Peter Jackson har glemt Frodo. Han har glemt eventyrrejsen til fordel for Midgårds actionmænd, der i kolonner banker “Hobbitten: Femhæreslaget” ned som den svageste i trilogien her. Det er forbi, du får ringen tilbage, Peter. Jeg slår op.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#21 Baby Strong 9 år siden

Film med overforbug af CGI, eller CGI brugt på en ubegavet måde vil automatisk blive slagtet i min bedømmelse.
Begge måder er tilfældet med Hobbit-filmene for MIT vedkommende.

Så min karakter skal nok lande omkring Mortens karakter. Måske en stjerne lavere.
Det skal siges, det er ikke let at have det sådan. Man afskriver mange film.
Gravatar

#22 Stilund 9 år siden

Lawman (20) skrev:
#19, sådan kan man jo ikke stille det op. Smag er subjektivt, man skal bare kunne argumentere for hvorfor man har en specifik holdning.


Baby Strong (21) skrev:
Film med overforbug af CGI, eller CGI brugt på en ubegavet måde vil automatisk blive slagtet i min bedømmelse.
Begge måder er tilfældet med Hobbit-filmene for MIT vedkommende.

Så min karakter skal nok lande omkring Mortens karakter. Måske en stjerne lavere.
Det skal siges, det er ikke let at have det sådan. Man afskriver mange film.


Det er nu også blevet en tendens at hade PJ for at lave film med alt for meget CGI, Det er for mig det store problem i anmeldelsen. Jeg havde næsten regnet ud at den ville få lav karakter, hvilket virkelig er irriterende. Det gør vel ikke filmen mere eller mindre spektakulær at den er så vild og måske for meget i sin CGi. Sagen er om filmen er god og det syntes jeg ikke anmeldelsen besvarer, overhovedet, bare et generelt had til filmen som er lidt uforståelig i mine øjne! Har dog ikke set filmen, men skal nok komme med den når det er. ;-)
Gravatar

#23 Baby Strong 9 år siden

#22

Er det en tendens? Det er vel bare ikke alle, der synes godt om Peters forbrug af CGI. Hvorfor er det et problem? - Man må affinde sig med, at der er film-anmeldere med forskellige optik. Det er en subjektiv oplevelse! Hvis man har problemer med, at andre folk oplever tingene anderledes, og er af en anden mening, så bliver det sgu et hårdt liv. Er filmen så spektakulær, at den er vild? Jeg kan godt forstå, at du synes anmeldelsen ikke er fyldestgørende. Ikke for mit eget vedkommende, men for jer, der giver den en chance.
Gravatar

#24 lassep 9 år siden

Hobbitten fordelt over 3 film er en for meget.
Man kunne sagtens have lavet det over to film og fjernet meget af det overflødige og fået en meget bedre og mere robust handling. Indimellem så mindede det om en promo for 3D CGI i HFR.
Ud over det så er der også en lille fejl i anmeldelse. Kløvedal er elverriget. Du må mene the Shire (Herredet) når du omtaler miniputhygge.
Gravatar

#25 dark_prince 9 år siden

Jeg må sige at jeg er skuffet over Peter Jacksons fortolkning af Hobbitten, jeg var ellers i sin tid begejstret for at han fik lov til at komme tilbage og lave filmene. Da jeg var kæmpe fan og stadig stor fan af Ringenes herrefilmene som han mesterfuldt kreerede for os og satte en helt ny standard for hvordan film kunne laves. Men efter denne trilogi har jeg nærmest mistet respekten for manden, og det gør næsten ondt at sige det men jeg kan simpelthen ikke mere.

Måske er problemet at jeg har læst bøgerne og jeg mener alle bøgerne, lige fra Silmarillion til Hobbitten. Dog er det ikke kun det, jeg syntes generelt at filmene er dårlige!. Man får introduceret en hulens masse karakterer, som næsten ikke bliver brugt til en skid. Dværgene kender jeg knap nok, der er måske tre mand får et forhold til men det er kun lige i overfladen og et ekstra grynt eller den samme kedelige replik som de gang på gang fyrer af. De fleste karakterer er flade og der sker næsten ikke noget med dem. På den anden side var ringenes herre en kæmpe samling af mennesker, elvere, dværge og hobbitter som hver havde deres historie men alligevel fik os til at holde fast og få en følelses mæssig forbindelse til dem. Som fuldstændigt er blotlagt i denne trilogi.

Et andet stort bundløst hul af ligegyldighed er alle de ekstra karakter som er blevet proppet ind i mixet, som Galadriel, Saruman, Legolas og de utallige referencer til vores elskede ringenes herre. Ja Ringenes Herre var og er en fantastisk film, men fordi du referere til den og karakter fra filmen er med i Hobbitten, gør ikke automatisk denne her film bedre! Arbejd nu på denne film og lad være med at kigge tilbage!!!!

Filmens historie dialog og karakterarbejde mangler simpelthen!!! Det er som om der er blevet lagt mere vægt på fanservice end på det selve at lave Hobbitten. Jeg syntes hele Hobbittens historie drukner i CGI, fanservice, ligegyldige ekstrakarakter og elendige replikker (som de fleste er taget og genbrugt fra Ringenes herre).

Jeg var inde og se den sidste Hobbit film med en ven og vi kunne ikke lade være med at grine, det var næsten som om en 12 årig fan havde fået lov til at lave denne film med et fantastisk budget og bare fik frie tøjler.

Da jeg gik ud af biografsalen følte jeg at jeg havde spildt 2-3 timer af mit liv på denne film. Modsat den følelse jeg havde da jeg gik ud af biografen og havde se Kongen vender tilbage, der havde jeg en klump i halsen og en tanke om at jeg ikke ville opleve sådan et univers på den måde igen...

Jeg fik ret....

1 stjerne ud af 5
Gravatar

#26 Sjølle 9 år siden

cain (10) skrev:
Lawman (9) skrev:
At du to gange i anmeldelsen nævner at "du slår op" med med Peter er både latterligt og også ret fladt i og med filmuniverset nu er afsluttet. Det svarer til at slå op med sin kæreste efter hun har pakket kufferten og er på vej ud af døren.

Samtidig stiller jeg mig uforstående overfor, at halvdelen af anmeldelsen handler om andet og andre film end den der anmeldes. Bevares, det er fint nok at nævne lidt om sammenhængen, men behøver det være i så udpræget grad?


Han er en elendig anmelder og filmz er gået stærkt ned af bakke på den front. Prøver Bogarts floskler og storladne sætninger og sammenligninger, men fejler totalt og lyder mere som noget fra ramasjang.


Jeg er SÅ ked af at niveauet på anmeldelser er faldet til det her, og lige præcis Morten Vejlgaard Just er så trættende at læse, med hans "smarte" anmeldelser.
Gravatar

#27 Driver 9 år siden

Filmselskabet på DR K gav den 5 stjerner.
“Of course, it’s a friendly call. Listen, if it wasn’t friendly, you probably wouldn’t have even got it.”
Gravatar

#28 D. Doom 9 år siden

cain (8) skrev:
Synes også at rigtig mange anmeldelser bærer præg af at folk ikke kender bøgerne og rent faktisk ved at Hobitten er meget mere en børnebog end ringenes herre.


Det giver ikke mening for mig. PJ har jo netop IKKE lavet en børnefilm. Det er nok den mest voldelige af dem alle 6. Bl.a. ser man de grædende familiemedlemmer slæbe deres døde op af vandet, og man ser også på et tidspunkt et close up af en ganske ung kvinde, der ligger død og med stirrende øjne og blod i hovedet, lige op i kameraet.

For mig handler det hverken om forlægget art eller størrelse. For mig handler det om, at det simpelthen bare er en rigtig lortefilm, uanset om man har læst Hobbitten eller ej.
Gravatar

#29 D. Doom 9 år siden

Snipp (19) skrev:
Det skal jeg skam da også, men er stadig uenig i hvordan han har anmeldt den. Filmen fortjener slet ikke 2/6 stjerner, når der er flere film, som er dårligere, der har fået bedre end 2 stjerner her på forumet.


Det du skrev tidligere gav ikke mening. Når du nu uddyber det, giver det ABSOLUT ingen mening. Prøv lige at læse det selv, med de objektive briller på. :-)
Gravatar

#30 D. Doom 9 år siden

Stilund (22) skrev:
Det gør vel ikke filmen mere eller mindre spektakulær at den er så vild og måske for meget i sin CGi


Jo. Det gør det da i den grad. Hvis man sidder og føler, at man iagttager noget, der savner realisme (ud over selve det, at filmen foregår i en fantasiverden), så bliver det uvedkommende.

Det fede ved Eventyret om Ringen var netop, at den virkede så realistisk i sit feel og look, at man ikke tænkte på, at det var et eventyr.

Femhæreslaget minder nu heller ikke om et eventyr. Mere om et computerspil, og ikke et godt et.

Skriv ny kommentar: