“Find Nemo” er en udmærket film, men den lever ikke helt op til Pixars vanlige, høje standarder. Dertil er den simpelthen for konventionel, karaktererne er for svære at elske, og med jævne mellemrum træder historien også vande (høhø). Til gengæld er filmen pokkers flot og spækket med opfindsomme momenter og karakter. Man griner afgjort oftere, end man kigger på uret. Så selvom 3D-effekterne ikke ligefrem er værd at råbe hurra for, og selvom filmen ikke måler sig med perler som “Op”, “Toy Story 3” eller “Wall•E”, så er “Find Nemo” bestemt en biograftur værd for børn og barnlige sjæle.

Se også: Filmz TV kårer de 10 bedste 3D-animationsfilm!

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 Kochie 11 år siden

Finding Nemo er i mine øjne ikke blandt Pixars bedste film, (til det skal det tilføjes, at jeg ikke har set Brave endnu,) men på den anden side er en "ok" Pixar-film stadig langt, langt bedre end mangt en film, jeg har set.

Men jeg er stadig ikke enig med anmelderens vurdering af filmen som helhed og ej heller af vurderingen af de to hovedpersoner. Marlin ér overbeskyttende, grænsende til det hysteriske, men årsagen dertil er plausibel nok til, at jeg ikke irriteres af ham i filmens indledning, jeg har i hvert fald langt mere ondt af denne fader, der er en følelsesmæssig krøbling, ude af stand til at fungere socialt, fordi han hele tiden distraheres af frygten for, at hans søn skulle gå hen og dø.

Katalysatoren for Marlins udvikling som karakter i filmen er hans altoverskyggende kærlighed til Nemo, og det udpensles igen og igen, hvor han tilsidesætter sin egen sikkerhed i jagten på at redde Nemo. At han kun i Dory kan finde en sjælefrænde, ved jeg ikke, om der er nogen form for symbolik i, jeg ser ikke film med sådanne briller, men Dory som karakter er jeg meget, meget glad for, fordi hun er lige så alene som Marlin, af andre årsager end han, men det er i mine øjne et meget, meget smukt træk, at Marlin er den eneste, hun har mødt, der formår at få hende til at huske; han gør et uudsletteligt indtryk på hende.

Filmens fortælling er uden tvivl konventionel, men jeg synes stadig, at Pixar formåede at bringe så meget nyt til en allerede fortalt formel for en historie, at jeg har svært ved at blive irriteret over det. Vi har at gøre med personer, der faktisk gennemgår en bemærkelsesværdig udvikling, vi har at gøre med enkeltstående scener, der er frydefuldt lattervækkende til en tid og på andre tidspunkter hjerteskærende.

I sidste ende handler Finding Nemo for mig om båndet mellem forælder og barn, båndet mellem fader og søn i dette tilfælde. Filmen handler om, hvor meget familie, sammenhold og nære bekendtskaber betyder for folk, og lægger jeg dertil nogle helt igennem fantastiske scener, en spektakulær billedside og en perfekt animeret visualisering af livet under vand, og trækker herefter enkelte søgte scener fra, står jeg med en højere karakter end anmelderen.

I mine øjne er Finding Nemo en fantastisk film, der er helt fantastisk i 2D den dag i dag, sådan så jeg den for få uger siden, og er billedsiden blot bedre i 3D, tvivler jeg på, at jeg ville give filmen en lavere karakter, skulle jeg se den i 3D.
Gravatar

#2 Wookien 11 år siden

jeg er enig med anmelderen (bortset fra at jeg ikke synes at nogen film, skal være i 3D) - men de fleste andre synes at Finding Nemo er den bedste pixarfilm overhovedet... :/
Gravatar

#3 PredatorX 11 år siden

Finding Nemo er dårligere end både Toy Story 1,2 og 3, Monsters Inc, The Incredibles, Wall-E og Ratatouille. Jeg forstår heller ikke når den bliver omtalt som deres bedste film. Det er mig faktisk en gåde.
thecleansing.net : you call we kill
Gravatar

#4 The Insider 11 år siden

#3, yeah, jeg har heller aldrig været tilnærmelsesvis forgabt i filmen... Jeg er helt enig i, at den er svagere end alle de film, du nævner. Jeg har desværre endnu ikke fået set "Brave", men jeg vil nok også mene, at kun de to "Cars"-film er svagere film i Pixars repertoire.
War. War never changes.
Gravatar

#5 PredatorX 11 år siden

The Insider (4) skrev:
#3, yeah, jeg har heller aldrig været tilnærmelsesvis forgabt i filmen... Jeg er helt enig i, at den er svagere end alle de film, du nævner. Jeg har desværre endnu ikke fået set "Brave", men jeg vil nok også mene, at kun de to "Cars"-film er svagere film i Pixars repertoire.


Brave er god :) Ikke klassisk Pixar, men den er bestemt ikke dårlig. Og helt enig mht Cars :)
thecleansing.net : you call we kill
Gravatar

#6 SpielbergFreak 11 år siden

Det er efter min mening en af Pixars topfim, og overstiger f.eks Up, Bug's Life, Ratatouille og Cars med flere banelængder! Men ja det langt fra den bedste Pixar film, der er stadig langt op til Toy Story trilogien, Wall*E, Monster's Inc og Incredibles.
Gravatar

#7 MOVIE1000 11 år siden

PredatorX (5) skrev:
Brave er god :) Ikke klassisk Pixar, men den er bestemt ikke dårlig. Og helt enig mht Cars :)


Brave synes jeg mindede meget om noget vi havde set før ala Bjørne Brødre. Humoren var god, men ellers historien jævn kedelig.

Find Nemo, synes ejg er rædselsfuld, men dog bedre end Cars. Kun lidt ;)

Var der ikke noget om at Pixar måske overvejde at lave en film om "Lampen fra pixar logoet"?
The earth is not a cold dead place, this is not a cold dead place.

Skriv ny kommentar: