Refns “Bronson” fik for alvor skuespilleren Tom Hardy på kortet, og selvom han allerede er en kendt skikkelse, er det ikke svært at forestille sig, at noget tilsvarende vil gøre sig gældende for Ryan Gosling, der her viser sider af sit allerede betydelige talent, man ikke har set før.

Det er i det hele taget en ren nydelse at opleve denne hårdkogte, anspændte og ekstremt velkomponerede film noir, der efterlader én med et sjældent sug i maven, og som man længes efter at gense, så snart man har forladt biografen. Refn har stået bag flere fremragende værker, men “Drive” er ikke desto mindre hans til dato bedste film og en født kult-klassiker. Sjældent er fløjlsbløde kærlighedssange og knuste kranier gået så smukt i spænd.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#41 Tommy Kristensen 12 år siden

chandler75 (28) skrev:
Ebert kaster også topkarakter efter den: http://rogerebert.suntimes.com/apps/pbcs.dll/artic...

Er der nogen, der har set filmen og kan sige, om der er nogen spoilers i Eberts anmeldelse? (han er ikke altid lige spoiler-fri...).


Nope, ikke noget der har betydning for oplevelsen af filmen.
Gravatar

#42 Bobby Singer 12 år siden

akerman (37) skrev:
Men kan man lide autenticitet, også i actionsekvenser, lever Drive op til alle forventninger.


Sjovt for det kan jeg egentlig godt, men Drive sagde sgu heller ikke mig så meget, som den gør for mange andre.

Ked af at ødelægge din generalisering.
Idjit
Gravatar

#43 akerman 12 år siden

#42
Tjah jeg mener nu stadig i må være for vant til Fast n Furious osv. Tjek evt reviews af Drive - anmelderne er enige over en kam.
Gravatar

#44 Babo84 12 år siden

akerman (43) skrev:
#42
Tjah jeg mener nu stadig i må være for vant til Fast n Furious osv. Tjek evt reviews af Drive - anmelderne er enige over en kam.


Jøsses mand. Er det virkelig den bedste konklusion du kunne diske op med? I så fald er den noget tyndbenet. Drive fungerer ikke for mig som underholdning. Det er en film om "Franke, du skylder penge", krydret med et forsøg på at lave biljagter, men uden held. Tilbage er der et par tegneserie agtige voldsscener, og det er ikke noget med mange ben i, at udføre. Jeg har ikke forventet Fast Five eller lign, men jeg har forventet en actionfilm, og det der var, var tørt og klichefyldt. Refn er ingen stor fortæller og kan ikke holde mig fanget med plottet der lyder; "Franke, du skylder penge". Det er mig en gåde hvorfor der er mange gode reviews fra amerikanerne - det siger måske lidt om hollowoods standard lige pt, og så kan jeg måske godt se Drive nærmest føles som et mesterværk ifht.
Gravatar

#45 sluppermand 12 år siden

Så er jeg lige kommet hjem efter at have set Drive og selvom jeg skal lige skal sove på filmen vil jeg alligevel melde mig til fanskaren. Jeg var vild med Drive! Mindede mig om A Bittersweet Life, bare endnu mere cool :) Men, som sagt, vil jeg lige lade filmen køre rundt i kroppen før jeg afsiger dom.
Never trust a cop in a raincoat
Gravatar

#46 Bobby Singer 12 år siden

akerman (43) skrev:
#42
Tjah jeg mener nu stadig i må være for vant til Fast n Furious osv. Tjek evt reviews af Drive - anmelderne er enige over en kam.


Glem det. Jeg gider ikke diskuterer det her når dialogerne hele tiden bliver hevet ned på det niveau. Jeg er forresten ikke selv helt fri for det, jeg har sagt et par ting jeg fortryder, men gider ikke mere bidrage til denne slags "debatter".

Det er simpelthen for dumt, hvis vi ikke kan snakke film uden at komme med platte generaliseringer om folk.
Idjit
Gravatar

#47 Aggeri 12 år siden

Jeg er helt på linje med Babo84 her, jeg var "desværre" blevet taget med i den hype der var omkring filmen og kom ind i biografen med alt for store biografer. Sådan går det nu engang, det var bare ærgerligt. Jeg sad ærlig talt og kedede mig på et tidspunkt og tog mig faktisk i at kigge på uret(Det er nok første gang jeg har gjort dette i en biograf) og se hvornår filmen var færdig. Om dette skyldes jeg kun havde fået 4 timers søvn eller om jeg ikke blev "suget" ind i filmen som anmeldelsen ellers giver indtryk af ved jeg ikke.

Dog gjorde Gosling det fantastisk og det kan man ikke tage fra ham. Desuden blev jeg så vild med soundtracket at jeg fløj lige hjem i computeren og hørte det hele igennem.

3/6
Gravatar

#48 elwood 12 år siden

Har lige set den, og ja jeg var nu ret vild med den, stilen synes jeg er gennemført, og jeg tænkte ikke på actionfilm på noget tidspunkt, jeg har det generelt svær emd Nicolas Winding Refn's film, men Drive gik rent ind hos mig.

Ryan Gosling spiller rollen rigtig godt som den delvis tavse Driver, han har det her Codec som han følger til punkt og prikke. Og man behøver ikke få så meget og vide om karakteren, det er mere en stemningsfilm, The American ikke fordi de to film skal sammenlignes, men synes de fungere lidt på samme måde, bortset fra George Clooneys karakter snakker lidt mere, så er begge film mer estemning og billede, end den dybe historie, The Americans Plot er også ganske ligetil, og ku også oversættes til Lejemorder vil ud af sit erhver, men må lave one last job.

Men den film vinder en over, med dens flotte billedeside, og en fantastisk hovedrolle. Drive vinder mig over, med dens stemning og visuelle side, Ham Refn's er også ganske glad for lens flares 8-)

Den var hvad jeg have regnet, men og sige at det er stik modsat Fast and furious er jo ganske ligetil, det er ikke den benævnelse af modsætninger man kommer langt med, Drive er slet ikke en køre film (eller hva man vil kalde den genre) start scenen jo er ganske fed bygget op, og jeg sad bare og nød det, men herefter tænkte jeg ikke rigtig på kørescener i filmen. jeg var mere optaget af bare og nyde billederne, nogen gange behøver der ikke være en dyb historie for mig, for at jeg kan nyde en film.



J. J: "This is one of my Favorite shots."
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
Gravatar

#49 X&O 12 år siden

Babo84 (44) skrev:
men jeg har forventet en actionfilm


Der har du nok problemet.

Jeg synes at det var tilpas med bil-scener. Ganske rigtigt hedder filmen 'Drive,' men det betyder jo ikke at vi skal se en filmen uden andet. Drive kan egentlig også henvise til Goslings drivkraft igennem filmen, som helt klart bliver motiveret af hans møde med Mulligans karakter. På den måde ser jeg da også en klar udvikling i Goslings karakter til trods for hvad andre skulle mene. Det var en film der vil blive husket som en af 2011's bedste film i min bog.
Gravatar

#50 Babo84 12 år siden

#49

Jeg har heller ikke forventet kørsel og biljagter i halvanden time. Men jeg havde håbet på en fed iscenesat biljagt og action, NÅR det stod på. Her er Refn bare ikke god og slet ikke på sin hjemmebane. Havde plottet måske været mere opfindsomt, havde jeg nok set igennem fingre, men det er ikke tilfældet.

Gosling var som sagt cool, men hans motivation og måden rollen er skrevet på, finder jeg yderst tynd. Hans møde med pigen er ligeledes holdt på et meget overfladisk niveau, som ikke rigtigt bliver til noget mere, end en teenager forelskelse ved første blik - come on, er du virkelig imponeret over det?

Skriv ny kommentar: