Lars von Trier romantiserer og underspiller Jordens undergang i en grad, som man aldrig rigtig har set før. Han svælger i katastrofens æstetiske skønhed, men formår samtidig at fokusere på det menneskelige drama og især depressionens altopslugende væsen. Og det er dét, der gør “Melancholia” til en helt speciel oplevelse. Jorden går under, men der er ingen kaos, ingen brændende bygninger eller skrigende mennesker. Kun overdådige billeder og en fornemmelse af, at hvis en planet virkelig kolliderede med jorden, så ville Lars von Trier ikke tage det særlig tungt.

“Melancholia” er en underlig størrelse, der er lige så prætentiøs, sær og fantastisk som instruktøren selv. Den sidder ikke fast i kroppen på samme måde som “Antichrist”, men til gengæld er den noget så sjældent som en smuk og til tider opløftende film om vore planets endeligt. Og hvor mange film kan man lige sige det om?

Se også: Filmz TV: Filmz TV: Druk, dommedag og “Melancholia”-interviews

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#41 Michael Andersen 12 år siden

#38 Du er nødt til at lave name-dropping af folk uden for filmens verden i sådanne indlæg. Helst et par filosoffer eller tre. Det er minimum. Ellers forstår vi dig ikke.
Smile, you son of a bitch!
Gravatar

#42 Zabriskie 12 år siden

#38
Jeg er enig med dine betragtninger om filmen og ser måske Melancholia som den svageste Trier-film siden Europa-trilogien.
Men stadig værd at se, selvfølgelig - bare på den kedelige måde.
Le temps détruit tout
Gravatar

#43 Kruse 12 år siden

Så fik jeg også set filmen, og jeg må sige at Lars von Trier fortsætter i god form efter "Antichrist". "Melancholia" når måske ikke lige helt op på niveau med "Antichrist", men det er tæt på og jeg nød filmen meget. Skuespillet er virkeligt i top hele vejen rundt, og jeg anede virkelig ikke at Kirsten Dunst kunne levere sådan en præstation. Det viser virkeligt hvor god en personinstruktør Lars von Trier er og hvor god han er til at skrive roller til kvinder. For tiden er jeg i gang med at se anden sæson af "True Blood", så det er virkelig en omvæltning af se Alexander Skarsgård i denne film, da han fuldstændigt anderledes her. Jeg hører også til dem der synes at del 1 var en smule bedre end del to, selvom at jeg dog også sætter stor pris på del 2. Især jordens undergang i allersidste scene tager pusten fra en.

Lars von Trier følger "Antichrist" godt op med endnu en fremragende film.

8/10
"Dave, this conversation can serve no purpose anymore. Goodbye."
Gravatar

#44 forstoppelse 12 år siden

Michael Andersen (41) skrev:
#38 Du er nødt til at lave name-dropping af folk uden for filmens verden i sådanne indlæg. Helst et par filosoffer eller tre. Det er minimum. Ellers forstår vi dig ikke.


Hehe. Point taken.

- og så bare for god ordens skyld: Ehh, Freud - altså, så ved vi at jeg har psykologisk indsigt, at jeg har ironisk dybde og hvordan jeg kan se koldt og kynisk på menneskets væsen. Dette blot forstærket ved Nietzsche. Ja, så er jeg nok belæst og har gjort mine overvejelser om menneskets natur. Nåja... Kafka! Ja, så kan jeg også tænke abstrakt og i meta-shit og sådan noget. Menøhm. I øvrigt. Göthe siger jeg bare - for jeg har jo også følelser. Ja, og så Bach - for hans tekniske kunnen og store intellekt.

I øvrigt var Salieri altså Mozart overlegen.

Sokrates sagde engang, at alt skal måles på sit alternativ. Og noget andet klogt. Som jeg også er enig i.

PS. Marquis de Sade som statsminister. For han ville kunne tænke i reformer!

PPS. Også en hilsen til Dante og Sun Tzu. Dostoevskiy og Stalin og Pol Pot og sådan nogle. Hils hils.
Gravatar

#45 Fellaheen 12 år siden

#44 - Dit indlæg er stadig lige meningsløst.
Die Geburt der Tragödie aus dem Geiste der Kino
Gravatar

#46 Fellaheen 12 år siden

forstoppelse (44) skrev:
Bach - for hans tekniske kunnen og store intellekt.


Hm
Die Geburt der Tragödie aus dem Geiste der Kino
Gravatar

#47 Antlion 12 år siden

forstoppelse (44) skrev:
Freud


forstoppelse (44) skrev:
Nietzsche


forstoppelse (44) skrev:
Kafka


forstoppelse (44) skrev:
Göthe


forstoppelse (44) skrev:
Bach


forstoppelse (44) skrev:
Salieri


forstoppelse (44) skrev:
Mozart


forstoppelse (44) skrev:
Sokrates


forstoppelse (44) skrev:
Marquis de Sade


forstoppelse (44) skrev:
Dante


forstoppelse (44) skrev:
Sun Tzu


forstoppelse (44) skrev:
Dostojevskij


forstoppelse (44) skrev:
Stalin


forstoppelse (44) skrev:
Pol Pot


Dit brugernavn giver mening nu.
Gravatar

#48 BN 12 år siden

forstoppelse (44) skrev:
I øvrigt var Salieri altså Mozart overlegen.


Nå, det kan man nu sjovt nok ikke høre ved sammenligning af deres musik. Mozarts musik er mere varieret og alligevel stadig mere melodiøs.
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#49 forstoppelse 12 år siden

BN (48) skrev:
Nå, det kan man nu sjovt nok ikke høre ved sammenligning af deres musik. Mozarts musik er mere varieret og alligevel stadig mere melodiøs.


Det er jo løgn.

...

...

Gud er døds opium for folkets krig doesn't determine who is right, only who is left til at tænke, derfor at være i gang med at ikke at kaste sten, da man bor i et glashus, deraf må man skik følge eller land fly for at ødelægge sine fjender ved at gøre dem til venner, for når først jacta est alea så kan du give en mand en fisk og han bliver mæt eller give ham en fiskestang og bla bla bla og så videre og så videre og manden bor ikke engang et sted hvor der vand.

Kunst er en lidelsesallegori!

Alle ønsker udvikling, men de færreste ønsker forandring!

Ja, og så til sidst: The revolution will not be televised.
Gravatar

#50 Fellaheen 12 år siden

#49 - Ok, forstoppelse, hvad er din hensigt:

a) Du har netop oprettet en profil på Filmz og synes folk er utroligt intellektuelle og bruger mange klichefyldte ordsprog, og det vil du ironisere over.

eller

b) Du vil vise folk at du er meget sindssyg.
Die Geburt der Tragödie aus dem Geiste der Kino

Skriv ny kommentar: