Gravatar

#1 elwood 11 år siden

Nu står jeg og godt kunne tænke mig en SSD disk, for at kunne gøre photoshop og generel redigering i adobes pakker lidt kvikker, så jeg tænker jeg vil ud og ha mig en SSD til pc'en.

Men der er godt nok mange og vælge i mellem, så er der nogen som har nogle anbefalinger, eller er det blot og gå på jagt i diverse reviews, og prøve og finde frem til en god kandidat?
J. J: "This is one of my Favorite shots."
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
Gravatar

#2 Slettet Bruger [3699096123] 11 år siden

Anmeldelser er et godt sted at starte og priserne er faldet en del på det sidste, så man rent faktisk kan få en 240 GB SSD til omkring 1600 kr.

Men du skal også tage et kig på dit bundkort, sikre dig at du har en SATA 3 (600) controller og lige kontrollere at den er brugbar til formålet, hvis du vil have fuld hastighed på disken, samt om den understøtter TRIM.

Når du kommer til at skulle installere skidtet og jeg går ud fra at vi taler PC her, så opgradér firmwaren på disken, før du installerer og opdatér BIOS på dit bundkort.

Windows 7 er vejen frem, da alle andre Windows-udgaver er lidt af en pain at få til at spille med en SSD, det er dog ikke helt umuligt. Kig også guides igennem til hvad du bør flytte fra SSD'en, hvilke dele af Windows du bør slå fra, fx. automatisk defragmentering, da det ikke er nødvendigt på en SSD og nedsætter levetiden på den, hvis man gør det.

Jeg kører selv med en 120 GB Kingston HyperX og der er en verden til forskel mellem den og en harddisk, faktisk så meget, at jeg næsten nyder at tænde min PC, bare for at opleve hvor hurtig den er om at starte. Det negative er så, at jeg bliver nødt til at købe en til min bærbare også, fordi jeg bliver irriteret over at den er så længe om at starte med en alm. HDD. :p
Gravatar

#3 elwood 11 år siden

Hehe, ja jeg køre med win 7 også, og jep skal lige ha set, hvad mit bundkort kan trække, kan da godt være det er ved og være et ældrer et, men det funger satme.

Asrock

Ser ud til det er Sata2, synes ikke lige jeg kan finde info om Trim, men er det ikke også en relativ ny ting?

Men en Sata3 controller kan vel blot sættes i så vidt jeg kan se, men det her Trim (what is that?) er det så en del af Sata 3 også, har vidst læst ganske kort om det på anandtech.
J. J: "This is one of my Favorite shots."
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
Gravatar

#4 Slettet Bruger [3699096123] 11 år siden

TRIM kan du læse om på Wiki, men kort fortalt forlænger det levetiden på en SSD og forhindrer at disken bliver langsom med tiden.

TRIM skal understøttes af SATA-controlleren, disken og OS'et man kører og uden at være 100% sikker, mener jeg ikke at SATA2-porte understøtter det.

Der er naturligvis ikke noget problem i at køre med en SSD alligevel, du skal bare være opmærksom på, at du ikke kan få fuld fart på SSD'en og den sandsynligvis vil have en kortere levetid.

Men det kan stadig give noget af et performanceboost i en computer.
Gravatar

#5 elwood 11 år siden

Nå jeg må lige på det ved lejlighed, om ikke andet kan jeg altid bruge det til cache lagre til de store projekter.

Og koble det på SATA 3 når bundkort opgraderes engang, sker dog ikke lige pt. men nu blev jeg da lidt klogere på det hele :)
J. J: "This is one of my Favorite shots."
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"

Skriv ny kommentar: