Filmen blev i sin samtid ligeledes kritiseret for at være positiv overfor USA’s indsats i Vietnam-krigen og for at give en unuanceret negativ fremstilling af Vietcong soldaterne. Selvom denne kritik mere går på de moralske værdier end de filmiske, er den ikke desto mindre forfejlet. De sadistisk fjender er mere symboler på rædslerne end egentlige personer og filmen fremstiller krigen på det mest basale niveau: uden formål. Yderligere udpensling af budskabet beskæftiger den sig ikke med, og det burde heller ikke være nødvendigt.

Blandt filmens mange forcer er ikke mindst det brillante skuespil. Robert De Niro, Meryl Streep, John Savage og ikke mindst Christopher Walken giver alle fremragende præstationer. “The Deer Hunter” blev en kolossal succes og indbragte Cimino Oscars for bedste instruktør og bedste film. Walken modtog desuden en for bedste bi-rolle. Efter succesen var studierne så begejstrede, at de tilbød Cimino lige hvad han ville have til sin næste film. Han besluttede sig for at lave “Heaven’s Gate”, der blev et legendarisk flop af gigantisk omfang og forsagede, at United Artists studierne næsten gik konkurs og senere blev solgt til MGM. Ciminos karriere kom aldrig rigtig på benene igen, men han har under alle omstændigheder med “The Deer Hunter” efterladt sig et formidabelt og mesterligt værk, der ikke blot er en kommentar til Vietnam-krigen, men som rækker ud over sin samtid og ind i det basalt menneskelige. Dette er utvivlsomt også grunden til, at vi ser den med lige stor fascination den dag i dag. Ligesom Michael havde Cimino muligvis kun ét rigtigt skud i riflen, men det var ikke desto mindre en ren fuldtræffer.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#21 jessup 17 år siden

Med god gamle Mickey Rourke....
This is just until June
Gravatar

#22 filmz-d4||3 17 år siden

Jeg har faktisk aldrig set denne film, selvom jeg er en kæmpe De Niro fan..
Gravatar

#23 filmz-Le Samouraï 17 år siden

#4 - Så kan du glæde dig over, at Johs. Christensen kun giver den 3 stjerner i Jyllandsposten. Det må jo så være bevis på, at han besidder den "faglige selvtillid", du efterlyser... oder was?
Sidst set: The Black Pit of Dr. M 4/5 | SW: Ep. III 2/5 | Elephant 5/5 | Black Sunday (1960) 4/5
Gravatar

#24 jessup 17 år siden

anmelderen bruger endda dit argumnet i #4

"Dengang for snart 30 år siden havde jeg givet den seks stjerner. Nu må den nøjes med halvdelen."
This is just until June
Gravatar

#25 filmz-Is 17 år siden

Hvis jeg skal være ærlig, er jeg ikke særlig vild med denne film. Synes at det går lidt langsomt.. Men ellers er den god. Jeg vil ikke kalde det et mesterværk..
4/6
Gravatar

#26 maniac 17 år siden

#17 selve filmen er da stadig den samme, så det burde vel ikke være det store problem, at anmelderen har set den på dvd?
Gravatar

#27 lagoni 17 år siden

Vil heller ikke kalde det et stort problem, men at se en nyrestaureret film i rigtig biograf må være en anderledes oplevelse end at se den 'normale' dvd derhjemme (plus at der i anmeldelsen ikke kan stå noget om selve kvaliteten af restaureringen). Dog vil jeg tro det kun kan påvirke i positiv retning og det ville jo ikke gøre den store forskel her :)
- Women remember, Steve. It's like they've got minds of their own.
Gravatar

#28 filmkorn.dk 17 år siden

Jeg er nærmest mest interesseret i hvordan den nye kopi står, og jeg synes det er misvisende at basere anmeldelsen på en dvd-udgivelse og sætte den under biografanmeldelser. Den kunne sagtens være anmeldt som dvd og være lige så interessant læsning når nu der alligevel kun skrives om filmen og intet andet.
www.filmkorn.dk - filmanmeldelser, også af film vi ikke har set, men alligevel har en mening om.
Gravatar

#29 filmz-Crystalstar1200 17 år siden

En af de absolutte film som ingen af jer, som kun har set den på dvd/TV/VHS må snyde jer selv for på det store lærred.

Den nye kopi står flot og er et godt eksempel på hvorfor film skal ses i biografen ;)
---------------------------------------

*** Den Som Elsker Meget - Udretter Meget ! ***
Gravatar

#30 filmz-Cherno Samba 17 år siden

Undskyld for den sene kommentar, men jeg genså for nyligt denne film efter mange års pause, og blev så imponeret over den at jeg følte, at jeg måtte kommentere på den et eller andet sted!!! Og så endte det altså med at blive på filmz.dk :-)

- Gik lige op for mig at det hele nok er lidt 'spoiler-agtigt' (lol), så jeg må nok hellere gemme det!!!


1.
Første akt. Umiddelbart vil jeg give de personer som forholder sig kritisk til længden af den første akt ret. Man kan ikke afsætte 45 minutter (eller hvor meget det nu er) til kun at etablerer ting. En god film formår at gøre flere ting på en gang, og stadig opnå et godt/nødvendigt kendskab til karakterene og baggrundshistorien.

Jeg kan dog ikke komme frem til om denne film er en undtagelse... Taget i betragtning til slutningen af aktet hvor Walken's karaktere siger noget i stil med: "Du må ikke efterlade mig derude", hvorefter næste akt med det samme melder sin ankomst ved en masse eksplosioner.
Og når man samtidig så har for øje, at dette i høj grad er en film med et, den gang, hyperaktuelt budskab, kan jeg ikke lade være med at fundere over hvorvidt langdragelsen (er det overhovedet et ord?) er bevidst og placeret der for at give publikummet et mindre shock, hviket jo også ville være hensigtsmæssigt med hensyn til det budskab den forsøger at formidle... ANYWAY, jeg er langt fra sikke på hvordan jeg skal forholde mig til det, men en ting kan jeg dog sige, ligegyldigt hvad, så er dette den svageste del af filmen for de to efterfølgende akter er direkte suveræne.

2.
Akt 2 indeholder den mest intense scene jeg har set til dato. Hvis der er en der har set en mere intens scene, vil jeg gerne udfordre dig til at nævne den! Intensiteten er naturligvis hjulpet på vej af længden på den første akt, men ikke desto midre er den suveræn. Resten af aktet er hensigtismæssigt nedtonet (det er relativt, selvfølgelig) med hesyn til intensitet, og giver dermed publikum tid til at prøve at forstå, præscis hvor stor en begivenhed de lige har været vidne til (:-)). Efter at følge dem gennem en pludslig forståelse for krigens alvor, slutter de aktet af med at efterlade Walken's karakter i Vietnam og lade De Niro tage hjem alene, hvorefter de ikke vender tilbage til Walken før til allersidst.
Denne detalje mener jeg er den mest bemærkelsesværdige i hele filmen.
Jeg ved ikke med jer, men mit hjerte hamrede, som en i bare helvede, gennem hele 3 akt for at finde ud af hvordan det gik for Walken. Jeg sad vitterligt på yderkanten af sædet.
Jeg har prøvet at forstå hvordan de fremprovokerede sådan et respons i mig, og er kommet frem til at det har noget med POV at gøre. Walken og De Niro deler mere eller mindre en POV gennem hele første akt, som slutter med Walken's ovennævnte kommentar. Derefter oplever de en fantastisk intens oplevelse sammen, som publikum i høj grad stadig vil have i tankerne. Så bliver de skilt, og de får givet hver deres POV, og til sidste ender aktet så med at vi følger Walken's karakter, som efterlader os hints, om at han højst sansyneligt genoptager sin russiske roullette 'hobby'.

3.
Som sagt sad jeg med hjeret helt oppe i halsen. Hvordan har Walken det? Hvordan har Walken det? Hvordan har Walken det? Jeg ved ikke om dette underminerer fimens budskab, som jo i høj grad forsøger at skinne igennem i netop dette akt, men det virkede.
Så, som anmelderen så korrekt noterer sig, viser "tre gode (suveræne) scener og ingen dårlige"- teorien sig, i hvert fald på mig, at holde vand.


Derudover er skuespillet, intruktionen, lydsiden og cinematographien også helt i top, så alt i alt opfatter jeg dette, som værende en af de største film gennem alle tider.

Skriv ny kommentar: