“Himmerland” er en af den slags film, som fremmaner blandede følelser. På den ene side er det godt, at der kommer film under mindre etablerede forhold, som kan holde et pulserende filmliv i ave herhjemme. På den anden side mærkes også, at der ikke ligger lige så tunge kræfter bag som normalt. Og det ses i en film som denne, hvor kun meget lidt fungerer, men hvor det alligevel er lykkedes unge Sean Barclay at tiltrække ganske habile skuespillernavne. Af samme grund er der håb for fremtiden – også hans – blot kan mere erfaring måske efterlyses.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 Outbound Sith 15 år siden

Sjældent har jeg oplevet et større karaktermord af en film her på Filmz!

Jeg så "Himmerland" på NatFilm, og jeg var ganske godt tilfreds og rimeligt imponeret over det, jeg så. Nuvel, min indstilling til filmen har muligvis været anderledes end anmelderens, fordi instruktøren og Nikolaj Coster-Waldau selv vasr til stede for at introducere filmen, men jeg bilder mig selv ind, at jeg alligevel godt ville kunne genkende et makværk, hvis jeg så det.

Ja, filmens plot og opbygning låner fra Tarantino, men vis mig en letbenet krimi fra efter "Pulp Fiction", der ikke gør det...

Skuespillet var ikke imponerende, men det var - med få undtagelser - ikke noget, der virkede forstyrrende på oplevelsen. Det var i hvert fald ikke værre end i en gennemsnitlig dansk film! NC-W er som altid solid i sin præstation, og instruktørens indsats som Sean (der ikke er engelsktalende franskmand, men canadier) er faktisk ganske hæderlig. Man kan tydeligt mærke, at det er et projekt, han brænder for.

Og det kan man i øvrigt også i det visuelle udtryk, som anmelderen kun nævner kort i en gemt bisætning under "Video".

Budgettet taget i betragtning (under $1 mio.) er den visuelt meget imponerende. Godt nok kan man lave meget for få penge med et godt DV kamera i dag, men der skal stadig evner og fantasi til at få det til at ligne mere end en million, og det lykkes til fulde her. Spændende lyssætning og interessante vinkler kan gøre en KÆMPE forskel.

Så jeg var godt underholdt, og der var noget at kigge på (ikke kun piger!), så 1/6 (for filmen - jeg kan ikke tage stilling til den samlede udgivelse) er ekstremt unfair i min bog!

4/6
"Let's just say I wanna believe."
Fox Mulder
Gravatar

#2 filmz-vassago 15 år siden

Jeg må nu bakke op omkring anmeldelsen. Efter fleres års dødvande fra Waldaus side, faktisk siden "Nattevagten", synes jeg endelig at han vidste lidt klasse i serien "New Amsterdam" - han var i hvert fald i mine øjne et godt bud på et af de næste store danske talenter der kunne begå sig i USA, jeg havde næsten afskrevet ham, men så var han der pludselige igen.

Så så jeg "Himmerland", hvor han af mystiske årsager har valgt at rykke tilbage til start. Jeg vil næsten kalde "Himmerland" noget af det mest talentløse jeg har set i flere år, og vil seriøst mene, at flere her på Filmz vil kunne have begået en bedre film for den lille million dollars. Men sådan er vi jo så forskellige :)
"For me, the cinema is not a slice of life, but a piece of cake" - A. Hitchcock
Gravatar

#3 olsen. 15 år siden

Man bliver helt nysgerrig nu, burde måske gå ned og leje den kan se min "lokale" kiosk faktisk har den...

Gravatar

#4 aero 15 år siden

#2 Dette kunne måske skyldes at Himmerland er filmet FØR New Amsterdam, altså så teknisk set er han ikke rykket tilbage, han er nærmere rykket lidt frem med New Amsterdam.. I hvert fald frem i forhold til denne film.

Jeg var også en af dem der så den til Natfilm festivelen, og min mening er måske mærket af den uhyrt gode stemning der var i biografen, men synes ikke filmen er til 1 ud af 6... Den er i hvert fald 2/6 ;)
Its structural perfection is matched only by its hostility
Gravatar

#5 filmz-Kadann 15 år siden

#2 -

Se, det kunne være ret interessant, en film af brugerne på filmz. :)
http://www.modkraft.dk - http://www.ungeren.dk - http://www.christiania.org
Gravatar

#6 DjBeau 15 år siden

Jamen så er det jo pludseligt interessant - jeg arbejdede nemlig med på filmen og har tidligere været anmelder for Filmz :-) Jeg har derfor enormt svært ved at danne mig et objektivt indtryk af filmen, men på trods af, anmelderen har ramt hovedet på sømmet med flere ting, hyggede jeg mig nu fint, da jeg så den. Men det ville jeg jo nok gøre uanset hvad :-)
What would Egon Olsen do?
Gravatar

#7 blahblah 15 år siden

Som anmelderen siger er sådan en her film altid lidt et blandet bolche. For på en måde er det fedt at se at der kan laves independent film i Danmark, på den anden side er filmen bare ikke særlig god.
En stjerne fra mig. Den fejler simpelthen alle steder.

Det er ikke så meget at den lader sig inspirere fra Quentin Tarantino, så meget som at den forsøger at kopiere hans stil 100%.

Se på hovedpersonen! Han går så langt som til at efterligne John Travolta i Pulp Fiction fuldstændigt. Han taler på samme måde.
Gravatar

#8 Outbound Sith 15 år siden

#7 Der synes jeg godt nok, du strammer den en anelse! I Pulp Fiction er John T. med få undtagelser nærmest indbegrebet af cool, mens hovedpersonen i Himmerland langt det meste af tiden ikke har styr på en skid.
"Let's just say I wanna believe."
Fox Mulder
Gravatar

#9 blahblah 15 år siden

#8

Nu mente jeg mest skuespillet. Prøv at høre på hans accent, hans udtale af ord, det er 100% sikkert et forsøg på at kopiere John Travolta.

Og jeg siger ikke at det lykkedes, jeg siger bare det er tydeligvis det han prøver på.

Filmens plot var så tyndt, og at et manuskript som det her alligevel har skrabet en million eller fire eller hvor meget det nu var den var lavet på sammen forstår jeg ikke.

De har været heldige at de fik Adam Ross på som klipper.
Gravatar

#10 olsen. 15 år siden

Mht John Travolta i Pulp Fiction, er han jo netop ikke cool - hver gang hans karakter blander sig i noget går det galt - hver gang han åbner munden er han ved at få tæv - og han er uden nogen form for situationsfornemmelse - han er endda lige ved at gå i seng med chefens kone, hvis det ikke var fordi hun ligefrem OD'er på det date hvor han burde tage sig af hende... Nej John T's karakter er ikke cool hehe.. han vil gerne være det, men har taget for mange stoffer i tidens løb :-)

Sorry det er Off Topic...

Nogen der ved hvordan Himmerland er financieret? Som polt skriver må man undre sig hvis den er så dårlig (har endnu ikke set den men gør det helt sikkert)

Skriv ny kommentar: