Lars von Trier romantiserer og underspiller Jordens undergang i en grad, som man aldrig rigtig har set før. Han svælger i katastrofens æstetiske skønhed, men formår samtidig at fokusere på det menneskelige drama og især depressionens altopslugende væsen. Og det er dét, der gør “Melancholia” til en helt speciel oplevelse. Jorden går under, men der er ingen kaos, ingen brændende bygninger eller skrigende mennesker. Kun overdådige billeder og en fornemmelse af, at hvis en planet virkelig kolliderede med jorden, så ville Lars von Trier ikke tage det særlig tungt.

“Melancholia” er en underlig størrelse, der er lige så prætentiøs, sær og fantastisk som instruktøren selv. Den sidder ikke fast i kroppen på samme måde som “Antichrist”, men til gengæld er den noget så sjældent som en smuk og til tider opløftende film om vore planets endeligt. Og hvor mange film kan man lige sige det om?

Se også: Filmz TV: Filmz TV: Druk, dommedag og “Melancholia”-interviews

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#11 IK 12 år siden

filmz-loke76 (7) skrev:
5-6 stjerner var jo at forvente ud fra filmz efterhånden ret forudsigelige anmeldelser. Artsy fartsy pretæntiøst mumbo jumbo = mange stjerner. bleh


Jeg kan godt følge dig, men når vi ser på hvilke film der har fået topkarakterer i 2011, er denne kritik ikke særlig brugbar.

Winters Bone, Animal Kingdom og Black Swan har fået 6/6, og dem vil jeg ikke sætte under ’arthouse’. Desuden har True Grit, The Fighter, Kings Speech, Tangled og 127 Hours fået 5/6. Meget alsidig vil jeg mene.

Den eneste 'arthouse' film der har fået topkarakter, er Mødet i Toscana.
Gravatar

#12 Kruse 12 år siden

#7: Det er jo noget bullshit. Filmz anmelder hovedsageligt mainstream-film og giver også gode karaktere til mange af dem. Nu anmelder de generelt meget få "Arthouse-film", da der ikke er så mange af dem der kommer til lille Danmark. Da så få af dem bliver vist i Danmark, er det hovedsagligt også kun de bedste af Arthouse-filmene, som der er mulighed for at se i biografen i Danmark og som Filmz kan anmelde, og derfor får de generelt også gode karakterer her på Filmz. Men Enter the Void(2 stjerner) er jo eksempel på at ikke alle arthouse film for gode anmeldelser.

Men hold du dig bare til Skyline og lignende film...
"Dave, this conversation can serve no purpose anymore. Goodbye."
Gravatar

#13 Skeloboy 12 år siden

#12 - er næsten enig...men din sidste sætning er ligeså plat som hele Loke 76's rant...
Gravatar

#14 Bruce 12 år siden

Man skal ikke undervurdere præferencer og fordommes katalysator effekt på debatter. Det er altid underholdende.
Alle har et fradrag, Helle hun har to ... Helle ... havets tournedos
Gravatar

#15 Skeloboy 12 år siden

#14 - hehe, tjo, det er det vel til tider :)
Gravatar

#16 Kruse 12 år siden

Skeloboy (13) skrev:
#12 - er næsten enig...men din sidste sætning er ligeså plat som hele Loke 76's rant...


I know....Jeg fjernede den også næsten, og havde det været enhver anden end loke76 der havde lavet indlægget, så havde jeg heller ikke haft det med.
"Dave, this conversation can serve no purpose anymore. Goodbye."
Gravatar

#17 Skeloboy 12 år siden

#16 - det var godt :)
Gravatar

#18 Thomsen 12 år siden

#7 - Obvious troll is obvious.
... and in other news: grave robbers pry rifle from Charlton Hestons cold, dead hands.
Gravatar

#19 bjarke 12 år siden

# 18: you stole my line :)

Men tilbage til filmen, som jeg synes er fantastisk, lækker og alt for meget af det gode (på den gode måde, vel at mærke). Og så kunne jeg faktisk godt lide begge af filmens to kapitler, som jeg synes har en god dynamik.

Desuden fandt jeg det også ret virkningsfuldt med bare én enkelt location, nemlig det store palæ, hvor bryllupsfesten afholdes. Det gav en sær følelse af isolation, klaustrofobi og en underlig distance til resten verden. En passende pompøs location til Jordens undergang. Selvfølgelig med godt udsyn til dommedag, hvor vi sidder med på første parket. Herligt.

Og egentlig er jeg ikke meget for Dunst og hendes lille beske fjæs, men her ånder og lever hun rollen som deprimeret brud. Jeg kan så absolut kun anbefale denne undergang, som man heldigvis - modsat filmens medvirkende - kan opleve igen og igen.
Mit filmsite Filmskribenten.dk. Nyeste anmeldelser: Guardians of the Galaxy | Deliver Us From Evil: http://filmskribenten.dk
Gravatar

#20 Antlion 12 år siden

filmz-loke76 (7) skrev:
5-6 stjerner var jo at forvente ud fra filmz efterhånden ret forudsigelige anmeldelser. Artsy fartsy pretæntiøst mumbo jumbo = mange stjerner. bleh


Læg benene over kors, drik en tår latte og find sandheden...

Skriv ny kommentar: