“Mulholland Drive” kan varmt anbefales til alle som søger en lidt mere udfordrende biografoplevelse, og som ikke lader sig skræmme af koplekse mysterier. Det eneste svage punkt ved filmen er de mange åbne handlingsstrenge, der er et levn fra tilbage, da fortællingen var tænkt som en tv-serie. Der gabes over for mange individuelle skæbner, hvilket undervejs forekommer en smule frustrerende, uden at det dog undergraver filmens sublime stemning eller interessante temaer.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#21 El vez 20 år siden

Prøv her
"I wonder if a little rum could get this back on its feet."
Gravatar

#22 filmz-mdk 20 år siden

Argh, jeg blir sindssyg. Når jeg kopierer et link her ind på filmz, så indføjes der mellemrum i linket!!

For at få linket til at virke, skal man slette mellemrummet mellem

"... drive_ana" og "lysis/..."


Su k!
Gravatar

#23 filmz-vassago 20 år siden

Du skal bare lave et rigtigt link :)

Klik her for at læse mdk's link :)
"For me, the cinema is not a slice of life, but a piece of cake" - A. Hitchcock
Gravatar

#24 El vez 20 år siden

....
"I wonder if a little rum could get this back on its feet."
Gravatar

#25 filmz-vassago 20 år siden

#24: lol, jeg havde ikke lige set dit link :P
"For me, the cinema is not a slice of life, but a piece of cake" - A. Hitchcock
Gravatar

#26 Morbid 20 år siden

det kører jo
You need chaos in your soul to give birth to a dancing star.
Gravatar

#27 coolflash 20 år siden

*...and the beat goes on...* o_O
"Advertising has us chasing cars and clothes, working jobs we hate so we can buy shit we don't need."
Gravatar

#28 El vez 20 år siden

mjaah du er tilgivet, vasahdu ;)
"I wonder if a little rum could get this back on its feet."
Gravatar

#29 filmz-hha 20 år siden

Hej,

Som inkarneret lynchfan føler jeg trang til følgende kommentarer:

1) Wild at heart og Dune er ikke 'rigtige' lynchfilm. Det er bogfilmatiseringer, der ikke giver det samme albuerum for en instruktør. De kan derfor ikke sammenlignes med Eraserhead, Blue Velvet, Twin Peaks (+Fire walk with me), Lost Highway (LH) og Mulholland Drive

2) Lost Highway og Mulholland Drive er Lynch's ypperligste værker. Allegorier og symbolik. Allegorier virker (ligesom reklame), hvad enten man vil være ved eller ej. Virkemidler kan påvirke een på bevidste eller ubevidste planer. I LH og MD er der ikke en overflade historie, der skal fortælles. Men efter man har set dem, har man bare fået en oplevelse alligevel. Man kan måske sige, at når man ser dem, skal de ikke forstås eller analyseres, men bare opleves. BAGEFTER kan man tage stilling til om man vil 'ødelægge' sin oplevelse med en analyse. En mindre dyb film, analyserer den intellektuelle simultant, hvilket instruktøren ved, og kalkulerer med, og derfor 'serverer' ahaoplevelser for dette puplikum, en det giver mere en positiv egooplevelse, hvilket er uheldigt, hvis instruktøreren vil implementere en dyb oplevelse af skyldfølelse i opleveren.

3) Kronologi: Film har ikke nødvendigvis kronologi, idet at Lost Highway og Mulholland Drive kan opfattes som et billede , hvor tiden står stille eller en tidsløkke.

4) Hitchcock filmen 'Vertigo' fra 1958 (ja, så gammel), rummer nøglen til forståelsen af både LH og MD. Det centrale som jeg ser det, er projektioner og identitetsskift
Gravatar

#30 filmz-ram roy 19 år siden

Hr. Hassel mere præsis består den sociale kritik af? Dassel me! Show me the money! Fortæl det i min højde. Jeg mener jeg fornærmer ikke nogen ved at sige at Gøgereden kritisere normalitetsbegreberne i samtiden eller koldbøttefabrikkerne. Måske er det sidste en anelse non-pc men du ved?

Skriv ny kommentar: