For fans af genren er der dog formodentlig mord og bare silikonepatter nok til at sikre underholdningsværdien, men udover et lidt større budget samt en smule af noget, der næsten til forveksling ligner en historie, er der intet som adskiller denne film fra alle de andre. Skuespillet er næsten ikke-eksisterende – kun Jared Padalecki skiller sig lidt ud, resten af castet påtager blot de sædvanlige klicheer og er i bund og grund lige så ansigtsløse som den psykotiske Jason. Denne film er essentielt hverken en genindspilning, et reboot eller en ny vinkel på serien. Den er blot endnu et indslag i en endeløs række fortsættelser. Betragt det som en advarsel eller anbefaling alt efter temperament.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 dewin 15 år siden

Er tilnærmelsesvis enig med anmeldelsen... men den får 3 stjerner herfra, for hvis man tager det som hvad det er, en fredag d. 13 film, skal man ikke forvente mere end utallige former for mord på unge mennesker! That's the plot, that's the bottomline! Filmen er stadig 95% forudsigelig!

Jeg dyrker sq at Jason er blevet hurtigere, og letter røven lidt mere end i de gamle film. Der er mere jagt på ofrene i denne, og thumbs up til det. Dog havde jeg håbet på at de alligevel ville droppe hans turboevner. De unge kan have 2 km. forspring, men Jason kan alligevel indhente dem i rask gang på et par sekunder.

Egentlig havde jeg forventet at de også havde fundet en ny indgangsvinkel til de unges intelligens, men vi skal åbenbart stadig døje med "DAMN, DER ER EN MORDER MED EN RIMELIG VILDEREN DOLK UDENFOR... DET CHECKER JEG SQ LIGE NÆRMERE! MUTTERS ALENE"... "HOV... JEG ER BARE EN LILLE SKRÆMT PIGE, MEN JEG HØRTE ET BUMP OVENPÅ! KAN DET VÆRE HAM DET STORE LOKUM DER PRØVER AT SLÅ OS IHJEL? DET MÅ JEG SQ HELLERE LIGE CHECKE... MUTTERS ALENE!"... Det er 100% failure!
Gravatar

#2 MOVIE1000 15 år siden

wooow det kom som et chock

2 stjerner hmmmmm jeg tager chancen og ser den iaften det er jo fredag den 13. og der kommer ikke lige nogle film som jeg skal se iaften synes at tv kanalerne er blevet meget dårlige ti at vise gode film enten så har man dem på dvd ellers er det bare genudsendelser hele tiden så jeg har vel svaret på mit eget spørgsmål ja jeg skal ind og se den i aften
The earth is not a cold dead place, this is not a cold dead place.
Gravatar

#3 Spanner 15 år siden

Nu har jeg ikke set den, men jeg synes måske at man kunne have skrevet en lidt længere anmeldelse end:

Filmen er instrueret af Marcus Nispel, som også stod bag genindspilningen af "The Texas Chainsaw Massacre", og som også går til projektet med et grundlæggende godt håndværk og en rimelig god fornemmelse af, hvordan man giver sit publikum et chok. Subtilitet kan man dog ikke anklage ham for, og inden det første kvarter er gået, er der allerede blevet likvideret omtrent ligeså mange unge mennesker som i hele den første film. Det er ikke det, at mordene er udført dårligt – de er såmænd bedre håndteret end i de fleste andre film fra serien, hvilket dog ikke siger frygteligt meget – men når der skal onduleres en naiv sjæl pr. femte minut, begynder ens træthed af gentagelserne hurtigt at sætte ind. Man kan snart sætte ur efter dem: Teenager kigger efter noget – falsk alarm – teenager kigger igen – omtrent fem sekunders stilhed – bum! machete i hovedet.
"You fuhl no man can kil me die no ay not man" - Erlingur666
"Do not talk to me about pork when we have a crisis on my hands!!" - Producerem
Gravatar

#4 Lethal Injection 15 år siden

Var det ikke Micheal Bay der instruerede genindspilningen af "The Texas Chainsaw Massacre" eller er har jeg den dårligeste hukommelse i verden?
Perhaps an attic shall I seek!
Gravatar

#5 chandler75 15 år siden

"Some people have bad taste and others have taste more like mine." - Roger Ebert
Gravatar

#6 Lethal Injection 15 år siden

Oh, my bad ;P
Jeg kunne faktisk lide TCM remaked... Den her ser dog lidt nedern ud :(
Perhaps an attic shall I seek!
Gravatar

#7 filmz-Qawl 15 år siden

I bedste old school stil, bliver skuespillernes navne afsløret på skærmen, mens du trykker dig selv længere og længere ned i sædet. Du er fanget i en Bay-Nispel verden, hvor du ikke har en chance for at se chok effekterne komme. Der bliver skreget, grint, jublet og klappet, og alt i alt befandt der sig en feel-good stemning i Palads, torsdag den tolvte februar, da 'Fredag den 13' remaket kom til Danmark.

Filmen leverer uden tvivl det forventede!
Der er forkælede unger, sprut, gys, uhygge, drengerøvshumor og Hockeymaske for alle pengene. Bay-Nispel kombinationen har endnu engang formået at vække en gammel klassiker til livs igen, og uden at afsløre alt for meget, så har de - på en fantastisk måde - fået kombineret de tre første, klassiske 'Fredag den 13' film, ind til en og en halv times ren magi. 'Fredag den 13' får de senest udgivede gyserfilm til at blegne.

Filmen mangler dog mystik.
Du er meget hurtigt afklaret med hvorfor Jason opfører dig som han gør, hvilket jeg savner lidt fra de gamle film; at små detaljer bliver afsløret hen af vejen. I denne remake får du hele forklaringen meget hurtigt, og derfor bliver resten af hans handlinger en smule overfladiske. Men hey, det er stadig en gyser film, så hvor meget mere kan man ønske sig?
Som en ven (Fredag den 13-fanatiker) udtrykte sig efter filmen; så ville han have ønsket, at moderen havde spillet en større rolle i filmen!

Alt i alt pengene værd!

- Christian.

Ps. tag ikke avis-anmeldernes anmeldelser for gode penge.
Disse anmeldere er godt oppe i 40'erne og sure over, at vi idag - størstedelen af tiden* - er bedre til at lave film, end de var tilbage i 80'erne. Samtidig glemmer de det vigtige faktum af, at 'Fredag den 13' fra 80'erne heller ikke var andet end patter, sprut, unge mennesker, uhygge og drengerøvshumor, men at de i dag er for gamle og grå til at kunne nyde denne form for underholdning.

Disse mennesker bliver alt i alt betalt for at være negative, så lad være med at tage deres ord for gode penge.

*Mener personligt at det i dette tilfælde er et værdigt remake, men de originale er bedre.

Søren Ildveds anmeldelse:
Kan ikke se hvad Søren har forventet da han trådte ind i biografen. Filmen er en remake, ikke noget nyskabende, men en hyldest til de skrigende, tomhjernede unge mennesker, som også var castet tilbage i 80'ernes film. Som værende en hyldest, så skal den her film ikke være nyskabende, men den skal indholde en masse ting, som Søren fuldstændig har misforstået, da han trådte ind i biografen. Tvivler på at Søren har taget sig den tid og set de originale og fået sig selv en idé om, hvad det var han skulle til at se, da han trådte ind i biografen.
Gravatar

#8 filmz-Qawl 15 år siden

Ved ikke lige hvad der der skete for dobbeltpostet i mit gamle indlæg, men ikke desto mindre så prøvede jeg at tilføje nogen ting:

Søren Ildveds anmeldelse:
Kan ikke se hvad Søren har forventet da han trådte ind i biografen. Filmen er en remake, ikke noget nyskabende, men en hyldest til de skrigende, tomhjernede unge mennesker, som også var castet tilbage i 80'ernes film. En hyldest til bare kvindelige legemer. En hyldest til hockeymasken. En hyldest til sprutten og stofferne. En hyldest til alt det som også prægede 80'er filmene. Som værende en hyldest, så skal den her film ikke være nyskabende, men den skal indholde en masse ting, som Søren fuldstændig har misforstået, da han trådte ind i biografen. Tvivler på at Søren har taget sig den tid og set de originale og fået sig selv en idé om, hvad det var han skulle til at se, da han trådte ind i biografen.

Szyslak:
Hvis du kunne lide TCM remaked (hvilket jeg også kunne), så kommer du også til at elske den her! :)
Gravatar

#9 wimmie 15 år siden

Bare fordi man burde vide hvad man går ind til behøver man vel ikke at kunne lide filmen?
JEg skal da nok se denne engang, men jeg forventer ikke at synes den er god...men hey, det var originalen heller ikke - dog var jeg godt underholdt.

"he won the Nobel Prize for inventing the artificial appendix.”
Gravatar

#10 NightHawk 15 år siden

Tjae, jeg hører så til dem der mener at Marcus Nispel er en talentløs narrehat, så det er bestemt ikke pga. ham, at jeg skal i biografen og se den nye version af Fredag d. 13. Nop, det bliver udelukkende af rent nostalgiske årsager og så også lidt af pligt, en sjov pligt vel at mærke, da jeg er igang med at skrive om hele serien.

Forventede ikke at anmeldelserne ligefrem vil være rosende vdr. den nye, så Benways bedømmelse afholder nu ikke mig fra at ta' i biffen. :)

# 9 -

Originalen er da en klassiker...fy skamme sig, Wimmie. ;)
"There can be no understanding between the hand and the brain, unless the heart acts as mediator."

Skriv ny kommentar: