“Mulholland Drive” kan varmt anbefales til alle som søger en lidt mere udfordrende biografoplevelse, og som ikke lader sig skræmme af koplekse mysterier. Det eneste svage punkt ved filmen er de mange åbne handlingsstrenge, der er et levn fra tilbage, da fortællingen var tænkt som en tv-serie. Der gabes over for mange individuelle skæbner, hvilket undervejs forekommer en smule frustrerende, uden at det dog undergraver filmens sublime stemning eller interessante temaer.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#31 filmz-Diller82 19 år siden

gøgereden er en allegori over biblen.... så fik jeg lige det ud af systemet =)
-----------------------------------
The pen is mightier than the sword...mostly.
Gravatar

#32 jessup 19 år siden

som ramroy efterlyser en mere specifik beskrivelse af den sociale kritik i MD, efterlyser jeg her hos Diller82, mere præsist, hvordan gøgereden er en allegori over biblen og hvad det betyder for forståelsen af filmen?
This is just until June
Gravatar

#33 filmz-Diller82 19 år siden

bør nok lige rette min udtalelse til at det kan ses som en en allegori over biblen, istedet for at stå frem og sige det er. Ved det trods alt ikke personligt fra instruktøren. Ved ikke helt hvad det betyder for filmen, bare at det er en sjov måde at se filmen på... men i hvilke øjeblikke den afbilleder biblen ken jeg hurtigt lige finde frem, har haft om den i film-analyse for et års tid siden.

Altså først forestiller man sig at mc murphy er jesus. dernæst at alle hans "venner" er hans disciple. der er flere referencer til at dette er tilfældet. for eksempel snakkes der ved en af deres knap så tilladte fester om The Easterbunny og netop den fest passer meget godt med jesus' møde med disciplene i påsken. ydermere for de alle en pille og et glas juice som var det jesus legme og jesus blod. ydermere da nurse ratchet introduceres bemærk da alle de indikation om ondskab og helvedes ild i form af røde lamper osv. Da Mcmurphy-jesus dør genopstår han i form af Chief som fjerner "stenen" vandtingen, og opnår friheden/genopstandelsen.

Undskylder at det er lidt rodet skrevet, men kunne ikke finde mine noter, så det blev ud fra hukommelsen... og kunne ikke lige huske det i rækkefølge eller det hele for den sgas skyld... men tilføjer gerne når jeg finder mine noter.
-----------------------------------
The pen is mightier than the sword...mostly.
Gravatar

#34 El vez 19 år siden

Meget interessant vinkel - tror lige jeg skal se den igen :)
"I wonder if a little rum could get this back on its feet."
Gravatar

#35 filmz-Diller82 19 år siden

det gør faktisk filmen til en helt ny oplevelse...
-----------------------------------
The pen is mightier than the sword...mostly.
Gravatar

#36 jessup 19 år siden

I din korte opsummering af Jesus sammenligningen med Gøgereden står emanciperingen (frelsningen) af indianeren stærkest. Jesus dør - bliver ofret af faderen - for at vi alle kan blive tilgivet for vores synder - en slags carte blanche for alle der tror. Dog synes jeg på flere områder dit nævnte perspektiv måske menneskeliggøre Jesus i form af McMurphy lidt rigeligt. Efter Jack lile strømsession ved han at det kommer til at kræve en del for at komme ud, men at døden skal komme er ham selvfølgelig ikke bevidst. Hvorimod Jesus har evig bevidsthed om hans skæbne har McMurphy kun en bevisthed om hans gerning at sætte patienterne "fri" ligesom Jesus havde det. Det er ikke fordi at kristendommen skal diskuteres i detalier og jeg synes umiddelbart at din analysetime har været givtig. For videre perspektiv kunne det være interessandt når man har fundet alle lighedspunkterne mellem Jesus og McMurphy i gøgereden at se på forskellene for muligvis at finde hvilken kommentar der kunne ligge i filmen om Jesus - vi ved hvem der henretter (det hvide snit) McMurphy men ikke hvem der ofre ham.
This is just until June
Gravatar

#37 filmz-Diller82 19 år siden

Håber jeg kan finde mine notater, eller få min gamle lærer til at sende mig noget materiale på det så jeg kan give en bedre begrundelse for min påstand, men indtil da, er det bare en sjov ting at tænke lidt over.
-----------------------------------
The pen is mightier than the sword...mostly.

Skriv ny kommentar: