“LXG” er god og flot underholdning, men det er samtidig en tynd og hul affære, som hurtig er glemt, hvilket uden tvivl vil skuffe den unikke tegneseries mange fans. Manuskriptets banalitet, et kedeligt Trevor Jones soundtrack, en mangel på interessant karakterudvikling og filmens forudsigelige plot burde have forseglet filmens skæbne, men jeg følte mig alligevel i godt selskab næsten hele filmen igennem. “LXG” er en langt bedre film, end den har nogen som helst ret til at være.

Klik her for at læse mere om “Det Hemmelighedsfulde Selskab” i Ugens filmz.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#41 Michael Andersen 20 år siden

#39 Ja, kunst er klart et vidt begreb. Det er dig, mig og alle andre der hver især bestemmer hvad kunst er. Men jeg er også af den overbevisning at kunstbegrebet kan gradbøjes – at man kan forsøge at dele det op i god og dårlig kunst.

Kvalitet kan bestemmes ud fra diskussion. Den gode bullshit-frie filmkritik, kan f.eks. være med til at åbne læserens øjne og give stof til eftertanke og diskussion.

Hvis man støder på en person som mener at en fejlbar film som "Pearl Harbor" er en genial film, kan de fleste komme med modargumenter som vil bryde den pågældende personens illusion om den "geniale" film – med mindre at personen altså fortrækker at afvise modargumenterne og leve i total fornægtelse.

Vender vi situationen og tager en film som "Citizen Kane", kan jeg sagtens se hvorfor den bliver betragtet som stor filmkunst, men personligt siger den mig ikke særligt meget. Selvom filmen måske heller ikke falder i det meste af vor tids publikummers smag, kan vi som filmens "modstander" godt argumentere os frem til at den heller ikke er perfekt, men vi kan ikke tale os fra at "Citizen Kane" er god kunst.

Jeg har til gengæld nydt film som "Congo" og "LXG", og bl.a. forsvaret dem her på filmz.dk som underholdende, men også latterlige film – altså betragtet spader som spader.

Der er ingen facitliste for hvad der er god eller dårlig kunst, men kan vi ikke bare indrømme at en del af det vi nyder at se er junk, i stedet for at hylde det middelmådige som god kunst?
Smile, you son of a bitch!
Gravatar

#42 evermind 20 år siden

#40: Yeah! Stallone får ikke den credit, han fortjener... ;) I øvrigt sjovt at tænke på, at han også har skrevet og instrueret film som "Staying Alive"!!

#41: Junk betegner for mig oftest noget negativt... noget af den slags, man ærgrer sig over at have brugt tid (og - i værste fald - penge) på. Nogle film er underholdende at se, fordi de er så dårlige, at de er sjove... sådan lidt på Mystery Science Theater-måden. Det gør dem ikke til gode film, men giver dem i mine øjne en mulighed for ikke at have levet forgæves. Et eksempel på dette kan være ekstremiteten "Mac & Me". Nogle ville nok sige "Plan 9 From Outer Space". Jeg er sikker på, at i hvert fald en vis del af os kan relatere til det forløsende i at more sig på bekostning af sådanne dybt mislykkede produktioner. Den slags film vil jeg kalde både junk, latterlige og spader - og jeg ville ikke drømme om at bruge tid og energi på at forsvare dem.

"LXG", derimod, vil jeg kalde popcorn-underholdning (et udtryk, jeg med tiden er blevet rigtig glad for :). Jeg synes ikke, der er tale om hverken junk eller nogen form for graveredskab i dette tilfælde. Filmen leverer bulder, brag og tempo i sine små to timer, sådan som god ramasjang skal gøre det. Jeg har mine egne kritikpunkter til den, for guderne skal da vide (og ved utvivlsomt også!), at den er så langt fra fejlfri. Men for mig gjorde den, hvad den skulle: Gav mig en rutschebanetur, som jeg med dvd'en i afspilleren gladelig har taget igen flere gange siden. Filmen ligger milevidt fra, hvad den brede befolkning ville definere som stor filmkunst, hvis filmkunst overhovedet. Og nej, jeg betragter den heller ikke som kunst - men det forhindrer mig ikke i at se den som en god film. Ikke junk, ikke latterlig, ikke spade... men god popcorn-underholdning. "Terminator 2" er jo ret beset heller ikke andet end primitiv og larmende popcorn-underholdning. I mange henseender mere velproduceret, ja, men primitiv og larmende. Og i mine øjne en af verdens bedste actionfilm.

Jeg er sikker på, at vi sagtens kan blive enige om meget, men tror, at vi definerer tingene lidt forskelligt. Du skriver selv, at "Citizen Kane", på trods af at blive betragtet som/være stor filmkunst, ikke siger dig meget. Set fra den vinkel kan vi måske være enige om, at der (ud fra et individuelt synspunkt) findes - slet og ret - gode og dårlige film. At en film ikke nødvendigvis bliver god af at være kunst - eller dårlig af at være... ja, jeg kalder det altså popcorn-underholdning.

Længe leve primitiv, larmende underholdning - så længe man er glad, når man forlader biografen! Og er man det (hvad der så åbenbart var en del, der ikke var i "LXG"'s tilfælde), synes jeg ikke, man bagefter kan være bekendt at kalde filmen latterlig.
"nå jeg er i biffen så er der alt tid en der skal sparke i det sæd jeg sidder i"
Gravatar

#43 keitel 19 år siden

Katastrofal ringe film, 1/6

Skriv ny kommentar: