Set i sammenhæng med resten af “Friday the 13th” og “Nightmare on Elm Street” filmene, er “Freddy vs. Jason” faktisk en af de bedste af dem alle. I modsætning til mange af de tidligere film i begge serier, så satser “Freddy vs. Jason” mere på at underholde publikum med kulsort humor og eksplosiv underholdning, end på gys og gru, hvilket klart er i filmens favør. Det er en særdeles meningsløs film, men både “nybegyndere” og fans af begge serier vil garanteret finde “Freddy vs. Jason” som værende et ganske hæderligt stykke meningsløst tidsfordriv. Det er alligevel imponerende, at det er lykkedes filmens bagmænd at presse flere dråber ud af to forlængst udtørrede filmserier. Men så må det altså også være nok.

Klik her for at læse mere om Freddy og Jason i Ugens filmz.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 Captain Vallo 20 år siden

Er man bare tilnærmelsesvis fan af blot én af de gamle serier (Nightmare rocks!), så kan man roligt tillægge et par karakterer mere. 5/6
Jeg var i sin tid storfan af Freddy, og må indrømme, at jeg frydede mig, hver eneste gang Robert Englund dukkede frem på lærredet.
De latterlige teenagere (nørdede knægte og siliconebabsede duller) er selvfølgelig bare fyld. Glem alt om dem (det har jeg allerede)! De er ikke andet end byttedyr.
Filmen prøver ikke at fremstille sig selv, som mere end hvad den er. Man betaler for at se Freddy Vs. Jason, og det er lige præcis hvad man får. Gudskelov for det!
Hollywood har været alt for længe om at genopdage Vs. filmene. Det er vel ikke set siden de gamle Universal monstre begyndte at rende på hinanden, er det?
Under alle omstændigheder... Jeg nød denne film, som den gamle fanboy, jeg er!
Jeg har håbet og ventet på dette showdown, siden jeg var 14 år! Og jeg var ikke skuffet...
men -som sagt- jeg ER også gammel Freddy-fan. Dog må jeg indskyde, at min kæreste IKKE er det, men at hun stadig følte sig underholdt af filmen... eller også turde hun ikke at sige andet >=o)
Welcome to prime time, bitch!
If there was a god
then why is my arse
the perfect height for kicking?
Gravatar

#2 filmz-derb 20 år siden

Og der kommer jo helt sikkert en freddy vs. jason mere. gider ikke sige hvorfor, men hvis du har set filmen ved du det godt :p
filmz.dk - din reklamesøjle på nettet.
http://derb.dk
Gravatar

#3 filmz-zombie666 20 år siden

jeg er lige glad med hvad mine venner sir de mener at den er for dårlig men....de holder jo også med freddy(han sutter røv) jeg glæder mig fandme meget til at se den for jeg er stor jason freaks han styrer for hårdt jeg også lige glad med om handlingen den er dårlig bare der er nogle fede efekter og fede drab.................jason er og blir den største murder i tidens løb
Gravatar

#4 Martindan 20 år siden

Jeg havde visse forventninger til filmen, da jeg skulle ind og se den.

For det første havde jeg to dage forinden læst et af de tidligere manuskripter, som var blevet skrottet af filmens producenter/producerer.

Dette manus var kort sagt genialt; Det gav Jason et utrloigt stort menneskelig indhold og Freddy blev endnu mere skurk end tidligere. Desuden ville slutningen have sluttet ringen på begge serier, der dog ville have gjort en fortsættelse og chancen for fremtidge kommercielle goder mindre (kort sagt umuligt), så derfor blev det sikkert fravalgt.

Alligevel glædede jeg mig. Jeg havde set traileren på den officielle hjemmeside, og været en fan af begge serier i mange år, så det var lidt af en film nørd drøm der gik i opfyldelse her.

Og lad mig sige det sådan - Filmen skuffer ikke.

Plottet er faktisk meget bedre end forventet, Robert er i storform som Freddy og synes faktisk Jason har fået et bedre udtryk i sit kropsprog end tidligere...

Scenerne mellem Freddy og Jason er naturligvis højdepunkterne, (da - sådan har jeg det - er dem som man vel ser filmen for når den nu hedder Freddy vs. Jason) da disse humoristisk og meget underholdende banker løs på hinanden i først drømmeverden og siden i den virkelige verden i Camp Crystal Lake....
FIlmen foregår fint i begge univers, og har taget det bedste med sig fra begge verdner. Placeringen af det endelige opgør mellem D'herrer er bare lidt meningsløst placeret - det kunne ligeså godt have foregået på Elm Street som Crystal Lake. Men som de siger i filmen - så er Jason også på hjemmebane.

Det positive ved filmen er at man ikke tager sig selv alvorligt, og man bevidst underholder med humor og action. Deraf er d'herrers to mordscener på både teenagerer og hinanden ikke så skræmmende som tidligere, men man har derimod lagt vægten på humoren.
Det man kan kalde negativt er at den spiller på alle de kort vi tidligere kender fra begge serier, så man ved havd man får. nogle vil kalde dette for kliche, forudsigeligt osv. men med Freddy og Jason ved roret synes jeg ikke det gør noet at man ved hvad man får. For det er vel ikke så ringe endda.
Det eneste direkte negative er filmens slutning, da denne lægger op til en fortsættelse (SPOILER SORRY, men personligt vil jeg gerne se round 2 af d'herrers fight...

Men ellers er filmen forbavsende god, og kan godt anbefales hvis man vil underholdes. Filmen er den bedste hvis man tager alle film fra begge serier.
for cryin' out loud......
Gravatar

#5 Captain Vallo 20 år siden

#4
Jeg har ladet mig fortælle, at de i et af de tidligste udkast havde en boksekamp (med boksering og hele svineriet) i Helvede. Heldigvis blev den idé da droppet.
Jeg er nysgerrig.
Det manuskript du læste... hvordan var det endelige showdown der?
(Og hvor fik du fingre i det?!)
If there was a god
then why is my arse
the perfect height for kicking?
Gravatar

#6 Martindan 20 år siden

#5

Jeg arbejder indenfor branchen, og trak lidt i nogle tråde og fik det... Sch....

Det manus jeg havde også nogle elementer af platheder...
dog ikk så plat med en boksering osv...


Men det geniale i det er følgende: (jeg synes det var genialt anyway)

Jason Vorhees var som barn et barn af Elm Street, og hans forældre var med til at myrde Krueger. Efter flyttede de fra Elm Street og tog til Crystal Lake, men Freddy forlod aldrig Jasons hjerne og styrede ham gennem sine drømme ( ergo derfor myrder han løs til højre og venstre)
Freddy kan derfor aldrig helt dø, da han ikke har slået det sidste barn af Elm Street ihjel, Jason.
Denne hemmelighed finder nogen ud af gennem drømme, Freddys datter, og hun prøver at finde en løsning mens hun og hendes "følge" kæmper for overlevelse.

Det endelige showdown - Jason indser at han er blevet manipuleret af Freddy og istedet for at dræbe heltinden, går han på Freddy og de kæmper mod hinanden. (det var ikke så fedt som i filmen)

Så kommer der noget plat med djævelen osv. men nu kommer det jeg synes der var bedst ved manus:

En af hovedpersonerne (heltene) bliver af grunde jeg endnu ikke selv kan gennemskue, tilbage til dengang de skal anholde Freddy (inden de kludrer i det og han bliver slået ihjel af forældrene)

Han sørger for at alt bliver ordnet så Freddy bliver anholdt, og da han går hjem gennem gaden ser han denne gang en Jason der sidder i en sandkasse i en skole, og istedet for en hockey har en cowboyhat på, og bliver taget til sig af de andre børn.

Resultat: Jason bliver aldrig morder,
Freddy bliver anholdt og får sin straf uden han bliver et mareridtsvæsen
Alt ender godt
konklusion: NEw Line kan ikke lave flere sequels....

I baggrunden høres den klassiske sang i anden version:
One Two Freddy can't come for you
Three Four Unlock your door
Five six : Pack your crusifix
Seven Eight: Stay Up Late
Nine Ten: You can sleep again...


det jeg godt kunne li var det element at Freddy har styret Jason siden barndommen, (samt de scener hvor man i drømme ser Freddy overtage Jason, stærke scener hvor man virkelig føler med Jason)
og det at ringen bliver sluttet sådan at alt ender godt... (ikke at jeg er tilhæger af American Dream slutninger men den her er altså god)
smat den nye version af Freddy sangen..

Men set i sammenligning med filmen er filmen klart bedre - i det her manus havde man mere dramatiske elemnter mod filmens humoristiske og underholdnings betonede elementer....

Men filmen er nu bedst synes jeg....
for cryin' out loud......
Gravatar

#7 filmz-nemesis 20 år siden

#6 Tak fordi du gad skrive det, det var rigtig godt. Jeg kan desvære ikke rigtig udtale mig da jeg ikke har set filmen, endnu. Med der er da helt sikkert nogle interessante ting i det manus du har fået fremskaffet.
Gravatar

#8 Captain Vallo 20 år siden

Tak. Det var pænt af dig, at tage tiden til at uddybe.
Okay, der var sgu' nogle fede elementer, de godt kunne have inkoopereret (er det rigtigt stavet?) i det færdige manuskript, men stadig...
Uden at have læst det (lucky bastard), hælder jeg nu også til den færdige film.
=oD
If there was a god
then why is my arse
the perfect height for kicking?
Gravatar

#9 filmz-Dexter47 20 år siden

Uha! Jason er fantastisk! FREDDY ER GAY!!!
Gravatar

#10 El vez 20 år siden

Glimrende argumentering...

...eller noget.
"I wonder if a little rum could get this back on its feet."

Skriv ny kommentar: