Mest positivt overraskende er dog næsten lydsiden, hvor Chemical Brothers’ elektroniske musik brager løs og føjer enormt til den pressede stemning, der ganske vist ikke består af væg til væg-action, men som ikke desto mindre formår at holde tempoet højt og skabe nogle kulørte karakterer i hvis selskab, man føler sig godt underholdt. Kun slutningen føles en smule vag, men ellers er “Hanna” et skoleeksempel på, hvordan man skruer en solid, karakterdreven og underholdende omgang action sammen. Michael Bay kunne lære meget af at se denne film.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#41 Babo Rises 12 år siden

chandler75 (38) skrev:
Der er vel trods alt forskel på en teenager og et barn


Selvfølgelig er der forskelle på den konto. Men det er aldrig en kritik jeg vil bruge rent filmisk, som jeg finder lidt latterlig. "hun må gerne være 16, vild og blodig, men ikke 12, for så er vi uden for pædagogisk rækkevidde" :) Gamle mand, hehe.. men han har generelt gode meninger. Savner Ebert/Roaper show :)
Gravatar

#42 Babo Rises 12 år siden

Whispering Horse (40) skrev:
mere spektakulære drabene er. Det som Ebert havde et problem med er at de fremstiller det som sjovt at dræbe i filmen og det synes han er et moralsk begreb.


Det er måske ikke så underligt, når filmen også er sorthumoristisk :)
Gravatar

#43 Bruce 12 år siden

Babo Rises (41) skrev:
Selvfølgelig er der forskelle på den konto. Men det er aldrig en kritik jeg vil bruge rent filmisk, som jeg finder lidt latterlig. "hun må gerne være 16, vild og blodig, men ikke 12, for så er vi uden for pædagogisk rækkevidde" :) Gamle mand, hehe.. men han har generelt gode meninger.


Denne gamle mand er helt enig med ham :) Der er en markant forskel i signalværdien på at lade en 12 årig foretage de eksplicitte voldshandlinger hun gør i Kick-Ass og bruge cunts, assholes, gay, motherfuckers i sit sprog. Ikke kun i filmisk regi, men i selve brugen af børnskuespillere og lade dem indgå på lige fod i voksenlivet, med deraf efterfølgende symbolværdi på børn i samme alder.

I jagten på at være den næste film, som kan få publikums opmærksomhed, søger man ekstremerne som endnu ikke er blevet udnyttet i filmisk regi. Mulighederne udi den eksplicitte vold er allerede mere eller mindre udtømt, med Reservoir Dogs som en af de kickstartende forlæg. Men børn! DER har vi ikke rigtig været endnu! Lad dem starte med at pløkke hjernerne ud på folk og bande som i Deadwood, så må vi se, hvornår tiden er inde til, at tage fat på børns seksualitet!

Jeg er ikke så utvetydig negativ som Ebert i min kritik af Kick Ass, men mener så absolut, at han har en grundlæggende sundere indstilling til problematikken med brug af børn i den slags roller, ikke mindst fordi han har den nødvendige empati med forældreskabet.
Alle har et fradrag, Helle hun har to ... Helle ... havets tournedos
Gravatar

#44 wimmie 12 år siden

Jeg mener jo også at en del af forskellen ligger i at i Kick Ass var det hele "sjov og ballade" og pigen var en Hit Girl/"Superhelt" (uden superkræfter) og havde det åbenlyst sjovt med at dræbe og opsøger selv de "bad guys" hun vil gøre det af med. I Hanna var det lidt anderledes:

Hanna dræber jo ikke bare for at dræbe; hun dræber af nød og i selvforsvar og i sidste ende for hævn. For hende er drabene en nødvendighed for at hun selv kan overleve - såvel de dyr hun dræber på jagt som de mennesker der forsøger at dræbe hende - og hun gør det uden smarte one-liners og bandeord.


Jeg synes Kick Ass var sjov og underholdende og jeg tager den ikke så seriøst som Ebert, men jeg forstår hans pointe :)
"he won the Nobel Prize for inventing the artificial appendix.”
Gravatar

#45 chandler75 12 år siden

Jeg er ret vil med "Kick Ass", men indrømmer gerne, at jeg nogle gange har lidt svært ved ikke at føle mig en smule utilpas mht. Hit Girl.

Det er ikke så meget hendes sprogbrug og adfærd, men mere de scener, hvor hun får tæsk. Og det er selvom de kløgtigt nok aldrig viser det direkte, men klipper, så man ikke ser slagene osv.

Jeg får det bare generelt lidt skidt, når jeg ser børn blive slået - også selvom jeg godt ved, at det her bare er sjov og ballade (og jeg er ikke engang forælder).
"Some people have bad taste and others have taste more like mine." - Roger Ebert
Gravatar

#46 Babo Rises 12 år siden

chandler75 (45) skrev:
mig en smule utilpas mht. Hit Girl


Jeg havde det mere sådan da jeg så City Of God og til dels Blood Diamond. Kick Ass morede mig blot, men jeg kan også lide dens amoralske humor.
Gravatar

#47 Bruce 12 år siden

Hanna

Åhhh, hvornår lærer jeg ikke at gå i biografen. De sidste tre gange har der været placeret hjernedøde paphoveder i biografen, som SKAL småsnakke og fnise under de første 15 minutter af forestillingen. Og igen skiftede man fra den flotte billedkvalitet i digital under reklamerne over til analog, hvorpå skrammer, ridser og en udvasket detaljegrad rigtig kunne komme til sin ret.

Kære Filmz! Gå i flæsket på digitaliseringen i biograferne. Nordisk Film havde så umådeligt travlt med at promovere glæderne ved digitale film, da I Robot kom i Imperial. Nu 7 år efter, er det eneste digitale efterhånden 3D versionerne, mens man stadig spises af med analog efter analog version. Jo, en analog version kan være glimrende, men det er godt nok sjældent at støde ind i én.

Nå, men tilbage til filmen. Med Joe Wright som instruktør (Atonement og Pride and Prejudice), er det absolut ok at have forventninger til en film. Det sagde jeg dog også om Marc Forster, da han skulle indspille Quantum of Solace og det gik ikke så godt. Det gør det heller ikke her, selvom forventningerne blev holdt oppe til et stykke inde i filmen.

Der begyndte dog ret hurtigt at akkumulere sig lidt for mange tilfældigheder og "se igennem fingre med" momenter, som efterhånden tærede sig godt ind i min "suspension of disbelief" ration.

HERRE JEMINI! Hvis man har at gøre med en pige, som åbenbart kan maltraktere specialenheder og undslippe fra en bunker i en ørken, hvorfor så dog give to ny nazister og en lille Cabaret sanger hvervet med at finde pigen og uskadeliggøre hende. De mindede uværgerligt om det tyske team fra The Big Lebowski


Bortset fra en enkelt sekvens, Wrights specialitet fra Atonement, et langt one-take, hvori der mod slutningen indgik en glimrende koreograferet kampsekvens, så var kameraføringen utroligt slørende for begivenhederne og ikke mindst logistikken i sekvenserne, mht. at bibeholde en smule overblik.

Nå, det var ikke lige min aften!

Film: 5/10
Alle har et fradrag, Helle hun har to ... Helle ... havets tournedos
Gravatar

#48 doctor doom 12 år siden

Bruce (47) skrev:
De sidste tre gange har der været placeret hjernedøde paphoveder i biografen, som SKAL småsnakke og fnise under de første 15 minutter af forestillingen.


Så VAR det dig, der var den gamle ol' school nisse der sad og tyssede på mig! Kom lige op i MTV-alderen! :-)
Gravatar

#49 doctor doom 12 år siden

Bruce (47) skrev:
HERRE JEMINI! Hvis man har at gøre med en pige, som åbenbart...


Ja, det synes jeg også var helt debilt.
Gravatar

#50 Bruce 12 år siden

#48 Jeg holdt faktisk min kæft denne aften, for jeg tror der var 6-8 knægte :)
Alle har et fradrag, Helle hun har to ... Helle ... havets tournedos

Skriv ny kommentar: