Selv godt 30 år efter biografpremieren er “Jagten på den forsvundne skat” stadigvæk kongen af eventyrgenren. Ingen af de tre efterfølgere matcher etteren, men “Indiana Jones og det sidste korstog” kommer tæt på, og hver eneste fortsættelse har sine øjeblikke. Det er en anelse skuffende, at der ikke er blevet produceret særlig meget nyt ekstramateriale til denne BD-udgivelse (og at der mangler ting fra de gamle dvd-udgivelser af filmene), men det medfølgende ekstramateriale er trods alt glimrende, og det er en udsøgt fornøjelse at se og høre filmene i HD. Uanset hvor mange gange, du tidligere har investeret i disse film på VHS og dvd, bliver du nødt til også at eje denne boks. En af årets mest uundværlige udgivelser.

Se også: Filmz TV: “Indiana Jones”-interview med John Rhys-Davies

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#21 JannikAnd 11 år siden

The Insider (19) skrev:
#18, det var ikke noget, jeg selv bemærkede, men jeg har godt læst en anden BD-anmelder bemærke det (vistnok udelukkende i "Raiders").
Så er enten din sub eller din hørelse smadret. Især i starten af "Raiders" er basen uhørt høj og forringet.
Gravatar

#22 Richard Burton 11 år siden

#21
The sound design was similarly preserved using Burtt’s original master mix, which had been archived and unused since 1981. New stereo surrounds were created using the original music tracks and original effects recorded in stereo but used previously only in mono. In addition, the sub bass was redone entirely up to modern specifications and care was taken to improve dialogue and correct small technical flaws to create the most complete and highest quality version of the sound possible while retaining the director’s vision. The result is an impeccable digital restoration that celebrates the film and its place in cinematic history.


Jeg er lidt bange for ovenstående sætning i fed, Hvis modern specifications også er den måde, man mixer bassen på i musik i dag, så vil jeg sige op i røven med modern specifications, for det forringer det totale lydbillede. Jeg var nødt til at sætte min sub betragteligt ned for at holde start scenen ud. Til gengæld lød filmen så også godt. Men det er noget af en forandring og undrer mig over, at masser med nye effekt film, ikke er ligeså "rumlende" i det nedre spektrum.
Jeg glemmer aldrig smagen af Werners ægte!
Gravatar

#23 Patriarch 11 år siden

Nevermind.
“Extraordinary claims require extraordinary evidence.”
Gravatar

#24 Hr. Jensen 11 år siden

Det er ikke altid sagen, når de piller for meget ved det originale lyd-design. "Jaws" på dvd havde også lidt problemer, især til sidst hvor hajen eksploderer - på vhs'en lyder det som det skal, med masser af pondus, på dvd'en lyder det som en bunke dåser, der vælter? Jeg kan dog forstå, at dette ikke er et problem på blu-ray'en, hvor de er gået tilbage til det originale lyd-design. Heldigvis. If it ain't broke - don't fix it.
Gravatar

#25 The Insider 11 år siden

#21, eeeeeeeeej....
War. War never changes.
Gravatar

#26 Mark M 11 år siden

The Insider (14) skrev:
#12, jeg synes slet ikke, det er slemt. Farverne er meget varme, men det har de nu også altid været, og hudfarverne bliver aldrig unaturlige, som de gjorde på dvd'en. Jeg synes kun, det gavner filmens "old aventure serial"-vibe, og er stensikker på, at Spielberg også har blåstemplet det :-)



spændende, har ikke selv set det dog men nogle er ret sure over det på blu-ray.com :p

Skriv ny kommentar: