Men hvis der er noget i “The Dark Knight Rises”, der har større slagkraft end dens action, er det dens rå power på det følelsesmæssige plan. Under filmens sidste akt spiller Nolan på hele følelsesregistret, som var han David Helfgott foran et Steinway. For, jovist, med sine 164 minutter er “The Dark Knight Rises” en smule for lang, og persongalleriet kunne godt have været en anelse mindre, men al kritik går fløjten, når slutningen nærmer sig, og alt går op i en højere enhed på en måde, der knap nok kan beskrives med ord. Hvis dette vitterligt er Nolans sidste Batman-eventyr, så stopper han ikke blot, mens legen er god, men mens hans superheltesaga topper genrens podium.

Se også: Filmz TV: Batman-franchisens historie og “The Dark Knight Rises”-interviews

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#31 Zombi 11 år siden

BN (29) skrev:
Men nu var det altså OGSÅ spænding, Zombi efterlyste, som det fremgår af hans ord:

Zombi (24) skrev:
de virker ubevidst kaotiske og mangler spænding.


Men det jeg mener er at selve action delen af scenerne mangler spænding, hvis vi snakker spænding som i opbygning af en stemning, så jo den del fungerer ganske godt. Men selve action delen synes jeg for det meste ikke er særligt interessant udført.
Gravatar

#32 MOVIE1000 11 år siden

The Insider: Er det her så årets bedste film indtil videre?
The earth is not a cold dead place, this is not a cold dead place.
Gravatar

#33 Zombi 11 år siden

Nu vil jeg ikke starte en længere debat om det, da det her handler om TDKR, men vil sige at kampscenerne i Begins ikke var højdepunkterne for mig. Heldigvis har Begins meget mere at byde på end dette, og derfor betyder det heller ikke så meget når man taget det hele i betragtning. Begins er først og fremmest en storslået fortælling om en mand der må se sin egen frygt og skyldfølelse i øjnene og den formår faktisk at fortælle en dragende menneskelig historie ved siden af superhelte historien. Det er det der gør BB seværdig.

Scenen hvor Batman jages af politiet er faktisk ret badass, så nej alle actionscenerne er ikke helt uduelige.

I TDK er det sket en klar forbedring på det punkt, men det er igen ikke hovedattraktionen for mig. Joker er en spændende og uforudsigelige modstander, der presser Batman til det yderste og det kaos der følger med er interessant at følge.

Inception er langt hen ad vejen en visuelt flot udført film, scenen hvor Ariadne lærer hvordan hun kan forme byen og folder den sammen plus kampscenen i hotellet uden tyngdekraft er herligt opfindsomme og rimelig godt udført. Jeg stod dog af vej sne scenen, den manglede netop spænding efter min mening, den virkede i stedet rodet og kaotisk, jeg tror primært det er klipningen der genere mig her. Forfærdelig udført scene hvis du spørger mig.

Så igen Nolan er god til at opbygge spænding, i form af stemning ja, eller set-up, men når det kommer til et pay-off har han altså stadig lidt at lære.

Derfor er jeg spændt på at se om han endelig er blevet en moden nok instruktør til også kunne håndtere selve actiondelen, i en film af den her skala, lige så godt som han håndtere opbygningen der leder op til det.
Gravatar

#34 bjarke 11 år siden

Zombi (33) skrev:
Derfor er jeg spændt på at se om han endelig er blevet en moden nok instruktør til også kunne håndtere selve actiondelen, i en film af den her skala, lige så godt som han håndtere opbygningen der leder op til det.


...action-delen i TDKR er bestemt visuelt lir, men jeg synes bestemt også at de buldrende scener bærer et nærvær og en spænding i sig - man føler sgu, at der er noget på spil.
Mit filmsite Filmskribenten.dk. Nyeste anmeldelser: Guardians of the Galaxy | Deliver Us From Evil: http://filmskribenten.dk
Gravatar

#35 BN 11 år siden

#33:

Okay, så er vi forholdsvis enige ... lige med undtagelse af dette:

Zombi (33) skrev:
når det kommer til et pay-off har han altså stadig lidt at lære.


Jeg ville virkelig blive ked af det, hvis han gjorde det anderledes. I mine øjne er det perfektion.
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#36 Babo84 11 år siden

Jeg kan til dels godt følge visse ikke helt bryder sig om Nolans action i hans tidligere film. Begins har én fed biljagt på taget, men klipningen er desværre (ofte) aaalt for rodet i kampscenerne, også selvom den sikkert var bevidst tiltænkt således. Begins vil ikke huskes for storslået action, men pga. Batman karakteren, som er fascinerende at følge. Det blev MEGET bedre i TDK, hvor især hong-kong-scenen, bankscenen og den store jagt, blev koreograferet til perfektion. Slås-scenerne kunne måske have været bedre. De var lidt ordinære. I Inception anvender Nolan heftig brug af kryds-klipning, som altså til tider bryder det flow der er i action'en. På nær gang-scenen og en mere. Sne-scenerne er meget stilistiske, men de varer ikke ret mange sekunder af gangen pga. den konstante krydsklip. Man skal også huske på, at Nolans arbejdsmetoder er lidt anderledes mht. action. Han anvender f.eks ikke 2 unit, som man gør under den type film - Nolan er selv med på "gerningsstedet" med fotografen.

Nu har jeg set åbningsscenen på TDKR, og det er uden tvivl Nolans bedste action-scene imo.. glæd jer. Over-the-top, men fabelagtigt filmet, klippet og utrolig stuntarbejde... Det jeg er spændt på er fight-scenes, men hvis selv Insider siger go' for dem, ja så tror jeg ham ;)
Gravatar

#37 vote4 11 år siden

Med fare for at blive nedsablet... er det bare mig, eller er det her mere en opsummering af filmens handling end det er en anmeldelse? Jeg mener... 98% af teksten er jo allerede kendt info. Hvor er den dybere analyse og vurdering af filmen?

Anyways; lidt ligegyldig læsestof som ikke rigtigt fortæller nærmere, hvorfor filmen er 6 stjerner værdig og som heller ikke gør en klog på ret meget i det hele taget, når det kommer til afslutning på SÅ stort et kapitel.

I'm sorry - men det er bare min holdning. Synes trilogien har fortjent en mere gennemarbejdet tekst, hvor man tør vove sig lidt længere ned i suppen.
Gravatar

#38 Batsy 11 år siden

Arg! Kan ikke vente til jeg kommer hjem fra island, den 9 eller 10 august så ser jeg den film!
"I learned that courage was not the absence of fear, but the triumph over it".



Gravatar

#39 BN 11 år siden

Babo84 (36) skrev:
Begins vil ikke huskes for storslået action


Det kommer sandelig an på hvem man er. Biljagten på hustaget er en af mine all time favorites, når det gælder actionscener, og det samme er havnescenen, der kulminerer med skurken der hives ud af sin bil, med replikken "I'm Batman!" Bedre pay-off fås ikke! ... Og hvad med den anden skurk, der får sig et par flyveture gennem luften og bliver råbt ind i hovedet: "Do I look like a cop?"

Det er for mig action-filmkunst, når det er ypperst.
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#40 Batsy 11 år siden

BN (39) skrev:
Og hvad med den anden skurk, der får sig et par flyveture gennem luften og bliver råbt ind i hovedet: "Do I look like a cop?"


Elsker den scene! Slår Michael Keaton scenen hvor han snakker med de 2 tyve i start scenen fra 1989 One Badass Motherfucker!
"I learned that courage was not the absence of fear, but the triumph over it".



Skriv ny kommentar: