Ganske som det var tilfældet med “Min søsters børn”, vender endnu en af dansk filmskats helt store succesfulde filmserier, “Far til fire”, snart tilbage til det store lærred i en ny, moderne udgave.
ASA Film Production, Easy Film og Scanbox Entertainment har lagt 18 mio. kroner i det kommende projekt, der skal genoplive Danmarks mest slidstærke filmkoncept om familifaderen og hans fire børn Lille Per, Mie, Søs og Ole.
På rollelisten finder man allerede Niels Olsen som børnenes far, Jess Ingerslev som den mumlende onkel Anders, og Martin Brygmann som den lede chef, der fyrer familiefaderen som revisor.
Det Danske Filmstudie i Lyngby holder i øjeblikket casting-runder for at finde de børn, der skal spille de fire søskende, som jo tæller en af filmens helt store frontfigurer, Lille Per.
I manuskriptet til den kommende fortolkning, som er skrevet af Tine Frellesen og Thomas Glud, bliver faren Ib fyret fra sit arbejde, og hans fire børn får nok at se til; Mie tager det problemfyldte ansvar for skolens talentshow, mens Ole kæmper for at samle et band, og Søs vælger at blive fotomodel. Lille Per får dog sin helt egen kreative idé til at løse familiens økonomiske problemer.
“Far til fire” skal instrueres af Claus Bjerre, og optagelserne vil finde sted i juni og juli. Hvis filmens premiere ved juletid bliver en succes, er det planen at lave mindst to fortsættelser om den populære familie.
I 1950’erne og 1960’erne trak de oprindelige “Far til fire”-film, der var baseret på tegneserien af Engholm og Hast, adskillige millioner ind, og er idag på DVD-markedet solgt over 200.000 eksemplarer.
#41 filmz-gimleno1 19 år siden
#42 filmz-judas iskariot 19 år siden
#43 filmz-gimleno1 19 år siden
#44 Corgan 19 år siden
Hmm... hvad jeg mener med min kommentar med Martin Strange-Hansen er: ja, jeg er godt klar over at "mange professionelle instruktører også laver mindre projekter fra tid til anden" som du nævner i #32. Jeg nævner blot et eksempel herpå. Men jeg er stadig uenig med dig i at "næsten altid kun er de ETABLEREDE som eks. Strange der får støtte".
Ang. din kommentar i post #36 og noget af #38:
Den danske filmindustri har ikke altid været så stor som den er idag. Hvis der ikke havde været nogen der støttede den, ville den ikke være det sted den er idag. Instituttets opgave er ikke kun er få nye talenter frem på filmscenen, men også at øge interessen for dansk film generelt. Når interessen bliver større, kommer der flere penge i kassen (hos filmselskaberne... men i sidste ende også hos Instituttet). Når der er flere penge, kan man også begynde at stile mod det internationel publikum og derved skabe endnu mere fokus på dansk film.
Derfor DFI har flere opgaver i den danske filmindustri end blot at give nye talenter noget spillerum.
Det er rigtigt, at Instituttet har fingrene i langt størstedelen af danske spillefilm, men det er jo netop p.g.a. det jeg lige har nævnt.
#40:
"DDV"... Det Danske Videoværksted? Det kender jeg godt.
#45 filmz-judas iskariot 19 år siden
Kan give dig ret i at der er nogle etablerede kunstnere, som ikke burde have støtte, hvor pengene kunne være brugt bedre, måske på nogle nye kunstnere med gode ideer. Synes faktisk også der er nogle af de etablerede kunstnere som altid husserer på DFI's workshops som slet ikke bude ha' lov til at lave film!!! De laver de mærkligste ting indimellem og kalder det kunstnerisk frihed, hvor man egentlig bare selv ville kalde det makværk.
#46 Corgan 19 år siden
Hov forresten... jeg glemte lige at kommentere det link du henviser til i din post.
Ja, det er tydelig at spillefilm får mere. MEN nu er omkostningerne altså også meget større ved en spillefilm end ved en kortfilm, skal du huske på. Derfor SKAL der flere penge til at støtte en spillefilm end en kortfilm.
I kortfilm kan man ofte få skuespillere og crew til at deltage meget billigt (eller måske endda gratis) da optagelserne normalt ikke tager så lang tid. Sådan er det dog ikke ved spillefilm, da de involverede ofte skal tager flere uger (endda måneder) ud af deres kalender for at medvirke. Udstyr skal også lejes over længere tid. Cateringen skal forsyne besætningen i længere tid... o.s.v. Så det ER dyrere at lave spillefilm. Derfor SKAL der flere penge til i støtte.
#47 filmz-gimleno1 19 år siden
#45 Hehe, ja....og TAK, det var PRÆCIST den pointe jeg prøvede at kæmpe mig frem til...på min egen kejtede måde *G*
#46 Og ja, det er jo logik, mener jo altså heller ikke at kortfilm skal have det SAMME som spillefilm, men en mere rimeligt fordeling burde nok kunne forekomme :-)
#48 filmz-gimleno1 19 år siden
Jaja, rolig nu, gutter....grin lidt af det ;-)
#49 Corgan 19 år siden
Well... jeg kan godt se at flere penge kan være med til at få flere nye talenter frem, hvilket jo er fedt nok. Men så kommer det til at gå ud over spillefilmene, hvilket jo ikke er så fedt.
Så det kan være svært at finde en nøjagtige grænse for hvem man skal give hvor meget.
Min pointe er blot at DFI hvert år støtter kort- og dokumentarfilm med mange millioner, selvom de ved at filmene kun komme ud til et meget snævert publikum. Interessen for danske film bliver ikke større af det, men nye talenter får lov til at lege.
Men det er nødvendig for DFI også at spytte en masse millioner i spillefilm til det store publikum, for også at kunne få dansk film frem i verden. Det nytter jo ikke noget at der kommer en masse kreative instruktører ud efter de har lavet nogle superfede kortfilm, når de ikke kan få støtte til at lave noget større bagefter.
#48:
Jeg vil også takke af for i aften / nat. Fornuftige diskussioner er der mange af her på filmz.dk. Man skal bare selv være indstillet på at holde diskussionen fornuftig (og selvfølgelig håbe på at andre gør det samme)... ellers ryger den hurtigt af sporet. :-)
...over and out.
#50 filmz-gimleno1 19 år siden
..og diskussioner der kører af sporet? Hvor? HERINDE????Narj da... ;-)