“The Cabin in the Woods” var en af årets vildeste biografoplevelser, og det er om nogen en film, der fortjener et gensyn. Filmen er bogstaveligt talt en anden, når man ser den igen, for ved gensynet ved man nemlig, hvordan det hele hænger sammen, og det er derfor muligt at gennemskue og få øje på langt flere fabelagtige horror-referencer og -overvejelser end ved første gennemsyn. Oven i det har fans en fantastisk auditiv oplevelse i vente på Blu-ray, og skiven er også proppet med fremragende ekstramateriale. “The Cabin in the Woods” er en film lavet af horror-fans til horror-fans, og fans bør ikke tøve med at investere i dette pragteksemplar af en genrefilm!

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#11 Høegh 11 år siden

En ganske munter og opfindsom film.
Men desværre langt fra så intelligent eller uforudsigelig som man kunne have håbet (eller som den blev hypet til). Nogle steder er den endda direkte dovent skrevet
(vi klarer alt med magisk gas)
.
Og specielt uforudsigelig bliver den heller aldrig - tværtimod ved man oftest præcis hvad der vil ske et par minutter før det reelt sker. Men lige denne del tog jeg nu som en bevist handling fra både forfatter og instruktør - Som en hyldest til de evigt forudsigelige slasher-film.

Filmen lider generelt af, at stadigvæk ville henvende sig til joe-sixpack, og dermed eksekverer hele sin handling med 100km i timen - Og tillader aldrig sig selv at dvæle ved nogle af de, trods alt, opfindsomme indslag.
Men alt i alt en okay film. Og som med de fleste Whedon'ske film/serier, har den en særdeles velskrevet dialog. Jeg havde bare håber på mere.



4/6 stjerner herfra
Det der må ske må ske, måske

Gravatar

#12 Lord Beef Jerky 11 år siden

MEGET opfindsom film! Selv efter al den ros og omtale filmen havde fået, overraskede den mig på stort set ethvert plan. 9/10 herfra.
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"
Gravatar

#13 Riqon 11 år siden

Høegh (11) skrev:
Og specielt uforudsigelig bliver den heller aldrig - tværtimod ved man oftest præcis hvad der vil ske et par minutter før det reelt sker. Men lige denne del tog jeg nu som en bevist handling fra både forfatter og instruktør - Som en hyldest til de evigt forudsigelige slasher-film.


Jeg skrev uforudsigelig, og du skrev tværtimod, så får lyst til at uddybe:

Ja, vi ved alle sammen, at når de går ned i kælderen, så vil de fremmane noget aldeles utiltalende, som vil slå dem ihjel. Som du påpeger, det skal vi jo vide, uanset om vi så har set The Evil Dead eller Mumien eller Hellraiser eller you name it...

Mere på grænsen, så følte jeg mig klog, fordi jeg vidste, at nørden ikke var død. Vi så alt for lidt, da han blev slået ihjel, så jeg tænkte, at han nok ville dukke op igen, og da de modtager opringningen i centralen, så blev jeg helt sikker - og blev bekræftet, da jeg så den. Jeg oplevede det alligevel ikke som selvfølgeligt, at han ville dukke op (som sagt, jeg følte mig bare "klog" i denne omgang).

Hvad jeg ikke kunne forudse var selve historien bag det hele. Begrundelsen for at dræbe de unge. Var det et spil? Var det en gyserfilmsproduktion? Det endte med at være noget semi-religiøst og antikt, og slutningen (en optakt til menneskets undergang) fandt jeg yderst tilfredsstillende.

En anden ting jeg ikke havde regnet med, men som jeg synes var intet mindre end fantastisk: At alle uhyrerne ville blive sluppet løs. (Så kan man altid undre sig over, at der findes en sådan rød knap, der åbner alle burene, men det er nu ret ligegyldigt for mig, netop fordi sekvensen var så underholdende.)


Hvis du forudså alt eller det meste af dette og bare vidste, hvor filmen ville gå hen, så tager jeg hatten af og er meget imponeret. Du kender i givet fald din Whedon særdeles godt :)
The only way to beat a troll is to not play their game.
Gravatar

#14 Høegh 11 år siden

Riqon (13) skrev:
Jeg skrev uforudsigelig, og du skrev tværtimod, så får lyst til at uddybe


For god ordens skyld så var det ikke ment som et stik til dig - selvom det heller ikke lader til du tog det sådan :)

Jeg er egentlig enig i meget af det du skriver.
Der var bestemt overraskelser. Der var bare kun ganske få af dem der fik mig til, at tænke "hold kæft hvor er det godt fundet på".

Men der var bestemt fede sekvenser som fx
at alle uhyrerne blev sluppet løs.
Og for mit vedkommende var meta-slasher-forudsigeligheds-højdepunktet nok da Holden/egghead bliver dræbt i bilen lige efter han har holdt sin tale om sammenhold. Det var så meget klassisk slasher - og man nåede kun lige at regne det ud før man fik det bekræftet.


Men ja, det er en god film (4/6). Den er sjov, frisk og på enkelte punkter uforudsigelig. Den er bare ikke særlig intelligent i sin tilgang - og vender ikke nær så meget slasher/horror-genren på hovedet som jeg havde håbet.
Mine forventninger var nok bare sat lidt forkert.


Og ja, Whedon kan faktisk nogle gange være ret forudsigelig i sin uforudsigelighed...

Det der må ske må ske, måske

Gravatar

#15 Riqon 11 år siden

Høegh (14) skrev:
For god ordens skyld så var det ikke ment som et stik til dig - selvom det heller ikke lader til du tog det sådan :)


Haha, got that ;) måske også fordi at andre i tråden skrev noget tilsvarende.
The only way to beat a troll is to not play their game.
Gravatar

#16 The-new-meister 11 år siden

En af mine favorit film oplevelser dette år. Helt fantastisk film :)

5/6
Gravatar

#17 Doom 2: Hell on Earth 10 år siden

At man kan give denne film 5:6 er mig en gåde. Det er nok en af de mest elendige film, jeg har set i årevis. Jeg vil give den én stjerne, og det er for den bong der kan forvandles til et kaffekrus.
Doctor Last Warning
Gravatar

#18 Ispep 10 år siden

#17

Så har du ærligt talt ikke fattet en skid af filmen og/eller kan ikke forholde dig til genren. Det er mit bud.
Gravatar

#19 Doom 2: Hell on Earth 10 år siden

Hvad er genren iflg. dig? Gyser? Splatter? Scifi? Dybdepsykologi? Religion?

Jeg kan dog uagtet genre sige, at det primære formål for mig er at blive underholdt, og det gjorde denne sgu ikke. Jeg forventede en gyser, og der var ikke ét gys i den. Hvis man skulle lede efter en dybere mening, så så jeg den ikke. Og jeg var heller ikke interesseret i den. Jeg ledte efter en gyser på Netflix, og huskede at denne havde fået gode anmeldelser.
Doctor Last Warning
Gravatar

#20 Giraffen 10 år siden

Ispep (18) skrev:
#17

Så har du ærligt talt ikke fattet en skid af filmen og/eller kan ikke forholde dig til genren. Det er mit bud.


Amen brother, amen.

Skriv ny kommentar: