Det er aldrig sikkert, om klassikerne stadig kan leve op til hukommelsen, når man ser dem igen flere år efter. Men repremieren på “Blå” er et kærkomment gensyn med en absolut klassiker. Jeg hæftede mig specielt ved, hvor sindrigt konstrueret den er. Der er ikke et overflødigt shot eller nogen scener, der ikke tilføjer fortolkningslag til helheden. Efter gensynet genså jeg trilogiens to andre, “Hvid” og “Rød”. Det er rart at blive mindet om, hvorfor klassikerne og de store instruktører fortjener rosen.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 silegnaV 7 år siden

Hvorfor har jeg aldrig set den?! Den skal ses nu. Go anmeldelse.
Gravatar

#2 Geekalot 7 år siden

Anmeldelse der kommer 23 år for sent ?
Gravatar

#3 Gorman 7 år siden

Perfekt anmeldelse - passer præcis på min erindring af den. Også 6 stjerner herfra.
Hudson til Vasquez i "Aliens": "Have you ever been mistanken for a man? No, have you!!!
Gravatar

#4 Kisbye 7 år siden

#2
En god film bliver aldrig for gammel og Filmz eksisterede nok ikke for 23 år siden, så de kunne jo dårligt anmelde den dengang.

Det er en stærk og rørende filmog og min favorit i trilogien, som er noget man bør se. Fra hans franske periode, vil jeg også nævne "Veronikas to liv". Her spiller Preisner musik også en hovedrolle.
Imagine an elephant with the flu. One sneeze and it breaks it's bloody neck - Fukkatsu no hi AKA Virus (1980)
Gravatar

#5 paideia 7 år siden

#2 Filmen har lige fået repremiere og derfor anmeldes den igen/endelig..

#4 Jeg havde faktisk glemt, hvor højt jeg elsker Preisner. En af mine absolutte favoritter blandt filmkomponister.
ODI PROFANVM VVLGVS ET ARCEO
Gravatar

#6 Morten Vejlgaard Just 7 år siden

#2 #4 Filmz anmelder altid alle ugens premierefilm - også repremierefilm. I næste uge anmelder vi en film fra 1925.
Gravatar

#7 Geekalot 7 år siden

#6 hehe :D
#5 nåede slet ikke til linje 2og læse repremiere :), så bare BLÅ, så tænke jeg at jeg syntes jeg havde hørt den titel for 100 år siden, så der måtte være noget galt :)
Gravatar

#8 Kisbye 7 år siden

Morten Vejlgaard Just (6) skrev:
1925

Panserkrydseren Potemkin? Gold Rush?
Imagine an elephant with the flu. One sneeze and it breaks it's bloody neck - Fukkatsu no hi AKA Virus (1980)
Gravatar

#9 Morten Vejlgaard Just 7 år siden

#8 Potemkin får repremiere med ny musik.
Gravatar

#10 Gorman 7 år siden

#9 okay....kunne trænge til et gensyn. Husker den som god omend en lille smule langstrakt, men særlig suveræn med trappe scenen, der er inspirationen til den lignende suveræne trappescene fra The Untouchables fra 1987 :-)
Hudson til Vasquez i "Aliens": "Have you ever been mistanken for a man? No, have you!!!

Skriv ny kommentar: