Refns “Bronson” fik for alvor skuespilleren Tom Hardy på kortet, og selvom han allerede er en kendt skikkelse, er det ikke svært at forestille sig, at noget tilsvarende vil gøre sig gældende for Ryan Gosling, der her viser sider af sit allerede betydelige talent, man ikke har set før.

Det er i det hele taget en ren nydelse at opleve denne hårdkogte, anspændte og ekstremt velkomponerede film noir, der efterlader én med et sjældent sug i maven, og som man længes efter at gense, så snart man har forladt biografen. Refn har stået bag flere fremragende værker, men “Drive” er ikke desto mindre hans til dato bedste film og en født kult-klassiker. Sjældent er fløjlsbløde kærlighedssange og knuste kranier gået så smukt i spænd.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#31 JannikAnd 12 år siden

Sammenligning med Melville er helt unødvendig. "Drive" er langt bedre end noget Melville nogensinde har begået. Beklager, Bruce, du får mange sandheder i aften...
Gravatar

#32 BN 12 år siden

JannikAnd (31) skrev:
Beklager, Bruce, du får mange sandheder i aften...


"She's gone, baby, gone."
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#33 JannikAnd 12 år siden

:)
Gravatar

#34 Babo84 12 år siden

Drive

Jeg forlod biffen skuffende. Ovenpå de ret gode anmeldelser, havde jeg selvfølgelig skruet forventningerne pænt op, men de blev altså ikke indfriet. Ikke alle ihvertfald. Filmens plusser er helt klart Gosling, soundtrack og billedsiden, som nærmest vækker mindre om stemningsfulde film fra Michael Mann's hånd. Her er Refn også normalt god. Han skaber noget dynamik. Han bruger stemningen. Groft sagt behøver Refn ingen manuskript. For helt ærligt - han har ikke opfundet den dybeste tallerken hvad det angår. Her kommer så filmens minusser. Manuskriptet er ærligt talt papirtyndt og dialogen ligeså, og man ventede næsten blot på replikken fra Pusher "Franke, du skylder penge". Refn er god til at dække over banaliteterne med stemningsmættede billeder og "sød musik i mine ører", men når alt kommer til alt, så er det squ en tynd kop te. Og ikke engang specielt underholdende. Det kan ikke være rigtigt, at man kun får en sølle biljagt, som er overstået på et splitsekund, med en ret kedelig koreografi oveni. Det er ikke fordi biljagten er rodet, men alt for kort og kedeligt filmet. Udover det, får vi selvfølgelig et par voldelige drabsscener, men det er squ ikke noget der for alvor rykker. Kærligheds forholdet kradser også bare på overfladen, og klimakset er også fælt skuffende. Gosling holder meget af filmen i live, han har en god udstråling og egentlig en fin rolle, en blanding af en genert/farlig gut, der nærmest er som en tikkende bombo. Som jeg ser det, så finder jeg Drive mere som en kunstnerisk prut. Det er i høj grad stil over substans, men det er squ lidt kedeligt, Refn. Jeg undrer mig over hvorfor amerikanske anmeldere falder i svime over europæisk banalitet, som vises her. Ohh well. Sådan er der så meget.

6/10
Gravatar

#35 Spanner 12 år siden

Der er da en fantastisk biljagt i aller første scene?
"You fuhl no man can kil me die no ay not man" - Erlingur666
"Do not talk to me about pork when we have a crisis on my hands!!" - Producerem
Gravatar

#36 Babo84 12 år siden

#35

Der er absolut intet fantastisk i den, som jeg ser det. Ganske ordinær kørsel og koreografi, som er svært at blive imponeret af og revet med.. Jeg har squ set mange biljagter, og intet i Drive er godt på den konto.
Gravatar

#37 akerman 12 år siden

Hvis man forventer hollywood biljagter i metermål vil man blive skuffet. Men kan man lide autenticitet, også i actionsekvenser, lever Drive op til alle forventninger.
Gravatar

#38 Babo84 12 år siden

#37

Problemet er bare, at filmen har biljagter. Blot ikke gode. Og intet af filmens action får spændingen op. Så blev jeg alligevel enig med Bruce.
Gravatar

#39 The Insider 12 år siden

Det er den første film i år, som Peter Travers giver topkarakter: http://www.rollingstone.com/movies/reviews/drive-2... - niiiiiiiiiiiice!
War. War never changes.
Gravatar

#40 doctor doom 12 år siden

RE9i6*

Skriv ny kommentar: