Filmen blev i sin samtid ligeledes kritiseret for at være positiv overfor USA’s indsats i Vietnam-krigen og for at give en unuanceret negativ fremstilling af Vietcong soldaterne. Selvom denne kritik mere går på de moralske værdier end de filmiske, er den ikke desto mindre forfejlet. De sadistisk fjender er mere symboler på rædslerne end egentlige personer og filmen fremstiller krigen på det mest basale niveau: uden formål. Yderligere udpensling af budskabet beskæftiger den sig ikke med, og det burde heller ikke være nødvendigt.

Blandt filmens mange forcer er ikke mindst det brillante skuespil. Robert De Niro, Meryl Streep, John Savage og ikke mindst Christopher Walken giver alle fremragende præstationer. “The Deer Hunter” blev en kolossal succes og indbragte Cimino Oscars for bedste instruktør og bedste film. Walken modtog desuden en for bedste bi-rolle. Efter succesen var studierne så begejstrede, at de tilbød Cimino lige hvad han ville have til sin næste film. Han besluttede sig for at lave “Heaven’s Gate”, der blev et legendarisk flop af gigantisk omfang og forsagede, at United Artists studierne næsten gik konkurs og senere blev solgt til MGM. Ciminos karriere kom aldrig rigtig på benene igen, men han har under alle omstændigheder med “The Deer Hunter” efterladt sig et formidabelt og mesterligt værk, der ikke blot er en kommentar til Vietnam-krigen, men som rækker ud over sin samtid og ind i det basalt menneskelige. Dette er utvivlsomt også grunden til, at vi ser den med lige stor fascination den dag i dag. Ligesom Michael havde Cimino muligvis kun ét rigtigt skud i riflen, men det var ikke desto mindre en ren fuldtræffer.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#11 filmz-lemmon 17 år siden

The Deer Hunter er et mesterværk.. og det er en ny kopi og ny oversat version der vises i IMPERIAL. .. filmen blev i sin tid vist over 4 1/2 år i Palads, men den er aldrig tidligere vist i Imperial, så det glæder jeg mig til at opleve
Gravatar

#12 filmz-kikuchiyo 17 år siden

Det er en fremragende film, men den 211 minutter lange bryllupscene er lige lang nok.. Scenerne i Vietnam er nok det bedste Vietnam-materiale der nogensinde er blevet vist på film..

Det og så Willem Dafoe's død i Platoon.

Spoiler indsat af red.
Gravatar

#13 Lawman. 17 år siden

#12 - For helvede, tag lige og brug spoilerfunktionen, nu er Platoon helt ødelagt for mig:)
Gravatar

#14 filmkorn.dk 17 år siden

Pis. Jeg har lige lejet Platoon på tanken under Nyheder. Så er den aften ødelagt. Øv!
www.filmkorn.dk - filmanmeldelser, også af film vi ikke har set, men alligevel har en mening om.
Gravatar

#15 filmkorn.dk 17 år siden

#10 Jeg er til dels enig. Sjovt nok synes jeg ikke rigtigt, man kommer under huden på hovedpersoneren alene pga. den lange lange start. Jeg har set film udvikle bedre karakterer på under 5 minutter, og dét er da mere filmkunst efter min mening. Personligt synes jeg Apocalypse Now er den bedste Vietnamfilm, der er lavet. Her kastes man direkte ind i galskaben, og behøver ingen indledene bryllupsseance eller karaoke-light på en fesen bodega i Pensylvania for at kunne identificere sig med karaktererne. Personerne udvikles løbende, hvilket har en meget bedre og meget mindre påtaget effekt.
www.filmkorn.dk - filmanmeldelser, også af film vi ikke har set, men alligevel har en mening om.
Gravatar

#16 Yoda 17 år siden

Suveræn anmeldelse af en suveræn film!
Steven Spielberg: "Every time I go to a movie, it's magic, no matter what the movie's about."
Gravatar

#17 lagoni 17 år siden

#3 - hvis du ikke har set den nye i biografen, er det så ikke lidt misvisende at putte denne anmeldelse under 'biograf' og skrive repremiere..?
- Women remember, Steve. It's like they've got minds of their own.
Gravatar

#18 Benway 17 år siden

#16 Mange tak.

#17 Det er nu ment for at gøre folk opmærksom på, at de netop nu har mulighed for at se den i biografen.
"Here I was born, and there I died. It was only a moment for you; you took no notice."
Gravatar

#19 jessup 17 år siden

Jeg synes Deerhunter er en af de bedste film fra et af de bedste årtier i amerikansk film. Jeg er sikker på at hvis i vil finde blandede anmeldelser af film kan i gå på internettet og finde dem og måske i danske aviser. Anmelderen kan lide den og det er bakket op af anmeldelsen på udmærket vis.

Personlig er jeg mest glad for handlingen i USA og synes det er et godt træk at krigsscenerne i spilletid er nedprioriteret.
This is just until June
Gravatar

#20 metabolid 17 år siden

Bemærkning til anmelderen - Benway.

Michael Cimino fik da lavet en film i midten af 80erne, der faktisk er en ganske ok drama/action produktion. Den hedder "Year Of The Dragon", eller "Chinatown Bløder" på dansk og er desværre en meget overset/glemt film med mange velkendte kvaliteter fra Cimino's hånd.

Skriv ny kommentar: