Af og til vakler filmen på en tynd linie mellem originalitet og familiaritet. Men næsten hver eneste gang den ved at dale ned i klichéernes kedelige verden, trækkes den tilbage på land, og tilbyder endnu flere overraskelser og uforudsigelige pointer. Filmen sørger derved næsten konstant for at holde publikum i skak. Det bliver alligevel til nogle ganske få forudsigelige plotelementer, der tilsætter en herlig sød blanding filmisk magi en smule surhed. Men Murray og Johanssons præstationer, Coppolas følelsesladede manuskript og instruktion og filmens tryllebindende billedside gør, at “Lost in Translation” i sidste ende står som værende en af de mest elskelige og romantiske film, der nogensinde er blevet skruet sammen.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#21 MikkelHJ 20 år siden

Jeg har lige set den i dag. Jeg syntes, det var et lille mesterværk. Det trækker gevaldigt op, at filmen tager sig tid til at fortælle sin historie. Noget som ellers hører fortiden til.

Jeg må også beundre filmens realistiske vinkel på historien, som efter min mening træder let og elegant uden om klichéfælderne og undgår at ende som den typiske romantiske komedie, som Hollywood har kværnet sin del ud af. Dette er gudskelov blevet til Lost In Translation og ikke Sanseløs I Tokyo.

Jeg håber, at den høster Oscars en masse.
Fordi den fortjener det!
Don't you dare take Miles. You can take the children, but you leave me my monkey.
Gravatar

#22 filmz- Love Jonas Bjerre 20 år siden

Tjaaaaa... Altså det var jo noget med at den fik nogle oscars, men jeg har ikke set den. Den ser da okay sjov ud...
Gravatar

#23 skittlez 20 år siden

5/6 herfra. Klart en af årets bedste film.
http://www.facebook.com/DampMusik
Gravatar

#24 Morbid 20 år siden

Årets bedste film fra USA imho
You need chaos in your soul to give birth to a dancing star.
Gravatar

#25 filmz-vassago 20 år siden

Året er lige begyndt, der kan ske mange ting endnu :)
"For me, the cinema is not a slice of life, but a piece of cake" - A. Hitchcock
Gravatar

#26 skittlez 20 år siden

mht. til min årets bedste film, hentydes til sidste år, hvor den udkom. Man kan jo ikke ta' højde for at der kan gå årevis i DK før filmene kommer...
http://www.facebook.com/DampMusik
Gravatar

#27 Skobbolop 20 år siden

#26 godt du forklarer os det... jeg var helt væk... :D?
________________________
"I AM MAKING A BIRDHOUSE!"
Gravatar

#28 skittlez 20 år siden

det er det jeg er her for... informationskyndig til de fortabte filmzbrugere... Hvis der er nogen der skal have noget forklaret kan I bare skrive til mig, thi jeg ved alt! :-D
http://www.facebook.com/DampMusik
Gravatar

#29 filmz-goli 20 år siden

sikke noget....
Gravatar

#30 filmz-vassago 20 år siden

#26: ahh, mit 'film-år' følger de danske biografer, da det ellers bliver alt for rodet når man snakker film med knapt så interesserede. Så matcher det også både de amerikanske og de udenlandske (inkl. de danske) releases.

Det kan godt være at de danske biografer er lidt forsinkede med nogle af titlerne - dog typisk film som ikke hiver mange folk i biffen, eller film de er lidt usikre på - f.eks med hensyn til planlægning af releasedato så den ikke knalder i en mega blockbuster. De danske biografer har dog været ret hurtige de store film sidste år. Man skal også lige tage højde for at der nogle tekniske hurdles, og hvis de store amerikanske distributører ikke vil sende filmen flere uger i forvejen - så kan filmene af gode grunde ikke blive klar. Det er ikke biografernes skyld.

Vender man så hele situationen om, og ser hvor hurtige amerikanerne er til at få udenlandske film - ja så er sagen en helt anden, hvis de danske biografer til tider er langsomme, så er de amerikanske mega-langsomme, der går ikke blot uger, eller et par måneder... der kan gå rigtig rigtig lang tid.

Så vær du bare tilfreds ;)
"For me, the cinema is not a slice of life, but a piece of cake" - A. Hitchcock

Skriv ny kommentar: