På trods af historiens overflod af banaliteter og klicheer, er det svært ikke at blive en smule rørt af og til, hvilket er lige så meget skuespillernes fortjeneste, som det er Burtons. For Burton er ikke blot det finurliges mester, men samtidig også en mand udstyret med et godt øje for skuespillere og evnen til at presse så mange opfindsomme og skarpsindige dråber ud af disse, som manuskriptet tillader. Uheldigvis er manuskriptet til “Big Fish” så stift og farveløst, at Burton i visse tilfælde er blevet lagt i kreativitetsdæmpende håndjern.

“Big Fish” er vellavet og flot med enkelte interessante overraskelser, men en film som i sidste ende efterlader én fiskende efter den dybere mening bag det hele.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#41 Yoda 18 år siden

Ja, det fungerer ikke rigtigt. Hvis du mener, at det ikke er Burtons bedste, hvordan kan du så give den topkarakter?
Steven Spielberg: "Every time I go to a movie, it's magic, no matter what the movie's about."
Gravatar

#42 filt 18 år siden

Ikke at jeg synes den fortjener 6/6 (det synes jeg ikke nogen af Burtons film gør), men en instruktør kan vel godt have lavet flere film man synes fortjener 6/6? For eksempel synes jeg at "Ran" er Kurosawa's bedste film (6/6), men derfor synes jeg også at "Seven Samurai" er et mesterværk til 6/6.
"Let the universe howl in despair, for I have returned..." - Lord Darkseid
Gravatar

#43 dyg 18 år siden

#42 - "Jeg vil ikke sige at det er en af tim burtons bedste film". Hvis det ikke engang er en af hans bedste film, så vil jeg ikke mene at den burde kunne få topkarakter, for det viser jo lige netop, at det er en af de bedste.
"Og hvem vil ikke gerne guffe Klaus Kinski??" - evermind
Gravatar

#44 filt 18 år siden

Hvis han nu mener at manden kun har lavet mesterværker til topkarakter?
"Let the universe howl in despair, for I have returned..." - Lord Darkseid
Gravatar

#45 El vez 18 år siden

Ja jeg må give filt ret. Manden kan jo sagtens have lavet flere film der giver topkarakter inkl Big Fish, hvor Big Fish bare ikke er den bedste.

Eller skulle man nedjustere karakteren som nye film dukker op? Må hver film kun have sin unikke karakter?

Hvis nu man synes Batman er til 6/6 når man ser den, men så ser man Edward Scissorhands og synes den er bedre, 6/6 - betyder det så at Batman skal nedjusteres til 5/6? Hvad så når man ser sin 7. Burton film, hvilken karakter skal den så have?
"I wonder if a little rum could get this back on its feet."
Gravatar

#46 dyg 18 år siden

For mig lyder det som om, at han fandt Big Fish rigtig god, men stadigvæk pænt under Burton's bedste film, og så er det for mig underligt, at den kan få topkarakter.

Det må ligge i den sproglige forståelse af "Jeg vil ikke sige at det er en af tim burtons bedste film", for selvom han så kalder filmen for et mesterværk senere, så lyder det altså langtfra som en topkarakter. Og selvfølgeligt skal en films karakter ikke nedjusteres.

Men det hele bunder vel i, at jeg finder 6-skalaen umådelig dårlig.

Lige netop i dette tilfælde er det meget synligt, at det er svært (for ikke at sige umuligt) at distingvere mellem de bedste og de næsten-bedste film. Med en 10-skala ville han måske give Big Fish 9/10.
"Og hvem vil ikke gerne guffe Klaus Kinski??" - evermind
Gravatar

#47 kill the bills 18 år siden

#45 rigtigt og Edward Scissorhands er den bedste.
Gravatar

#48 El vez 18 år siden

Ja man skal selvfølgelig være klar over at jo mindre skalaen er, jo mere dækker hvert trin over :)

#47 Det var blot eksempler/spørgsmål ;)
"I wonder if a little rum could get this back on its feet."
Gravatar

#49 kill the bills 18 år siden

#48 det ved jeg, men jeg synes stadig det er den bedste han har lavet.
Gravatar

#50 filmz-PerKrogh 18 år siden

Genial film

Skriv ny kommentar: