Sjette sæson af “24 timer” er mindst lige så actionfyldt som sine fem forgængere. Og måske netop derfor virker serien – i udtalt grad i hvert fald – en smule metaltræt i koderne, for egentlig nytænkning er der nemlig ikke tale om. Samtidig præger den manglende moralske ballast, der giver sig til udtryk igennem en tydelig forherligelse af tortur og en stereotypisering af fjendebilleder. Men underholdende er det nu stadig, om end serien hyppigt virker en kende fantasiforladt og monoton og i for høj grad bygger på et amerikaniseret og unuanceret billede af verdenssamfundet.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 Riqon 16 år siden

Den kære anmelder bruger efter min mening lidt for mange kræfter på at skælde tv-serien ud for dens moral. Ja, det er ekstremt "målet heller midlet" filosofi, der skærer igennem, men vi seere er jo ikke moralløse, der bare sluger, hvad serien hælder på os. Det er tværtimod en del af seriens charme, at den udfordrer os på det punkt og skaber debat.

Det er dog rigtigt, at sæson 6 ikke er noget at råbe hurra for - slet ikke efter den fremragende 5. sæson. Jeg holder dog stadig meget af serien, og Jack Bauer-figuren (og Sutherland's portrættering af denne) er efter min mening én af de mest interessante fiktive karakterer på tv i nyere tid. Tragisk, idealistisk, ekstrem, forkvaklet, (u)menneskelig... fordømt af det land, han så patriotisk tjener... Den karakter gør serien det hele værd.
The only way to beat a troll is to not play their game.
Gravatar

#2 Patriarch 16 år siden

Mit problem med denne sæson var at den blev lidt for langt ude. Specielt familie delen virker i den grad kunstigt. I de andre situationer var der steder man tænker "det kunne godt ske"... dem er der for få af i denne, og for mange hvor man tænker "det kunne aldrig ske".

Faktisk undre det mig at de ikke udnyttede lejligheden i denne til at flytte den til f.eks Kina. Jack kunne måske være tvunget til at hjælpe dem, alt i mens han prøve at slippe ud af det og redde 'you know who'. Så kunne man stadig have dem på CTU med på telefon samtaler, og deres forsøg på at finde Jack.

Det kunne have været fedt.
“Extraordinary claims require extraordinary evidence.”
Gravatar

#3 MouseMickey 16 år siden

Synes det er meget sjovt at
Jack har det dårligt med at toturere andre efter han selv har været udsat for totur i 20 måneder.. Men der går ikke mere end et par timer efter hans løsladelse så har han det helt fint med det:)
Nikko was easy. Now it's your turn. One night you'll close your eyes, and when they open I'll be there. It'll be time to die
Gravatar

#4 HonoDelLoce 16 år siden

Det må være mig, der ser denne her serie helt forkert, for jeg får overhovedet ikke det indtryk, at serien forhelliger tortur .. ? Og det er ikke fordi jeg er ignorant - for jeg ved godt, at tortur bliver brugt en del igennem hele serien.. Men jeg får aldrig den følelse af, at nu bruger de bare torturen for at vise, at det er det mest resultat-givende..

Nu husker jeg ikke lige sæson 6 her afsnit for afsnit, men jeg husker heller ikke, at jeg på noget tidspunkt tænkte, at serien burde udvise mere ansvar. Tvært imod tænkte jeg, at det var rart, at det ikke altid udelukkende handlede om russere og muslimer, der skulle have loddet brystvorterne sammen mens de hørte Richard Ragnvald igennem en iPod (med de originale små øre-plugs - puuuh, DET er tortur!)..

Men det er da nok bare mig..

Jeg vil gerne tilslutte mig, at nyskabelse ikke ligger og lurer om hvert hjørne i sæsonen, og pow-effekten af konceptet efterhånden er lidt .. Ja, svært at få øje på .. Men ikke desto mindre synes jeg rigtig godt om sæson'en, og jeg følte netop det var på grund af de nuancerede personer - som anmelderen tydeligvis ikke ser på samme måde som mig :D

Men med alt det sagt, så glæder jeg mig da til at se den nye sæson, hvor det jo ser ud til, at der kommer til at ske noget nyt ..
Jeg har intet problem med ikke at have ret. Det er kun, hvis nogen påpeger det, jeg bliver stædig!
Gravatar

#5 dome 16 år siden

Det med moralen og torturen kan jeg slet ikke slutte mig til.
Det er jo ikke hele CTU der går ind for torturens magt, det er jo i de fleste tilfælde, hvis ikke alle, Jack der har travlt og går til stregen og lidt over. Jeg ser det blot som en reaktion af hans egen skæbne, hans ophold i Kina der har sat fysiske afmærkninger på ham, men som igennem disse handlinger også viser sig.
Jeg ser da bestemt ikke nogen form for forherligelse af tortur.
Yes sirs!
Gravatar

#6 The Insider 16 år siden

Jeg har endnu ikke set 6. sæson, men jeg blev fuldstændig koblet af serien efter den totale blåstempling af tortur og demonisering af bl.a. adskillige fremmede kulturer og Amnesty i seriens 4. sæson. Har kommet med en del eksempler i gamle tråde.
War. War never changes.
Gravatar

#7 nygaardpetersen 16 år siden

Sæson skuffede godt nok i den grad... Synes virkelig den gik i tom gang. Heldigvis ser det ud til at 7 sæson går i en hel ny retning.
Gravatar

#8 filmz-BrotherJack 16 år siden

Tja. Jeg har aldrig forstået hvordan kan hidse sig op over karakterer og films dårlige moral. Moral skal ikke komme mellem filmen og publikum, medmindre filmen er politisk - og det er absolut ikke min opfattelse at "24" er det. Synes dog bare at serien langsomt mister pusten, dramaturgisk.
Gravatar

#9 icetea 16 år siden

#6

Ja 4. sæson er nok den svageste, men vil kraftigt anbefale dig at se sæson 5 :) Den er altså virkelig meget bedre og virkelig spændende.

Glæder mig til at få set denne sæson !
Gravatar

#10 Bardoboy 16 år siden

Jeg er igang med sæson 6 efter jeg havde slugt sæson 5 på under en uge, men synes ikke sæson 6 fanger.. Den er ret vild nogle steder, men hele familiekrisen og det med præsidenten, det trækker ud, synes ikke det fanger særlig meget.

Er det sikkert at der kommer en sæson 7??

Skriv ny kommentar: