Men hvis der er noget i “The Dark Knight Rises”, der har større slagkraft end dens action, er det dens rå power på det følelsesmæssige plan. Under filmens sidste akt spiller Nolan på hele følelsesregistret, som var han David Helfgott foran et Steinway. For, jovist, med sine 164 minutter er “The Dark Knight Rises” en smule for lang, og persongalleriet kunne godt have været en anelse mindre, men al kritik går fløjten, når slutningen nærmer sig, og alt går op i en højere enhed på en måde, der knap nok kan beskrives med ord. Hvis dette vitterligt er Nolans sidste Batman-eventyr, så stopper han ikke blot, mens legen er god, men mens hans superheltesaga topper genrens podium.

Se også: Filmz TV: Batman-franchisens historie og “The Dark Knight Rises”-interviews

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#21 Kviesgaard 11 år siden

Kl. 15.30 i dag bliver spændingen udløst. Direkte fra arbejde og så over i biografen. Billetten er allerede købt. Sådan starter weekenden.
Den Jyske Marvel-fan. Oh Yeah
Gravatar

#22 nolzen 11 år siden

elwood (13) skrev:
#10 Det sjovt og tænke på, for Nolan vælger den rigtige indgang til Bane, nemlig at han er en ret så klog mand, med en umenneskelige styrke, men hans i Shucmacher's udgave blev gjort til poison Ivy's fatsvage slave der virkede som en med permanent hjerneskade, tal lige om og misforstå en karakter 8-)


Hmm nu har jeg (desværre) aldrig læst Batman men kun set tegnefilmsserien fra starten af 90'erne og der husker jeg altså Bane som kæmpestor (Batman går ham til brystet ca), steroidebundt som bliver brugt at Poison Ivy via det gift han tager. Jeg husker ham ikke som et geni. Hvad er jeg gået glip af? :)
Gravatar

#23 Tommy Kristensen 11 år siden

#22: "Bane is highly intelligent; in Bane of the Demon, Ra's al Ghul says that Bane "has a mind equal to the greatest he has known."In prison, he taught himself various scientific disciplines equal to the level of understanding of leading experts in those fields.

He knows six active languages and at least two additional arcane and dead ones. Among these are Spanish, English, Urdu, Persian, and Latin. The Bane of the Demon storyline reveals that he has an eidetic memory. Within one year, he is able to deduce Batman's secret identity."


Om bane i tegneserierne, sakset fra wiki.
Gravatar

#24 Zombi 11 år siden

Nu læste jeg ikke hele anmeldelsen igennem, endnu, men skimtede den kun lige af frygt for at læse noget afslørende, hvilket jeg dog ikke tror du gør, men har ellers holdt mig fra alt der hedder anmeldelser og reklamer den sidste uges tid, så nu kan jeg ligeså godt følge det princip til dørs.

Du er nok den anmelder jeg er mest enig med, når det kommer til Nolans Batman film. Begins og TDK er begge gode film, den første er den stærkeste af de to, men de besidder også deres svagheder hver især. Så når du nu giver topkarakter til den her, så bliver det hele lige ekstra spændende.

Jeg har dog stadig mine betænkeligheder: Nolan har aldrig været en fremragende actioninstruktør, actionscenerne i Inception og Begins var helt klart det værste ved de film, de virker ubevidst kaotiske og mangler spænding. Du nævner godt nok at det er blevet forbedret, men jeg skal se det før jeg tror det.

Et andet problem for mig er de mange karakterer. Det skete i TDK og frygter nu at det sker igen med Rises, Batman/Bruce Wayne ryger i baggrunden og ender med at være biperson der enkelte steder lige popper sit hoved frem brøler nogle replikker, deler skaller ud og smutter så igen.

Spilletiden er også et problem. TDK og Inception blev begge en anelse for lange, så jeg er spændt på om Nolan endelig er blevet en stor nok instruktør til at kunne klare en spilletid på næsten 3 timer, men igen jeg skal se det før jeg tror det.

Jeg får svar på mine spørgsmål i aften.
Gravatar

#25 loki 11 år siden

Hvis man nu betragter Bruce Wayne som symbolet på kapitalismens overmagt og grådighed, og at hans forskellige virksomheder er den indirekte årsag til selvsamme kriminalitet som hans forstyrrede Batman-persona udøver terapeutisk selvtægt overfor, og at verden ville blive et bedre sted uden denne hensynsløse foragt for mennesker og det misforstået herskerkompleks over naturen, kan man så stadigvæk nyde filmen?

;)
www.peakoil.dk
Gravatar

#26 misuma 11 år siden

Hele 6 stjerner? Hvor useriøst ; )

Håber jeg er enig, hehe.
Redrum Redrum Red...Rum Red...what?
Gravatar

#27 BN 11 år siden

Zombi (24) skrev:
Nolan har aldrig været en fremragende actioninstruktør, actionscenerne i Inception og Begins var helt klart det værste ved de film, de virker ubevidst kaotiske og mangler spænding.


Dette er for mig et fuldstændig uforståeligt synspunkt. Nolans actionscener fungerer efter min mening markant bedre end flertallet af dem man ser i andre actionfilm.

Actionscenerne i 'The Dark Knight', 'Batman Begins' og 'Inception' er fantastiske, bl.a. fordi de har det som alt, alt for ofte mangler i andre actionfilm, nemlig STEMNING. Denne stemning skabes - specielt i 'The Dark Knight' - gennem en eminent lydside, nedtonet musik, mørke storbybilleder og et suverænt visuelt overblik, der leder tankerne hen på Michael Mann-film som 'Heat' og 'Collateral'. Kameraet er nærmest tørt betragtende. Enderesultatet er en stemning af noget truende og uforudsigeligt, hvor man fornemmer, at der nårsomhelst kan ske noget voldsomt eller fatalt. ... At actionscenerne skulle være "kaotiske", er mig en gåde.

Næsten det samme gælder actionscenerne i 'Inception', hvor der dog er den forskel, at vi befinder os i menneskesindet, i en drøm, hvilket medfører at der er lagt mere vægt på det følelsesmæssige aspekt, der centreres omkring Mal og Cobb, samt rigmandssønnens forhold til sin afdøde fader. Spændingen ligger mere i, hvad der vil være det rette at gøre i forhold til drømmenes logik (det ene drømme-lags påvirkning af det andet, hvornår dukker Mal op og forpurrer det hele?, ryger nogen af dem i Limbo?, og hvordan kommer de i så fald tilbage derfra? Det er usikkerheden ved det fremmede, uforudsigelige drømmeunivers og de pludseligt opdukkende farer, der skaber spændingen - og ikke så meget de såkaldte "projektioner" (personer fra hovedaktørernes underbevidsthed) og deres skyderier. ... Men NÅR projektionerne dukker op og yder voldelig modstand, får vi mesterligt koreograferede slagsmåls-scener i vægtløs tilstand og skydescener med samme, næsten dokumentariske kameraføring som i 'The Dark Knight' og 'Heat'. Måske er enkelte af scenerne ikke spændende ned i detaljen, men de er det som overordnede faremomenter betragtet, idet de er en del af helheden - den helhed der udgør drømmelagenes uforudsigelige, omskiftelige og ofte faretruende atmosfære.

... if you know what I mean. ;-)

Visse actionscener i 'Batman Begins', såsom slåskampen ved havnen, er da bestemt heller ikke "ubevidst kaotiske" - nej, de er skam tværtimod BEVIDST kaotiske, idet Batman på den måde fremstår som et hurtigt, farligt og mystisk, som både forvirrer og skræmmer forbryderne. Det er IKKE meningen, at vi skal kunne følge med i det, men derimod at vi skal føle samme kaos og forvirring, som der opstår blandt forbryderne. ... Biljagten på vejene og henover hustagene mangler til gengæld ikke overblik, men er fremragende iscenesat med en tydeligt legesyg tone og en frydefuld destruktionslyst.
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#28 Lord Beef Jerky 11 år siden

Jeg holder med zombi... især hvis man adskiller "spænding" og "action", for det at opbygge spænding og skabe en stemning er Nolan fremragende til... selve udførelsen af action er dog en anden sag.
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"
Gravatar

#29 BN 11 år siden

Lord Beef Jerky (28) skrev:
Jeg holder med zombi... især hvis man adskiller "spænding" og "action", for det at opbygge spænding og skabe en stemning er Nolan fremragende til... selve udførelsen af action er dog en anden sag.


Men nu var det altså OGSÅ spænding, Zombi efterlyste, som det fremgår af hans ord:

Zombi (24) skrev:
de virker ubevidst kaotiske og mangler spænding.
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#30 bjarke 11 år siden

...jeg er sgu også begejstret - det er en spektakulær kolos af et filmmonster og Bane er en solid skurk og mere end en værdig modstander. Herligt. SE DEN...!
Mit filmsite Filmskribenten.dk. Nyeste anmeldelser: Guardians of the Galaxy | Deliver Us From Evil: http://filmskribenten.dk

Skriv ny kommentar: