Gravatar

#1 filmz-vassago 16 år siden

Faldt lige over en artikel på PC World.

Måske man skulle have kaldt den:

PC World: Vi er ikke pengene værd.

Indledning: Vi har testet YouSees nye tv-boks, der lover sprøde billeder på fladskærmen. Desværre er boksen et mareridt at betjene. Menuerne fungerer elendigt, og der er knas med signaler i 4:3. Som det ser ud nu, er digitalt tv ikke pengene værd.

Senere i artiklen: Sorte bjælker rundt om programmerne
Det mest irriterende ved YouSees tv-boks er, at den i sin nuværende form har problemer med 4:3-formatet. Altså det gamle tv-format, som nogle kanaler fortsat sender i, blandt andet TV2/Zulu, TV2/Charlie og TV2/Film

Problemet består i, at nogle fjernsyn ikke kan zoome ind, når de modtager signalet fra boksen via HDMI-kablet. Derfor står 4:3-kassen midt i fladskærmens billede med sorte kanter i hver side. Det er vanvittigt frustrerende, når man nu har investeret i en lækker fladskærm og ikke kan få fyldt skærmen ud. Det kan man derimod i dag med det analoge tv-signal.

Hvad dælen går det ud på? Hvis man ikke vidste bedre, skulle man jo tro at manden var komplet idiot. Selvfølige er der da sorte bjælker i siden, ellers ville billedet da blive strukket ud, og alt vil blive strukket ud, så folk vil ligne små halvfede dværge med fåresyge.

Det kan da umuligt være frusterende at se TV og film som det er tænkt? Klart er det træls at alle ikke sender i HD og dermed 16:9, men det argument er da det ringeste jeg længe har hørt.

Jeg hader når folk sidder og ser 4:3 strukket ud, og zoomet langt ind i helv*** - så det bare står mega-smadret, og de så siger, det her TV, eller den her kanal er bare ringe :)
"For me, the cinema is not a slice of life, but a piece of cake" - A. Hitchcock
Gravatar

#2 filmz-Kadann 16 år siden

Ja, det kan da tyde på at manden virkelig er idiot, når han argumenterer på den måde. Hvis billedet ikke er widescreen, skal det naturligvis ikke ses i widescreen.
http://www.modkraft.dk - http://www.ungeren.dk - http://www.christiania.org
Gravatar

#3 Scherlund 16 år siden

Problemet med artiklen er at forfatteren ikke bruger den rigtige terminologi. Problemet er ikke som sådan 4:3 udsendelser (som jo skal ses i 4:3), men Letterbox udsendelser. Ved disse er der naturligvis en sort kant hele vejen rundt om billedet. Det der så er problemet er at nogle TV ikke kan zoome ind når den står på en HDMI indgang.

Så vidt jeg ved kunne den gamle Digital boks fra TDC selv finde ud af om udsendelsen var i letterbox format og selv zoome ind så man fik præsenteret noget der ligner 16:9 og det er denne funktion som folk brokker sig over ikke er på den nye Samsung boks. Jeg mener dog at den lige på dette punkt gør som den skal. En sådan boks skal slet ikke røre ved signalet.

Det jeg finder mere irreterende på boksen er at man selv skal skifte mellem 1080i og 720p. Det er ret belastende at hver gang de endelig sender noget man gider se på TV2 sport så skal man ind og skifte i indstillingerne. Hvorfor kan den ikke bare tjekke hvilket format der sendes i og selv slå over på det.

Af andre problemer med boksen er at den er lidt sløv i det. Det er blevet bedre med den sidste opdatering. Men den er stadig langsom. Noget andet er at TV guiden tager ca. 2 minutter at loade. Det er simpelthen for dårligt at den ikke kan hente den information i baggrunden. Samtidig virker deres nu og næste ting af h til. Den opdatere simpelthen ikke ordenlig. Samtidig virker det ulogisk at man ikke kan smide programmer ind på det nummer man gerne vil have.
Gravatar

#4 filmz-vassago 16 år siden

#3: Problemet med artiklen er at forfatteren ikke bruger den rigtige terminologi. Problemet er ikke som sådan 4:3 Udsendelser, men Letterbox udsendelser. Ved disse er der naturligvis en sort kant hele vejen rundt om billedet.

#3: Nej, for han nævner begge dele. Både Pillarbox og Letterbox, og der er billedeksempler på begge, og han er irriteret over at han ikke kan få det til at fylde hele skærmen - men det er jo heller ikke meningen...

Fra artikel:
Ud over at det er et prøvebillede, sendes signalet i 4:3-format, og det giver sorte bjælker i siderne uden mulighed for at zoome ind. Adskillige kanaler ligesom TV2/Charlie sender fortsat i 4:3, og de har alle problemer med YouSees-boks.

og lige bagefter:

Den er helt gal med bjælkerne, når en film i 4:3-format pakkes ind i sorte bjælker i toppen og bunden for at give den et filmisk look. Med et analogt signal kan der zoomes ind, men her er det digitalt og derfor umuligt. Det er en trist oplevelse at betale ekstra for digitalt tv og så få serveret det her billede, der ikke fylder skærmen ud.

Der skal hverken zoomes eller noget, så smadrer man da først signalet. Hvis der er noget er en trist oplevelse, så er det at læse den artikel.
Gravatar

#5 Scherlund 16 år siden

#4 Det er det jeg får ud af at skimme en artikel igennem. Jeg er helt enig i at ting der sendes i 4:3 skal vises i 4:3.

På begge de to Samsung-fladskærme, som vi testede boksen med, oplevede vi problemer. Det er helt slemt, hvis eksempelvis TV2/Film sender en film med sorte bjælker i toppen for at give et mere filmisk look ved at bevare original formatet. Det betyder, at der nu er en stor sort kasse rundt om hele billedet – uden mulighed for at zoome ind

Et mere filmisk look betyder åbenbart at man sender filmen ubeskåret, dog i forringet opløsning. Jeg så da helst at man sendte det som et 16:9 signal. Men når man nu vil sende et 4:3 signal er letterboks da klart at foretrække frem for en Pan & Scan version.

Efter min mening er det ikke boksen problemet ligger ved. Men derimod de fjernsyn der ikke kan zoome på en HDMI indgang. Samtidig synes at det virker dårligt at teste på to skærme af samme mærke. Selvfølgelig kunne det være modelspecifikt. Men hvorfor ikke undersøge sagen lidt mere og så hvor mange der mangler denne funktion.
Gravatar

#6 filmz-vassago 16 år siden

Ja, filmlook i hans verden må være sorte bjælker i top og bund... Det skal bare sendes anamorphic i stedet, men så er der sikkert nogle andre anmeldere der er mavesure over at folk bliver "høje" på deres 4:3 skærme.

Skriv ny kommentar: