Det er tydeligt at Del Toro selv er stor fan af tegneserier, og han forstår at omsætte de elementer, der er essentielle for at en filmatisering overhovedet kan hænge sammen. Hans entusiasme kommer også til udtryk på en anden måde i “Hellboy”, der er en film som også forsøger at pege indad – dvs. betragte sig selv og den (positive) funktion, som tegneserier/film generelt har. Den unge dreng som Hellboy møder i filmen repræsenterer det lidt naive og uforbeholdne sind, der lever og ånder for denne type underholdning, og for hvem historierne udgør en stor del af tilværelseren. Måske at det her, på trods af volden og de forskellige intertekstuelle referencer, slet ikke er en film for os voksne, men derimod kun bør ses af børn, der forstår at nyde det univers, som “Hellboy” bygger op omkring dem? En tillid til historien som ikke trues af en lyst til at pille den fra hinanden i et forsøg på at kortlægge styrker og svagheder.

Sådan fabulerer Del Toro i sin film, og selvom at hans tanker sikkert kunne danne udgangspunkt for en interessant diskussion ændrer det ikke ved det faktum, at Hellboy i mine øjne stadigvæk ligner Shrek med udslæt og generelt er et noget trivielt bekendtskab. Den sorte humor er skam kærkommen, men når selv de velkoregraferede actionsekvenser ender med at blive lange i spyttet, ved man at den er gal. Jeg glæder mig ihvertfald ikke til efterfølgeren.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#21 filmz-Bluhm 19 år siden

# 20: Devil temaet? Du mener så at Nightcrawler er djævlen i X2? Tjah det er jo en måde, at se det på, jeg kender nu ham der arrangerede det, og den originale Batman var deres førstevalg fremfor DareDevil, men der findes ikke en kopi af Batman i Danmark, så ville de have brugt Spider-Man, men det måtte de ikke og så faldt valget på DareDevil.
Temaet var da vist tegneserier og film? ;-)
Gravatar

#22 filmz-Bluhm 19 år siden

Men dit forslag omkring Alien og Predator kunne bestemt være kæmpe cool. Jeg håber så meget at AVP sparker røv, selvom jeg frygter det værste. Instruktørern har aldrig lavet en god film...:-(
Gravatar

#23 filmz-stoney joe 19 år siden

Hellboy suttede nok maks, virkelig ingen ordenlig handling, nu har jeg ikke læst tegneserien, og nu har jeg ikke lyst til heller.... #22 Hva mener du med ingen gode film ? Event Horizon? han har dog lavet resident evil, men det er jo hvordan den er filmet og ikke manuskriptet han skal bedømmes ud fra...
#15 ... hvorfor, hvorfor?
- "Procrastinate while you still can, dont put it off!"
Gravatar

#24 weebs 19 år siden

Har kun givet denne film 1/6 fordi skalaen ikke går længere ned... Magen til lort skal man lede længe og grundigt efter..
"På en førstegangsbesøgende filmnørd virker denne tråd måske fremmed og skræmmende" -davenport
Gravatar

#25 filmz-Exitium 19 år siden

hey vent Hellboy var da fed nok! det kan godt være at den hænger lidt mærkelig sammen, men det er alligevel en okey film...
"I dont wanna discuss how my fucking coffee tast like!"
Gravatar

#26 The Boondock Saint 19 år siden

#4, jeg er helt enig i dit udsagn. Jeg er 100% sikker på at det er en virkelig pis film.
Jeg tror faktisk at den er dårligere end Van Helsing - for Hælboi har ikke en herre lækker kost at spille sammen med, og det bliver (tror jeg) den afgørende faktor for at Hælboi er dårligere end Van Helsing.
--> www.myspace.com/areyoustillpuzzled
Gravatar

#27 Pissed_Squirrel 19 år siden

Der kommer en Hellboy 2!

http://www.imdb.com/title/tt0411477/
Gravatar

#28 Yoda 19 år siden

#27 Sæ'føli gør der da det - og her glæder man sig!
Steven Spielberg: "Every time I go to a movie, it's magic, no matter what the movie's about."
Gravatar

#29 El vez 19 år siden

#26 Fantastiske argumenter der kommer på banen.

Og jo, han har faktisk Selma Blair, som ikke er spor grim.
"I wonder if a little rum could get this back on its feet."
Gravatar

#30 filmz-Bluhm 19 år siden

# 23 Ja jeg mener lige det jeg skriver. Anderson har ikke lavet EN hel god film. Event Horizon havde nogen meget gode elementer men den holdt ikke hele vejen. Don't even get me started on Resident Evil...

Skriv ny kommentar: