Gravatar

#1 loki 12 år siden

Ja havde nogen spurgt mig inden jeg påbegyndte jagten, så var svaret entydigt LED, men nu er jeg dælme kommet i tvivl. Det virker som Plasma har fået en ny renæssance så...!

Jeg var ovre i Ekspert og ja Plasma er helt sikkert varmere end LED, men farvegengivelsen var også en del bedre (blødere / varmere).

Men hvor længe holder de? Brænder de ud (eller brænder pixels fast) efter 30 sekunder?

Hvad vælger man?
www.peakoil.dk
Gravatar

#2 chronaden 12 år siden

Hvis vi snakker kvalitetsfjernsyn for begge teknologier, så vælger du LED hvis du vil have noget der er strømbesparende, lysere i billedet og samtidigt rt et tyndere tv. De plejer også at have flest "gimmicks".

Du vælger Plasma hvis du vil have bedre farvegengivelse (sort især), større refreshrate og bedre betragtningsvinkler.

"Burn-in" sker ikke mere, det var de helt gamle Plasma tv.
http://www.lebowski.dk/film.html
Gravatar

#3 Patriarch 12 år siden

Det er en smagssag. Jeg foretrækker personligt billedet på plasma. Det forekommer mig at se mere naturligt og mindre digitalt ud. Men hvis du ser på det og bedst kan lide LED's look, så kan du roligt nappe det.

“Extraordinary claims require extraordinary evidence.”
Gravatar

#4 Richard Burton 12 år siden

Som Ilsø siger. LED for wife factor (selvom kvaliteten så sandelig er forbedret siden starten), plasma for optimal billedkvalitet. Dermed ikke sagt at alle plasma TV er bedre end LED, for variationen er stor. Men selv et perfekt plasma TV kan se ud af helvede til, hvis fabriksindstillingerne er derefter og man ikke i det mindste selv forsøger at kalibrere.
Jeg glemmer aldrig smagen af Werners ægte!
Gravatar

#5 Tommy Kristensen 12 år siden

LCD vs plasma er efterhånden nærmest en smagssag, og man kan sjældent sammenligne ved at stå og kigge i f.eks Fona - da de simpelthen er kalibreret så ringe, eller overhovedet ikke kalibreret. Der er nu meget lidt forskel - men plasma slår stadig LCD mht sort-niveau. Pioneers "gamle" Kuro sidder stadigt tungt på tronen - men mon ikke OLED'erne kan være med der (godt nok til adskillige tusinde kroner mere)

Sidst jeg købte tv, der "glasset" på de plasmaer jeg kiggede på, noget mere rekflektiv, end hos LCD'erne - hvilket ville få betydning mht lysindfald osv hvor jeg bor. Så plasma ville nok ikke have været en super løsning i mit tilfælde.

Kigger for tiden selv efter et nyt tv, eller det vil sige, at jeg faktisk overvejer et brugt, men er bare i tvivl om man ville kunne reparere et 3-4 år gammelt Kuro - hvis der skulle opstå noget :) Som Patriarch skriver - så er det virkelig kun dine øjne der kan vurdere hvad der er bedst.
Gravatar

#6 MMB 12 år siden

De andre siger det meget godt. Det er lidt et religiøst spørgsmål, hvor der ikke rigtig er et rigtigt og forkert svar. Som udgangspunkt plejer man at sige, at plasma fjernsyn er bedre, når det kommer til sortniveau. Til gengæld plejer de fleste at anbefale LED, hvis du ser tv i rum med meget lys. Om disse forskelle er blevet udlignet, skal jeg dog ikke kunne sige.

Hvis jeg var dig, ville jeg i stedet fokusere på, om det LED eller plasma tv, som du når engang køber, er godt (læs anmeldelser, se det i funktion osv.), fremfor om det er LED eller plasma. Altså, find nogle interessante fjernsyn både LED og plasma, og undersøg så derefter, hvordan disse fjernsyn er.
Gravatar

#7 loki 12 år siden

Efter en masse læsning, vægtning og live tests, så er valget trods alt faldet på en LED - Samsung UE55D8005 for at være helt præcis. Flatpnels.dk havde den som Top Anbefaling Award 2011 i deres test, så mon ikke den er udmærket.

Og hvor om alting er, så har jeg de seneste par år set film/bold på en 22" AOC LCD computerskærm, så mon ikke "alt" bliver en enorm forbedring heh.

Takker for alle jeres indlæg :o)
www.peakoil.dk
Gravatar

#8 MMB 12 år siden

Ja, det skal du nok blive glad for. :)

Skriv ny kommentar: