i øvrigt installere lige meget hvad :) Ved heller ikke om det er noget AGC-noget med GH2'eren.

Mini-cam. Det er ikke meget der slår et GOPRO - slet ikke sammen med en LCD Backpac.

Objektiver. Realistisk set, så får du ikke 1-2 objektiver til den pris. Du få måske et enkelt rimeligt et - f.eks en Canon 50mm f1.4, som er superfedt til video. Hvis du får en kit-lense med i prisen på kameraet. F.eks en 18-55 lignende noget. Så vil jeg råde dig til at investere i en vidvinkel. F.eks Tokinas 11-16mm f2.8 (ca. 4000kr) - samt en "portræt"-lense som 50mm'eren jeg nævnte - et billigt alternativ kunne være Samyangs 35mm, der er ret billigt, men et fuldt manuelt objektiv. Hvor du selv styrer blænde og fokus.

Skriv ny kommentar: