Til gengæld leverer filmen rigeligt med underholdning gennem mange scener, og Manns eksplosive actionsekvenser er stadig forrygende udført og inkluderer bl.a. et storstilet shoot-out der næsten kan måle sig med det i “Heat”, samt hvad der muligvis er den bedst udførte variant af den klassiske Dirty Harry scene nogensinde.

Hvis “Miami Vice” ikke er på højde med Manns bedste kriminalfilm, så er den fortsat en veludført og æstetisk fornøjelse, kompetent skruet sammen af en instruktør der, ligesom sine helte, er den bedste til hvad han gør.

Læs hele anmeldelsen her

#41 17 år siden

Fuck, den var svag.

Den har flere problemer:

1) Et af de bærende elementer; forholdet mellem Sonny og mafiapigen; er ikke interessant eller troværdigt.

2) Der er slet ikke noget Miami Vice-stemning, herunder er der bl.a. ikke noget af den gamle musik. Jo, til rulleteksterne spiller de en eller anden klam grunge-version af In The Air Tonight, men den var man helst fri for. Jeg undrede mig over fraværet af Hammers klassiske intro soundtrack i forfilmen men tænkte, at det var fordi de ville gemme det til selve filmen, but nope...

3) Settet er ikke Miami Vice-agtigt. Den gamle serie foregik typisk omkring flotte strand villaer og penthouses. Den nye foregår bl.a. i en trailer park, på Cuba og i Columbia. Jo, der er da nogle hurtige speedbåde, men ded' er også ded' f.s.v.a. stemningen fra serien. Som en eller anden udtrykte det bag mig, da filmen sluttede: "Hvor fanden var de lyserøde flamingoer?"

4) Der er slet ikke noget af den gamle Sonny over Farell, ud over frisuren. Han bor ikke i en båd med en alligator, eller man ser i hvert fald ikke noget til det.

5) Man kunne have kompenseret for den manglende serie-stemning med noget god action. Det er der desværre heller ikke meget af. Der er et typisk Mann-shoot out, men det er glemt på et øjeblik og kan SLET ikke sammenlignes med bankscenen i Heat.

6) Skurkene er ikke interessante eller skræmmende.

Man kunne leve med, at filmen ikke løfter arven fra serien, hvis den så blot kunne stå på egne ben og være interessant isoleret set. Det kan den desværre ikke. Den er knapt nok et jævnt action popcorn flick.

Den film er ikke et gensyn værd foreløbig og lander ikke på min DVD-hylde sammen med de øvrige Mann-film, før den kommer ned på højst en 50'er.

Skulespillet fejler dog ikke noget. De fleste er udmærkede, ikke mindst Farell. Men det er han da også som regel.

**/******

#42 17 år siden

Tilføjelse:

7) Som helt rigtigt set af anmelderen bruges der en del krudt på mindst et sub-plot, som man aldrig får et svar på. Det er decideret spild af seerens tid.

Påfaldende i øvrigt, at i denne tråd er der kun ca. 4 ud af 40 indlæg, hvor folk der har set filmen kommenterer den. Resten er Muhammed Ali m.v. Nå, sådan er det jo ofte.
Gravatar

#43 filmz-Lunden 17 år siden

Jeg var inde og se den i går, og jeg blev virkelig taget med storm. Jeg havde ikke regnet med at filmen ville, få mig næsten op af stolen.
En fryd for øjet

#44 17 år siden

For mig var filmen også som en storm. I et glas vand.
Gravatar

#45 filmz-Is 17 år siden

I hvilken Dirty Harry film mener anmelderen
Gravatar

#46 Outbound Sith 17 år siden

#45 Anmelderen (og enhver med en lille smule hukommelse) mener, at replikken i Miami Vice er en reference til

"I know what you're thinking. "Did he fire six shots or only five?" Well, to tell you the truth, in all this excitement I kind of lost track myself. But being as this is a .44 Magnum, the most powerful handgun in the world, and would blow your head clean off, you've got to ask yourself a question: Do I feel lucky? Well, do ya, punk?"
"Let's just say I wanna believe."
Fox Mulder
Gravatar

#47 enfilmnørd 17 år siden

Okay film, godt klippet, godt skuespil. Elendig slutning efter min mening. Ødelagde lidt filmen for mig.
"Guuump! Whats your sole purpose in this army?"
"To do whatever you tell me drill sergeant!"
"God dammit, Gump! You a god damn genius.
Gravatar

#48 Bohemian 17 år siden

Blev også jævnt skuffet.
Jeg havde det helt dårligt med at kede mig under en Mann film.
Og hold da kæft hvor var alt det der kærlighedsforhold kedeligt.

Syntes der skete for lidt, følte ikke der var noget klimaks, den slutter bare og troede der ville komme mere.

Der dog 2 feder scener:

I starten hvor Fbi gutterne bliver pløkket sønder og sammen i bilen (man kan se en arm der bliver revet af).

og skudduellen til sidst (der dog ikke måler sig med bank scenen i Heat.
Free in serenity.
Gravatar

#49 filmz-pandora 17 år siden

Vanvittigt flot og lækker film, det mest stilsikre og aktuelle look, jeg mindes at have set længe. Ingen nemme 90'er-løsninger eller falden på halen for MTV, men derimod en kæmpe selvsikkerhed i brugen af panoreringer, videokamera, musik, montage, og alt det tekniske, jeg ikke kan ordene for, men godt kan mærke, når er i orden.

Spændingen slap ikke taget i mig på noget tidspunkt, og det er lidt af en sjældenhed når vi taler shootouts og biljagter, der som regel sætter min hjerne på standby.

Plottet var måske ikke nyt, men heller ikke dybt forudsigeligt - og hvis det var, så havde man i al fald ikke meget tid til at sidde og tænke frem, for der var konstant noget, der fangede ens opmærksomhed på skærmen.

Jeg synes dog som et par andre herinde, at kærlighedshistorien mellem Sonny og Isabella var usandsynligt letkøbt, og lige dér var forudsigeligheden så tilgengæld enorm -

SELVFØLGELIG fucker det op, når man knalder med narkobaronens pige. Det kunne publikum sige sig selv, men ærligt tlat - som min kæreste pointerede, det burde Sonny også have regnet ud selv, hvis han skulle forestille at være professionel.

Desuden vil jeg mene, at den hårde, kyniske businesskvinde blev meget, meget hurtigt blød...imponerende at hun overhovedet er nået så langt i første omgang.


Og Sonny var der tilgengæld ikke meget fandenivoldskhed over. Lidt vredesudbryd, og så affææren og afslutningen herpå. Men det er ikke andet end enhver antihelt ville gøre, selv på "Dawson's Creek"-stadiet.


Mht. plottråde, der cuttes: Godt at se, at det ikke bare var mig, der ikke hørte ordentligt efter.

Jeg synes det er helt besynderligt med den insider-historie, der forsvinder ud i det blå. Den er jo udgangspunktet for hele fadæsen - det er jo derfor, de overhovedet begynder på smugleriet, fordi de skal på sporet af, hvor Nazi'erne vidste ting om deres undercoverfolk fra.

Det bliver jo også taget op igen, da Tubbs laver tricket med at give forskellige datoer til forskellige afdelinger. Personligt mente jeg klart på dette tidspunkt at have gennemskuet, at det var ham Fujia..Fujio..Washington-agenten, der var the Mole. Men så glemte filmen alt om det. Nedtur.

Med til det hører også, at Nazi'erne så får lov at forblive et mysterium. De bliver lanceret som noget underligt noget - de er jo trailer trash, siger Sonny, ikke businessfolk. Ergo er der nogen, der har ansat dem og pimpet deres rides og cashflow eller lignende - og i det hele taget, hvorfor hænger de ud med ham second in command-narkocolombianeren? Ingen forklaring følger...


Som jeg ser det, er der tre mulige forklaringer:

1) Der kommer en to'er.
2) Det er, har jeg læst i avisen i dag, et klassisk Miami Vice-træk, at opklaringerne ikke lykkes helt.
3) Det er pga. tidnød, en stiv klipper, en Michael Mann, der har glemt sit manus mens han indspillede, og bare røv-ringe.

Men jeg synes stadig, at det er den bedste actionfilm, jeg længe har set. Godt jeg ikke er anmelder herinde, og skal stå til regnskab for stjerner etc.

"Iskrystaller, iskrystaller! Frys!"
Gravatar

#50 filmz-vassago 17 år siden

Har nu haft John Murphys "who are you" bragende ud af højtalerne mindst 10 gange dagligt siden i fredags. Lækkert score.
"For me, the cinema is not a slice of life, but a piece of cake" - A. Hitchcock

Skriv ny kommentar: