Filmen blev i sin samtid ligeledes kritiseret for at være positiv overfor USA’s indsats i Vietnam-krigen og for at give en unuanceret negativ fremstilling af Vietcong soldaterne. Selvom denne kritik mere går på de moralske værdier end de filmiske, er den ikke desto mindre forfejlet. De sadistisk fjender er mere symboler på rædslerne end egentlige personer og filmen fremstiller krigen på det mest basale niveau: uden formål. Yderligere udpensling af budskabet beskæftiger den sig ikke med, og det burde heller ikke være nødvendigt.

Blandt filmens mange forcer er ikke mindst det brillante skuespil. Robert De Niro, Meryl Streep, John Savage og ikke mindst Christopher Walken giver alle fremragende præstationer. “The Deer Hunter” blev en kolossal succes og indbragte Cimino Oscars for bedste instruktør og bedste film. Walken modtog desuden en for bedste bi-rolle. Efter succesen var studierne så begejstrede, at de tilbød Cimino lige hvad han ville have til sin næste film. Han besluttede sig for at lave “Heaven’s Gate”, der blev et legendarisk flop af gigantisk omfang og forsagede, at United Artists studierne næsten gik konkurs og senere blev solgt til MGM. Ciminos karriere kom aldrig rigtig på benene igen, men han har under alle omstændigheder med “The Deer Hunter” efterladt sig et formidabelt og mesterligt værk, der ikke blot er en kommentar til Vietnam-krigen, men som rækker ud over sin samtid og ind i det basalt menneskelige. Dette er utvivlsomt også grunden til, at vi ser den med lige stor fascination den dag i dag. Ligesom Michael havde Cimino muligvis kun ét rigtigt skud i riflen, men det var ikke desto mindre en ren fuldtræffer.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 frankdrebin 17 år siden

Rigtig rigtig fed film, og ja, som anmeldelsen siger, så er det slet ikke muligt at lave sådanne film idag, derfor er denne her en klassiker!
Gravatar

#2 filmz-Bluhm 17 år siden

"Som et filmisk symbol på krigens vilkårlighed og den meningsfulde verdens undergang, er scenerne dog uovertrufne og forsynet med en kolossal følelsesmæssig slagside."

Tror du ikke du mener slagkraft? slagside er når noget har for meget vægt og derfor tipper over...

Udmærket anmeldelse ellers, vil dog gerne høre noget om den restaurerede kopi, hvordan tog filmen sig ud i biffen efter alle disse år?
Gravatar

#3 Benway 17 år siden

#2 Jo, det er det jeg mener. Jeg har rettet det. Tak for rosen. Jeg har ikke set den nye kopi, så den kan jeg desværre ikke sige noget om.
"Here I was born, and there I died. It was only a moment for you; you took no notice."
Gravatar

#4 aero 17 år siden

Jeg synes efterhånden, jeg er ved at være træt af Filmz forherligelse af "klassikerne." Det er næsten som om anmelderne ikke tør give andet end 6 stjerner til de film, som får re-release. Det er da for vattet! Var Deer Hunter (blot for at tage et eksempel) kommet frem i dag, havde den næppe høstet mere end 4-5 stjerner, men idet den gennem flere årtier er blevet forherliget, bliver det umuligt for anmeldere uden tilstrækkelig faglig selvtillid at kritisere den.
Jeg skal selvfølgelig også være rimelig: Det er ikke kun et problem blandt Filmz anmeldere - det er mere eller mindre alle anmeldere verden over. Få nogle nosser, siger jeg!
Its structural perfection is matched only by its hostility
Gravatar

#5 king b 17 år siden

#3 Undskyld mig, men er det ikke lidt useriøst ikke at have set filmen på det helt store lærred, når nu den får repremiere i Imperial? Det er trods alt en anden oplevelse at se dette mesterværk på cellouid. Netop i denne sammenhæng ville det vel også være på sin plads med et par kommentarer om den nye kopi??
Gravatar

#6 chandler75 17 år siden

# 4 Der er jo måske en grund til, at det er blevet "klassikere". Siden "The Deer Hunter" kom frem for 30 år, har der i hvert fald været 30.000 andre film, der har haft premiere, som for længst er gået i glemmebogen.
"Some people have bad taste and others have taste more like mine." - Roger Ebert
Gravatar

#7 dolphinfriendly 17 år siden

#4 For det er jo udelukkende nutidige film, der kan stå distancen...eller hov det rykker sig jo hele tiden, så må alle nye film automatisk degraderes om tyve år.

Sikke noget vrøvl, siger jeg!

Gravatar

#8 filmz-Vilma 17 år siden

Klasse film!!
Gravatar

#9 filmkorn.dk 17 år siden

Hvordan er kvaliteten på den nye kopi? De viste en trailer i Imperial der havde et afsindigt dårligt lydspor og nogle meget grumsede billeder. Forhåbentlig er filmen bedre.
www.filmkorn.dk - filmanmeldelser, også af film vi ikke har set, men alligevel har en mening om.
Gravatar

#10 moulder666 17 år siden

I mine øjne er dette nok DEN mest overvurderede film i historien - jeg ved, at jeg nok vil blive sablet ned for at sige det, men jeg undrer mig virkelig over, hvordan en film der er SÅ langtrukken er blevet så populær.

Bl.a. har vi den scene med familiefesten i den første del af filmen. Den halve time, eller hvor lang tid den nu varer skulle jo gøre, at man kommer til at "kommer til at holde af personerne" - men det adstadige tempo gør bare, at jeg undrer mig over, hvornår de kommer til noget med relevans for filmen.

Og det fortsætter sådan hele filmen igennem. Det kan godt være, at de fleste mener at det er genialt filmværk at bruge en halv time på at levere og understrege en pointe - jeg synes bare det er kedeligt.

Nå - så kom jeg endelig af med det...fire at will! :-)
Min kritik er 100 procent berettiget i enhver redaktionel sammenhæng, og hvis du ikke kan se problemet, er du i benægtelse.

Skriv ny kommentar: