Filmen blev i sin samtid ligeledes kritiseret for at være positiv overfor USA’s indsats i Vietnam-krigen og for at give en unuanceret negativ fremstilling af Vietcong soldaterne. Selvom denne kritik mere går på de moralske værdier end de filmiske, er den ikke desto mindre forfejlet. De sadistisk fjender er mere symboler på rædslerne end egentlige personer og filmen fremstiller krigen på det mest basale niveau: uden formål. Yderligere udpensling af budskabet beskæftiger den sig ikke med, og det burde heller ikke være nødvendigt.

Blandt filmens mange forcer er ikke mindst det brillante skuespil. Robert De Niro, Meryl Streep, John Savage og ikke mindst Christopher Walken giver alle fremragende præstationer. “The Deer Hunter” blev en kolossal succes og indbragte Cimino Oscars for bedste instruktør og bedste film. Walken modtog desuden en for bedste bi-rolle. Efter succesen var studierne så begejstrede, at de tilbød Cimino lige hvad han ville have til sin næste film. Han besluttede sig for at lave “Heaven’s Gate”, der blev et legendarisk flop af gigantisk omfang og forsagede, at United Artists studierne næsten gik konkurs og senere blev solgt til MGM. Ciminos karriere kom aldrig rigtig på benene igen, men han har under alle omstændigheder med “The Deer Hunter” efterladt sig et formidabelt og mesterligt værk, der ikke blot er en kommentar til Vietnam-krigen, men som rækker ud over sin samtid og ind i det basalt menneskelige. Dette er utvivlsomt også grunden til, at vi ser den med lige stor fascination den dag i dag. Ligesom Michael havde Cimino muligvis kun ét rigtigt skud i riflen, men det var ikke desto mindre en ren fuldtræffer.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#31 filmz-Bruce 17 år siden

#30: Akt 2 indeholder den mest intense scene jeg har set til dato. Hvis der er en der har set en mere intens scene, vil jeg gerne udfordre dig til at nævne den!

Pianisten, banegården da Szpilman og hans familie venter på toget til Auschwitz og han tager valget, at blive adskilt fra hele hans familie og han ved, dette er sidste gang han ser dem. Og han kan ikke tage ordentlig afsked med dem.

Sofies valg, da Streep hurtigt skal beslutte, om hun vil beholde sin lille datter eller lille søn. Hvis hun ikke ofrer én, så dræber nazisterne begge to.
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#32 filmz-Cherno Samba 17 år siden

# 31

Jeg har ikke set Sofie's valg, men det lyder absolut ikke særlig behageligt.

Det er desværre også et stykke tid siden at jeg har set Pianist, og selvom jeg kan huske at den ikke gjorde et synderligt indtryk på mig dengang, så skal jeg absolut ikke kunne udelukke, at jeg ville ændre mening såfremt jeg skulle se den igen.

Jeg har tænkt lidt over det, og jeg kan vitteligt ikke finde scener, fra film jeg har set, som jeg mener er mere intense.

Ellers mener jeg at scenen fra Sideways hvor,
Giamatti og Madsen sidder ude på verandaen(?) og diskutere 'vin'
også er ret intens, måske bare på en lidt anden måde.

Men mht. Deer Hunter,
var der andre der oplevede samme reaktion, da de bare efterlod Nick I Vietnam, eller var jeg den eneste?
Gravatar

#33 filmz-Bruce 17 år siden

Kom lige i tanker, om en scene jeg måske vil karakterisere som ultra intens:

[url=

[url= Choice scenen[/url]
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#34 filmz-Bruce 17 år siden

Suk, fik lige set Sophies Choice scenen for første gang i 20 år. Kan ikke forestille mig noget værre. Har man ikke tårer i øjnene ovenpå den slutning, så er man ihvertfald ikke forælder!
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#35 zamm- 15 år siden

GAAB, den er altså ret så kedelig
Yo, homie. Is that my briefcase?
Gravatar

#36 metabolid 15 år siden

Må give Bruce ret i den omtalte scene i Sophies Choice er noget af det mest forfærdelige jeg har set på film - ever.

Skriv ny kommentar: