“Poltergeist 25th Anniversary: Deluxe Edition” er et kærkomment gensyn med en jubilar, der til stadighed imponerer for sit plot, sine skrækindjagende gys og sine vellavede effekter. Filmen, der desuden er udgivet med ganske fine tekniske faciliteter den høje alder taget i betragtning, afsøger grænserne mellem sandt og falsk og stiller spørgsmål ved – men svarer aldrig på – om der mon er et liv efter døden, om der mon findes spøgelser.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#21 gi-jones 16 år siden

#20: Tjae, det der er med månelandingen er bare at det i mine øjne virker som et ret voldsomt videnskabeligt spring de foretog i løbet af meget få år. Og de er aldrig vendt tilbage eller har foretaget noget tilsvarende. Samtidig er motivet for at gøre det langt bedre end hvad du ellers bliver præsenteret for i den gennemsnitlige konspirationsteori. Om jeg tror på månelandingen eller ej (hvilket jeg er dybt i tvivl om) så er jeg ikke et sekund i tvivl om at USA's regering ville have gjort det for at vinde "krigen".
Gi' dog pengene til Afrika... De har mere brug for dem.
Gravatar

#22 chandler75 16 år siden

Jeg ved nu ikke, om det var et stort spring... Det var først i starten af århundredet, at man fik sat et propelfly i luften - 15 år senere blev motorfly brugt til krigsførsel i luften og 40 år senere blev de afløst af jetjagere, der kunne gennembryde lydmuren. Udviklingen gik rimelig hurtigt.

Rent teknisk er jeg rimelig sikker på, at den bemandede rumstation de har bygget, der ligger derude, er en større teknisk bedrift end en månelanding. Jeg tror ikke, man kunne have bygget en rumstation i 1969. At de ikke har været tilbage på månen skyldes nok flere forklaringer: De har slet ikke de samme budgetter, som de havde dengang, og må derfor prioritere. Og ville det ikke også være en lidt flad fornemmelse bare at vende tilbage til, hvor man var for 38 år siden?

Rent videnskeligt synes jeg, det er mere "imponerende", så hurtigt de fik lavet atombomen - og den er der vist ingen tvivl om, er rigtig nok...
"Some people have bad taste and others have taste more like mine." - Roger Ebert
Gravatar

#23 gi-jones 16 år siden

#22: Atombombe... sandt nok. Point taken.

Dog må du give mig at det var MEGET belejligt for dem at komme først til månen. Selv hvis vi siger at videnskaben var i stand til, tror jeg fortsat ikke de ville have været for fine til at fake det bare for at være sikre på at komme først.
Gi' dog pengene til Afrika... De har mere brug for dem.
Gravatar

#24 filmz-Bruce 16 år siden

Jeg er ret imponeret, hvis USA fakede månelandingen, samtidig med, at de vidste Sovjetunionen kiggede med og må have vidst, at tiden ville arbejde mod dem, mht. deres "beviser". Nej, jeg er meget overbevist!

MEN! Capricorn One er netop kommet ud på Blu-ray og det er en pissegod moanhoax film af Peter Hyams.

Sendit
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#25 filmz-dozeking 16 år siden

#24
Enig! En fremragende film som liver op på de mange konspirationsteorier ;-)
Signatur disabled
Gravatar

#26 filmz-Le Samouraï 16 år siden

#15 - Kan jeg sgutte huske mere. Jeg researchede på en artikel om Spielberg, der endte med aldrig at blive til noget, for nogle år siden. Det har sikkert været fra en bog om ham eller Hooper inde fra Filmhusets bibliotek. Kan dog se, at IMDB skriver, at principal photography på Poltergeist var slut, da Spielberg gik igang med E.T., så det kan være, jeg husker forkert. Den med diskussionerne omkring mængden af effekter i sidste akt har jeg til gengæld hørt fra flere steder - sidst SVJH i et program om Poltergeist på TCM.

#21 -
Og de er aldrig vendt tilbage eller har foretaget noget tilsvarende.


Altså, amerikanerne besøgte jo faktisk månen hele seks gange i løbet af Apollo-missionsprogrammet.
Sidst set: The Black Pit of Dr. M 4/5 | SW: Ep. III 2/5 | Elephant 5/5 | Black Sunday (1960) 4/5
Gravatar

#27 Highland Park 16 år siden

#26: Ja, jeg mener nu også bestemt, at "myten" er sandfærdig nok. ;)
Så indtil det modsatte er bevist, holder jeg fast i, hvad jeg har læst om den sag.
SVHJ = så vidt jeg husker?
Wow, ny forkortelse - den er jeg sgu ikke stødt på før! :D
... as surely as there's a mouse behind your ear.
Gravatar

#28 filmz-B|aze 16 år siden

Særligt Carol Anne er en nøglekarakter, og mindre bliver mystikken ikke set i lyset af, at skuespilleren bag døde kun tolv år gammel, kort efter færdiggørelsen af optagelserne til "Poltergeist II"

Passer ikke, hun døde efter indspillingerne til Potergeist III, de blev faktisk nødt til at bruge en double, for at færdiggøre visse scener.
"Too wierd to live, and too rare to die"
Pas på! Jeg har sort telt i camping!
Gravatar

#29 filmkorn.dk 16 år siden

#6 Hvordan du kan se Poltergeist som en rodet affære fatter jeg ikke. Jeg synes den er perfekt struktureret og skuespillet samt dialogen er fantastisk.
www.filmkorn.dk - filmanmeldelser, også af film vi ikke har set, men alligevel har en mening om.
Gravatar

#30 gi-jones 16 år siden

#29: Hvis du ser på de sidste 20 minutter af filmen er det som om det er en helt anden film end den første del. Derfor ordet ujævn. Det er som om den går fra at være en hyggelig lille film til en fuldblods horror.
Gi' dog pengene til Afrika... De har mere brug for dem.

Skriv ny kommentar: