Lars von Trier romantiserer og underspiller Jordens undergang i en grad, som man aldrig rigtig har set før. Han svælger i katastrofens æstetiske skønhed, men formår samtidig at fokusere på det menneskelige drama og især depressionens altopslugende væsen. Og det er dét, der gør “Melancholia” til en helt speciel oplevelse. Jorden går under, men der er ingen kaos, ingen brændende bygninger eller skrigende mennesker. Kun overdådige billeder og en fornemmelse af, at hvis en planet virkelig kolliderede med jorden, så ville Lars von Trier ikke tage det særlig tungt.

“Melancholia” er en underlig størrelse, der er lige så prætentiøs, sær og fantastisk som instruktøren selv. Den sidder ikke fast i kroppen på samme måde som “Antichrist”, men til gengæld er den noget så sjældent som en smuk og til tider opløftende film om vore planets endeligt. Og hvor mange film kan man lige sige det om?

Se også: Filmz TV: Filmz TV: Druk, dommedag og “Melancholia”-interviews

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 Skeloboy 12 år siden

NICE! Skal ind at se den i morgen...hæftede mig dog lige ved det her:

Hvor første del af filmen ikke er videre original, men fungerer i kraft af sin omfavnelse af det pinlige og det sorthumoristiske, så er det anden del, der især hiver stikket hjem for Lars von Trier.
Det er egentlig omvendt af, hvad jeg ellers har fået at vide. At 1. del skulle være langt den bedste og 2. del blive lidt for lang...

Nuvel...glæder mig pissemeget :)
Gravatar

#2 The-new-meister 12 år siden

Hae glædet mig til den her film i lang tid og med den her anmeldse skal jeg da helt klart ind og se den;)
Gravatar

#3 squee 12 år siden

Skeloboy (1) skrev:
NICE! Skal ind at se den i morgen...hæftede mig dog lige ved det her:

Hvor første del af filmen ikke er videre original, men fungerer i kraft af sin omfavnelse af det pinlige og det sorthumoristiske, så er det anden del, der især hiver stikket hjem for Lars von Trier.
Det er egentlig omvendt af, hvad jeg ellers har fået at vide. At 1. del skulle være langt den bedste og 2. del blive lidt for lang...

Nuvel...glæder mig pissemeget :)


Jeg følte klart at første halvdel, var den bedste. Anden halvdel føles ufattelig langtrukken. Faktisk på grænsen til direkte kedelig. For min skyld kunne de første 10 minutter af filmen dog godt være strakt udover 2 timer. Det er usandsynlige smukke.
www.myspace.com/maskine
Gravatar

#4 elwood 12 år siden

Billede 1
Oh... shit... he is right behind me right?
J. J: "This is one of my Favorite shots."
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
Gravatar

#5 Twister 12 år siden

Skeloboy (1) skrev:
NICE! Skal ind at se den i morgen...hæftede mig dog lige ved det her:

Hvor første del af filmen ikke er videre original, men fungerer i kraft af sin omfavnelse af det pinlige og det sorthumoristiske, så er det anden del, der især hiver stikket hjem for Lars von Trier.
Det er egentlig omvendt af, hvad jeg ellers har fået at vide. At 1. del skulle være langt den bedste og 2. del blive lidt for lang...

Nuvel...glæder mig pissemeget :)


Jeg har ellers hørt at 2. halvdel skulle være helt eminent. Men okay, det er jo nok smag og behag :)

jeg skal også se den imorgen og jeg bobler af forventningsglæde! Spændt på at se om jeg finder den bedre end The Tree of Life.
“I should say that I was a visual person. I experience with my eyes and never, or rarely, with my ears...to my constant regret.” - Fritz Lang
Gravatar

#6 Baby Strong 12 år siden

Den skal ses !!!
Gravatar

#7 filmz-loke76 12 år siden

5-6 stjerner var jo at forvente ud fra filmz efterhånden ret forudsigelige anmeldelser. Artsy fartsy pretæntiøst mumbo jumbo = mange stjerner. bleh
That´s what I like about them highschool girls man. I get older, they stay the same age.
Gravatar

#8 Kisbye 12 år siden

#7
Sjovt, jeg føler det næsten omvendt. At Filmz fokusere for meget på amerikanske mainstream film. Det blev specielt tydeligt med den ret mangelfuld dækning af Cannes festivalen.
Imagine an elephant with the flu. One sneeze and it breaks it's bloody neck - Fukkatsu no hi AKA Virus (1980)
Gravatar

#9 Høegh 12 år siden

filmz-loke76 (7) skrev:
5-6 stjerner var jo at forvente ud fra filmz efterhånden ret forudsigelige anmeldelser. Artsy fartsy pretæntiøst mumbo jumbo = mange stjerner. bleh


Så Filmz er ét stort tænkende individ, der anmelder efter et bestemt mønster?
Det der må ske må ske, måske

Gravatar

#10 Lord Beef Jerky 12 år siden

Prætentiøs ligefrem? Nåh, men jeg skal jo se den.
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"

Skriv ny kommentar: