Filmen er spækket med førsteklasses skuespil – hvilket dårligt kan overraske med de navne på plakaten – og selvom Freddy lejlighedsvis er faretruende nær karikaturen, så lykkes det dog alligevel på en eller anden sær måde at få det hele til at virke. Joaquin Phoenix og Philip Seymour Hoffman vil givetvis løbe med al opmærksomheden, men fremragende er ligeledes Amy Adams i den lavmælte rolle som Dodds kone, der ligesom filmen selv forbliver lidt af et mysterium.

Handler beretningen om gensidig afhængighed, tro, undertrykte følelser, manipulation eller ønsketænkning? Tror Dodd på sin egen forskruede lære, eller er han blot en kynisk manipulator? De endelige svar forbliver vage og diffuse, men spørgsmålene og indtrykkene vælter forsat manisk rundt i mit hoved. En ting står dog klart: “The Master” er et fuldstændig blændende stykke kunstgalskab fra en filmskaber, der fortsat befinder sig et nøk eller to over sine Hollywood-kollegaer.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#11 sluppermand 11 år siden

Rigtig god anmeldelse. Fuck hvor ser jeg frem til denne film. Er der nogen, der har set filmen, der vil kommentere på Jonny Greenwoods soundtrack?
"Morte ai porcelli!"
Gravatar

#12 bjarke 11 år siden

sluppermand (11) skrev:
Rigtig god anmeldelse. Fuck hvor ser jeg frem til denne film. Er der nogen, der har set filmen, der vil kommentere på Jonny Greenwoods soundtrack?

Det er et både smukt, foruroligende og søgende soundtrack. Drilsk og legende - lige som filmen. Han har gjort det igen :) Man kan bl.a. lytte til det her: http://www.spin.com/articles/listen-to-jonny-green...
Mit filmsite Filmskribenten.dk. Nyeste anmeldelser: Guardians of the Galaxy | Deliver Us From Evil: http://filmskribenten.dk
Gravatar

#13 sluppermand 11 år siden

#12 Fedt! Takker.
"Morte ai porcelli!"
Gravatar

#14 bjarke 11 år siden

sluppermand (13) skrev:
#12 Fedt! Takker.
You're welcome - og ja, glæd dig til filmen :)
Mit filmsite Filmskribenten.dk. Nyeste anmeldelser: Guardians of the Galaxy | Deliver Us From Evil: http://filmskribenten.dk
Gravatar

#15 Graversen 11 år siden

Fantastisk opløftende anmeldelse. Jeg er vil med alt Paul Thomas Anderson rør ved, og jeg håber virkelig The Master lever op til mine forventninger.
Who else's opinion would it be?
Gravatar

#16 JannikAnd 11 år siden

Lige en reminder til alle københavnere: filmen vises i 70mm i Imperial d. 13. februar. Jeg så filmen sidste uge og skal bestemt gense den med den tiltænkte vision.
Gravatar

#17 Kruse 11 år siden

Lækker anmeldelse, Søren! Jeg regner selv med at få den set i næste uge.
"Dave, this conversation can serve no purpose anymore. Goodbye."
Gravatar

#18 Mikkel Abel 11 år siden

Hold op hvor er det bare en film jeg ser meget frem til!

Har for nylig fået set "There Will Be Blood", "Boogie Nights" og "Magnolia."
Og hold da kæft. My mind is blown. Sjældent har jeg følt mig så involveret med nogle karakterer og i en historie. PTA imponerer mig simpelthen gang på gang og er med lynets hast blevet en af mine absolutte favoritter!
I saved Latin. What did you ever do?
Gravatar

#19 sluppermand 11 år siden

#16 Tak for heads up! Det må man da ikke gå glip af.
"Morte ai porcelli!"
Gravatar

#20 wimmie 11 år siden

Jeg har endnu ikke set en PTA-film jeg ikke var vild med, så jeg glæder mig bestemt :D

Men hvad sker der lige for Phoenix og Adams på det sidste billede? Han ligner jo en dvært i forhold til hende... :-O
"he won the Nobel Prize for inventing the artificial appendix.”

Skriv ny kommentar: