Filmen er spækket med førsteklasses skuespil – hvilket dårligt kan overraske med de navne på plakaten – og selvom Freddy lejlighedsvis er faretruende nær karikaturen, så lykkes det dog alligevel på en eller anden sær måde at få det hele til at virke. Joaquin Phoenix og Philip Seymour Hoffman vil givetvis løbe med al opmærksomheden, men fremragende er ligeledes Amy Adams i den lavmælte rolle som Dodds kone, der ligesom filmen selv forbliver lidt af et mysterium.

Handler beretningen om gensidig afhængighed, tro, undertrykte følelser, manipulation eller ønsketænkning? Tror Dodd på sin egen forskruede lære, eller er han blot en kynisk manipulator? De endelige svar forbliver vage og diffuse, men spørgsmålene og indtrykkene vælter forsat manisk rundt i mit hoved. En ting står dog klart: “The Master” er et fuldstændig blændende stykke kunstgalskab fra en filmskaber, der fortsat befinder sig et nøk eller to over sine Hollywood-kollegaer.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#41 BN 11 år siden

Ispep (31) skrev:
#30

Jeg er jo ikke BN :0 Det kommer idag.


Hov hov!

;-D
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#42 MMB 11 år siden

Ispep (40) skrev:


Det svarer vel lidt til det samme. Du ønskede mere synlighed, eller en årsag om nogle ting vedr. karakteren. Jeg gjorde ikke. For jeg synes der står rigeligt mellem linjerne.


Jeg synes, det er begrænset, hvad der er mellem linjerne. Jeg føler ikke, man bliver meget klogere på hans karakter ud fra hans handlinger, og det er en skam. Jeg behøver ikke nødvendigvis en årsag til hans handlinger, jeg vil bare gerne blive klogere på karakteren. Dette synes jeg er begrænset.
Ispep (40) skrev:

Foeller (39) skrev:
Hvad får Hoffman ud af Phoenix? Måske er det den anderledes person og det faktum, at han er en umulig opgave, men det bliver i det uvisse.


Hoffman får noget nyt ud af Phoenix rent arbejdsmæssigt, og opdager, at latter kan være en del af hele "behandlingen". Som senere viser sig at være afgørende for mesterens metoder og måske derfor han ændrer på sit værk? Muligt at Hoffman anser ham som den søn, han ønskede og en der kan stå ved siden af mesteren. Noget som mesterens rigtige søn ikke formåede? Kan også være Hoffman nyder hans selskab med gode smøger og stærke drikke. Hvorfor skal tingene være åbenlyse og indlysende? Deres forhold er jo lidt skørt, ligesom dansen hvor alle er nøgne omkring mesteren.


Tingene skal ikke være åbenlyse, men der skal være noget at grave efter. Forholdet skal jo ikke bare være skørt for skørhedens skyld. Dette vil jo bare være banalt og ligegyldigt. Spørgsmålet omkring hvad det er, der gør, at de to tiltrækkes af hinanden er relevant og meget centralt. Svaret behøver ikke nødvendigvis være skrevet i sten, men jeg føler mig ikke meget klogere på deres forhold efter at have set filmen.
Ispep (40) skrev:


Foeller (39) skrev:
Det er da bestemt ikke uvæsentligt. Hvad der sker med Phoenix efter han træder ind i kulten er da centralt.


Ja, den del er selvfølgelig vigtig, men det er ikke så vigtigt om The Cause virker eller ej i al almindelighed for borgeren. Det bruger filmen ikke meget tid på.


Nej, selvfølgelig ikke. Jeg mente også mere i forhold til Phoenix.
Gravatar

#43 Ispep 11 år siden

Well. Vi er nok ikke så enige her :0
Gravatar

#44 Kruse 11 år siden

The Master

Jeg føler det næsten lidt nyttesløs at skrive en anmeldelse af filmen, både fordi at jeg føler det er svært at sætte ord på min oplevelse, men også fordi at Søren Ildveds anmeldelse er så spot on! "The Master" var en ret så fantastisk oplevelse, dybt fascinerende hele vejen igennem, smukt filmet, en dragende lydside og med fænomenale skuespilspræstationer! Hvis der var nogen tvivl om hvorvidt Joaquin Phoenix' karriere ville tage skade af hans "I'm Still Here" stunt eller man stadig ville kunne tage ham seriøs som skuespiller, så er de spekulationer fuldstændigt gjort til skamme nu. Han var næsten ikke til at genkende, fordi at han fuldstændigt forsvinder ind i sin karakter. Han ER Freddie Quell. Det er ren nydelse at følge ham i hver en scene. Og Phillip Seymoure Hoffman er ligeså fantastisk. De to får virkelig mulighed for at folde sig ud. Og ja, resten er castet(især Amy Adams) er også virkelig fremragende.

Det er en film der stadig rumsterer i mit hoved, og formenligt vil gøre det i lang tid endnu. Paul Thomas Anderson har utroligt nok formået at lave en film der matcher hans bedste par film, selvom at "The Master" måske ikke på overfladen er helt så forløsende som hans andre film.

10/10
"Dave, this conversation can serve no purpose anymore. Goodbye."
Gravatar

#45 JannikAnd 11 år siden

Hvis det skulle have interesse, er min anmeldelse omsider at finde på Cinefil:

http://www.cinefil.dk/?p=4567
Gravatar

#46 BN 11 år siden

JannikAnd (45) skrev:
Hvis det skulle have interesse, er min anmeldelse omsider at finde på Cinefil:

http://www.cinefil.dk/?p=4567


Den ER allerede læst. ;-)

God og interessevækkende anmeldelse.
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#47 jessup 11 år siden

Den er ret fantastisk den har som TWBB en forholdsvis let forståelig kernehistorie men The Master er for mig noget sværere at få hold på og kræver et gensyn. Phoenix er helt igennem lysende.
This is just until June
Gravatar

#48 silan 11 år siden

Jeg tror ingen kan benægte at især Joaquin Phoenixs skuespil i denne film er helt suverænt og Hoffman også levere en blændende præstation, men jeg må indrømme at lige umiddelbart (10min efter jeg har set filmen) er det nok den film jeg syntes mindst om når det kommer til PTA's.

(måske en smule spoilery herunder)

Ikke at det derved er en dårlig film, men Magnolia og TWBB er to af mine absolut ynglingsfilm, og er begge også mere historie- og udviklings-fokuseret, hvor The Master nærmest udelukkende er en fremvisning af to mænd. Storyline er nærmest ikke eksisterende og jeg syntes udviklingen i karakterene er så diffus og vag at den næsten også er ikke-eksisterende.

Jeg tror helt sikkert det er en film der vil tiltale nogen (som tråden her også bærer præg af) men personligt blev det for mig bare til en film der sagde "her er to forskellige interessante personligheder i forskellige situationer" - og det var bare ikke nok. Glæder mig dog stadig til hans næste film - og til jeg endelig får taget mig sammen til at se Boogie Nights :P
Gravatar

#49 Doom 2: Hell on Earth 10 år siden

Så den på Flix'en i går med min kone. Mage til crap!!! Det er simpelthen den mest uinteressante formidling af en sekts tilblivelse, man kunne forestille sig. Objektivt er der jo intet at udsætte på skuespil eller kameraføring. Men hva' hjælper det, når filmen er komplet røvsyg og uvedkommende?

Vi gav den 1 af 5 stjerner på Netflix.

Jeg kan ikke fatte, at den kommer fra samme hånd som mesterlige TWBB, fremragende Magnolia og forfriskende Boogie Nights.
Doctor Last Warning
Gravatar

#50 Lord Beef Jerky 10 år siden

Nej, det er godt nok ikke nogen Resident Evil!
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"

Skriv ny kommentar: