“Mulholland Drive” kan varmt anbefales til alle som søger en lidt mere udfordrende biografoplevelse, og som ikke lader sig skræmme af koplekse mysterier. Det eneste svage punkt ved filmen er de mange åbne handlingsstrenge, der er et levn fra tilbage, da fortællingen var tænkt som en tv-serie. Der gabes over for mange individuelle skæbner, hvilket undervejs forekommer en smule frustrerende, uden at det dog undergraver filmens sublime stemning eller interessante temaer.

Læs hele anmeldelsen her

#11 20 år siden

#10 - my thoughts exactly!

Jeg har ikke set noget Lynch, som ikke var værd at se igen og igen (skulle da lige være Dune - den har jeg aldrig helt taget til mig).
Noget af det forstår man ikke med det samme, indrømmet, but who gives a flying f**k, når billederne er så godt skruet sammen med lyden, og dialogen så forstyrrende og tankevækkende....
Det er det, der inspirerer mig til at se hans film igen og igen, og når man (jeg) ser dem anden og tredje gang begynder der at gå mere og mere op for een.
Jeg bilder mig fx ind, at jeg har fundet den røde tråd i Mulholland Drive, så den rent faktisk giver, hvis ikke 100, så 80% mening i min verden... og det er da for fedt, når man tænker på, at jeg var på herrens mark de første par gange, jeg så den. Det samme med Eraserhead og Lost Highway...

Så for lige at citere de kloge ord fra CoolFlash igen:

"Hvis man blot ser en Lynch film een gang, og konkluderer at dette er noget meningsløst lort, burde man sætte sig ned og se den igennem igen" - hørt hørt hørt
Gravatar

#12 filmz-Daniel_Logan 20 år siden

Enig.
----------
I am like a wild horse, and you can't tame me..
Gravatar

#13 filmz-pvc 20 år siden

ok lynch har lavet nogle fede film men dune synes jeg godt nok er en gang gylle
Gravatar

#14 filmz-mdk 20 år siden

Dune er helt klart et svagt værk. Jeg genså for nylig Wild at Heart. Den slår mig i dag som ret medtagen af tidens tand. Jeg kan ikke helt tage den alvorligt, som jeg ku engang.

#15 20 år siden

#14 - uuuuuuhhhhhh, det må du altså ikke sige om Wild at Heart (men gerne om Dune!)!

Wild... er kraftedeme fed - selvfølgelig ikke så udfordrende fortællemæssigt og kronologisk, som fx MD og Lost Highway, men der er sgu nogle fede scener i den, og Cage har sgu virkelig noget af den samme power som 'E had!'

ja, ja, ok, smag og behag :)
Gravatar

#16 Morbid 20 år siden

Er fuldt ud enig.

Jeg har efterhånden læst så mange der skriver "Der er ingen mening med denne film, det er bare David Lynch der er mærkelig" og jeg får nedtur på hver gang.
Self er der en overordnet mening, og det sjove i David Lynch film er jo at analysere sig frem til den. Der er også ekstremt meget som Lynch har ladet op til fantasien, og det gør, at det er en hel anden film man ser, hver gang man sætter den på.

Til dem der vil gå mere i dybden med analyserne, er her et link til en fyr, der virkelig har tænkt godt over filmen. Han giver sit bud på på, hvad hver enkelt af de mere kryptiske scener, har med den overordnede handling at gøre.
Den er rigtig god for en som feks. mig. Jeg havde forstået hvordan det hele foregik kronologisk, og hvorfor der skete det ting som der gjorde. Men scener som feks. den på restaurenten gav ikke rigtig nogen mening, ligegyldigt hvordan jeg vendte og drejede den.

Her er linket:
http://us.imdb.com/board/bd0000002/nest/3619556

Det anbefales, at du har god tid til at læse, da tråden fylder 12 sider i word :)
Kan også anbefales at du sidder og ser filmen samtidig hvis du har en ligeså hullet hukommelse som mig
You need chaos in your soul to give birth to a dancing star.
Gravatar

#17 filmz-mdk 20 år siden

Det her er den bedste MD analyse: http://dir.salon.com/ent/movies/feature/2001/10/23...

Linket i forgående indlæg er også fint.
Gravatar

#18 Morbid 20 år siden

dit link virker ikke mdk

"An error occured during the processing of this request. "
You need chaos in your soul to give birth to a dancing star.
Gravatar

#19 filmz-mdk 20 år siden

Upss.... så håber jeg det her link virker: http://archive.salon.com/ent/movies/feature/2001/1...

Det skal så lige siges, at artiklen primært handler om at udrede handlingstrådene. Jeg har endnu ikke set en decideret analyse eller fortolning af filmen....
Gravatar

#20 filmz-mdk 20 år siden

Og for at gøre det HELT perfekt, skal man lige bruge DET her link. Huhej hvor det kører

http://archive.salon.com/ent/movies/feature/2001/1...

Skriv ny kommentar: