Hos Moviefone har man kigget på actiongenren og valgt en række situationer ud, som vi ser igen og igen og igen i diverse actionfilm.
Ud af i alt 16 punkter finder man bl.a. disse fem nedenstående eksempler på de værste klichéer:
[list=1][list]
[li]Håndlangere er elendige skytter: I næsten alle actionblockbustere fra Hollywood undgår helten på magisk vis at blive ramt, selvom utallige skurke skyder i hans retning. Kan man ikke ramme plet i Hollywood, eller hvad er meningen?
[/li]
[li]Kvinden er gidsel: Når actionhelten har fået skurken på kornet, kan man sidde og vente på det uundgåelige opkald fra skurkens håndlangere, om at de har taget heltens kone eller datter som gidsel. Står det i “Hollywoodskurkens standardplan”?
[/li]
[li]Alle er superhackere: Enten er it-sikkerheden i USA hullet som en si, eller også tager man i Hollywood sig kunstneriske friheder når det kommer til hacking. Nu og da dukker der film op, hvor enhver med en pc kan hacke sig ind i efterretningstjenesten uden at blive snuppet, og det er endda så godt indrettet, at de bare har et program hvor der er en “hack” knap, og så kommer alle de tophemmelige informationer frem på skærmen. Hvor kan man få det program?
[/li]
[li]Dødsfælden: Dette blev fint ironiseret i “Austin Powers”, hvor Dr. Evil smider sin nemesis i en vild og meget omstændig dødsfælde, med en lille mulighed for at undslippe, og ellers vender sig fra det og antager at alt går som han har planlagt. Det gør det jo aldrig.
[/li]
[li]Bomben: ”Den røde eller blå ledning?” Spørgsmålet kommer altid op, når helten finder skurkens bombe. Bomberne er åbenbart alle konstrueret ens i Hollywood, da det altid er de to ledninger, der findes, og bomben altid desarmeres 1 sekund før den skulle sprænge.[/li]
[/list]Resten af listen med i alt 16 punkter kan ses hos Moviefone.
#21 colaholic 17 år siden
#22 Riqon 17 år siden
Helten/skurkens hemmelige adresse er fundet, og mens tropperne er ved at bane sig vej til området, sidder man på kanten af stolen. Man ser dem åbne døren, man ser helten/skurken kigge op, og så ser man en tom lejlighed - og det viser sig, at de på en eller anden måde have en forkert adresse. Set i bl.a. 24 og Prison Break.
Bruges også op til flere gange i 16 Blocks med en ambulance, så vidt jeg husker. Måden det er klippet sammen på er ret genkendelig, så det virker sjældent efter hensigten...
#23 filmz-DocDoom 17 år siden
#24 filmz-DocDoom 17 år siden
Den bliver også brugt i utallige actionfilm, hvor det er bad guy'ens adresse, man endelig har fundet, gerne fordi man sporede hans telefon, og så ser man SWAT-teamet storme ind og svine-binde et uanende sovende ægtepar, fordi mr. Baddie har fiflet med telefonforbindelserne, så det ser ud som om opkaldet kommer fra en anden adresse end hans reelle opholdssted.
Apropos opkald fra Mr. Baddie: Han ved også altid på sekundet, hvor lang tid han har og hvornår han skal lægge på, for at agenterne lige netop ikke kan nå at spore ham. Og HVIS de sporer ham, så gælder ovenstående, dvs. han har snøret dem.
Det er lige fra den avancerede, hvor han har hacket sig ind hos teleselskabet, til den primitive, hvor han har koblet to telefonrør sammen i to telefonbokse ved siden af hinanden. Nogen der kan huske, hvad det er for en film, hvor sidstnævnte sker? (Kan ikke huske, om det er skurken eller helten der gør det, men det er noget med to mønttelefoner lige ned i FBI's forhal, og da de sporer opkaldet stormer de ned, blot for at finde de to telefonrør tapet sammen.)
#25 Riqon 17 år siden
Det er også det oplagte sted for et comic relief. I stedet for at komme til helten/skurken kommer man så ind et sted, hvor en stakkels fyr står og onanerer til en pornofilm, og de råber "Down on your knees, motherf***er!"
#26 filmz-DocDoom 17 år siden
PS: Hvis han blot onanerer, så er han da i hvert fald ikke en motherfucker! :-)
#27 moulder666 17 år siden
#28 Benway 17 år siden
#29 frygtl0s 17 år siden
#30 Benway 17 år siden
En lille gruppe skurke forfølger helten. De drejer rundt om hjørnet, men han er pist væk. Overbevist om at han gemmer sig i en belejlig kasse, gennemhuller de kassen (uafbrudt i omkring 30 sekunder) indtil ingen af dem har nogle skud tilbage. Ingen lader deres våben, men en af skurkene går hen og kigger i kassen, der naturligvis er tom. I selv samme øjeblik dukker helten op fra et andet skjulested, og pløkker med lethed alle banditterne ned.
F.eks. set i Dirty Harry-filmen "Dødspillet" og "Commando".