Lars von Trier romantiserer og underspiller Jordens undergang i en grad, som man aldrig rigtig har set før. Han svælger i katastrofens æstetiske skønhed, men formår samtidig at fokusere på det menneskelige drama og især depressionens altopslugende væsen. Og det er dét, der gør “Melancholia” til en helt speciel oplevelse. Jorden går under, men der er ingen kaos, ingen brændende bygninger eller skrigende mennesker. Kun overdådige billeder og en fornemmelse af, at hvis en planet virkelig kolliderede med jorden, så ville Lars von Trier ikke tage det særlig tungt.

“Melancholia” er en underlig størrelse, der er lige så prætentiøs, sær og fantastisk som instruktøren selv. Den sidder ikke fast i kroppen på samme måde som “Antichrist”, men til gengæld er den noget så sjældent som en smuk og til tider opløftende film om vore planets endeligt. Og hvor mange film kan man lige sige det om?

Se også: Filmz TV: Filmz TV: Druk, dommedag og “Melancholia”-interviews

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#31 filmz-loke76 12 år siden

Kruse (12) skrev:
#7: Det er jo noget bullshit. Filmz anmelder hovedsageligt mainstream-film og giver også gode karaktere til mange af dem. Nu anmelder de generelt meget få "Arthouse-film", da der ikke er så mange af dem der kommer til lille Danmark. Da så få af dem bliver vist i Danmark, er det hovedsagligt også kun de bedste af Arthouse-filmene, som der er mulighed for at se i biografen i Danmark og som Filmz kan anmelde, og derfor får de generelt også gode karakterer her på Filmz. Men Enter the Void(2 stjerner) er jo eksempel på at ikke alle arthouse film for gode anmeldelser.

Men hold du dig bare til Skyline og lignende film...


Har på intet tidspunkt nævnt noget om arthouse så tag du det bare roligt. Synes bare der er blevet lidt for meget lillefinger strittende latte snask over mange filmz anmeldelser. Bare min mening ingen grund til at slå knude på dine trusser over det.
That´s what I like about them highschool girls man. I get older, they stay the same age.
Gravatar

#32 Kruse 12 år siden

#31: Men når du siger:

Artsy fartsy pretæntiøst mumbo jumbo = mange stjerner.


Så kan det da næsten ikke hentyde til andet end at de mere "kunstneriske film", som et begreb som Arthouse til en vis grad kan dække over, får høje karakterer her på filmz.
"Dave, this conversation can serve no purpose anymore. Goodbye."
Gravatar

#33 Fellaheen 12 år siden

#31 - [url= til dig[/url]
Die Geburt der Tragödie aus dem Geiste der Kino
Gravatar

#34 filmz-loke76 12 år siden

Kruse (32) skrev:
#31: Men når du siger:

Så kan det da næsten ikke hentyde til andet end at de mere "kunstneriske film", som et begreb som Arthouse til en vis grad kan dække over, får høje karakterer her på filmz.


Det var nu ikke ment som arthouse som sådan, my bad. Har da heller ikke som sådan noget imod Von Trier. Riget 1+2 og Breaking the waves er ret fede.

Synes bare anmeldelserne nogen gange er lidt sjove på films og virker ind imellem lidt wforudindtagede.
That´s what I like about them highschool girls man. I get older, they stay the same age.
Gravatar

#35 Collateral 12 år siden

"Melancholia" var en god oplevelse. Jeg finder, for første gang i lidt tid, det svært virkelig at udtrykke hvad jeg synes om denne film. Den må blive blogmateriale inden alt for længe. Jeg føler mig dog ret sikker på at jeg finder den en knivspids under "Antichrist", som i mine øjne er et mesterværk. Det ville heller ikke være umuligt for mig at sætte den betegnelse på denne film, meeeen jeg holder igen, og det betyder nok at det ikke er helt højt jeg lander.
"You can't please everybody. In fact sometimes I don't please anybody" - Oliver Stone
Gravatar

#36 Høegh 12 år siden

Porco Rosso (28) skrev:
Hvis man ikke er overbevist, så kan man altid tage ind at se filmen alene for at se Kirsten Dunst's nydelige bryster.
Det der må ske må ske, måske

Gravatar

#37 Kisbye 12 år siden

#36
Er de da bedre andre gode bryster?

Hvis det bare er for at se på patter, er der da så mange andre gode film.
Imagine an elephant with the flu. One sneeze and it breaks it's bloody neck - Fukkatsu no hi AKA Virus (1980)
Gravatar

#38 forstoppelse 12 år siden

Skeloboy (30) skrev:
Nicki52 - det mener du vel forhåbentlig ikke seriøst?

Det er faktisk ikke helt rigtigt. Justine kommer jo over broen, 2 gange endda. I starten ved ankomsten og mellem del 1 og 2. Det er Abraham, der ikke kan komme over. Det er heller ikke Claire, der ikke kan komme over broen, men bilen der løber tør. Jeg kan ikke komme frem til betydningen selv, men jeg er ret sikker på, den ikke relaterer sig til Justine og Claires personer



Den er ikke så svær, tror jeg. Abraham - menneskets stamfader. Han kan ikke komme over den bette bro. Ja, det er jo så os alle sammen, der har et problem der, mener von Trier nok. Han selv er i øvrigt sandsynligvis personificeret ved Justine.


Anyway, jeg fandt Melancholia som en gedigen skuffelse. Ja, den er flot, og ja, skuespillet er godt, men han når absolut ingenting. Ingen psykologisk dybde, ingen menneskelig forståelse, intet stort drama, ingen episk fortælling, ingen personer - kun lidt falde-på-halen-komedie og lidt standardiseret symbolik, altså med navnet Abraham som kronen på værket. Ja, den er stadig flot, men den er også særdeles uinteressant - og så er den prætentiøs. Prætentiøst er fint nok, hvis du præsterer, men filmen er som en 15-årig, der sigter efter stor kunst, med 45 millioner. Man får lige et par pointer om menneskeheden ind
"Menneskeheden er ond" "Hvorfor?" "It just is. I just know things"
- om bum, så har vi en dyb film, der handler om os alle sammen! Nej. Filmen er utroligt flot men ikke specielt substantiel. Den har ikke megen dybde, medmindre du virkelig - virkelig(!) - prøver at finde de dybere svar i filmen. Hvilket folk tit gør med von Trier-film, fordi det er von Trier - men så kan man altså finde svar i alt; og så findes kunst ikke, fordi vi jo hurtigt bare selv gør kunst til kunst. Overfortolkning - grunden til at kunst ikke findes som moderne begreb.

Nåja, og så er Melancholia altså ret kedelig.

Nej, se hellere Riget eller Breaking the Waves for humoren og dramaet eller Dogville for dens intellekt, spidsfindighed og klogskab. Eller se Tarkovsky, hvis det virkelig skal være flot (og substantielt, sanseligt og drømmende). Eller Antonioni for melankolien og personudfoldelserne. Eller en stor Hollywood-produktion, der er cirka lige så flot som Melancholia, og hvor du også kan få rigtig meget at vide om dig selv og vores alles menneskelighed, hvis du bare kigger dybt nok. Den moderne kulturconsumer formår netop at se dybden i alt - og hvis kunstneren bare har gemt meningen dybt nok, så bliver det bare større kunst. Alt skal have mening - og det har det også.

Ses.
Gravatar

#39 Fellaheen 12 år siden

forstoppelse (38) skrev:
Den moderne kulturconsumer formår netop at se dybden i alt - og hvis kunstneren bare har gemt meningen dybt nok, så bliver det bare større kunst. Alt skal have mening - og det har det også.


Hvaba?
Die Geburt der Tragödie aus dem Geiste der Kino
Gravatar

#40 Fellaheen 12 år siden

forstoppelse (38) skrev:
Overfortolkning - grunden til at kunst ikke findes som moderne begreb.


Underfortolkning er grunden til at kunsten ikke findes som moderne begreb.
Die Geburt der Tragödie aus dem Geiste der Kino

Skriv ny kommentar: