“Poltergeist 25th Anniversary: Deluxe Edition” er et kærkomment gensyn med en jubilar, der til stadighed imponerer for sit plot, sine skrækindjagende gys og sine vellavede effekter. Filmen, der desuden er udgivet med ganske fine tekniske faciliteter den høje alder taget i betragtning, afsøger grænserne mellem sandt og falsk og stiller spørgsmål ved – men svarer aldrig på – om der mon er et liv efter døden, om der mon findes spøgelser.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#31 filmz-Le Samouraï 16 år siden

Det synes jeg slet ikke. Den skruer langsomt op for blusset frem mod den vilde finale - som enhver anden spøgelsesfilm, der forlader sig mere på stemning end blod. Der er der adskillige scener, der i deres forvaltning viser frem til effektorgiet til slut, fx. scenen, hvor pigen forsvinder, kigget ind i børneværelset, da parapsykologerne ankommer, badeværelsesscenen med det "smeltende" ansigt. Jeg kan på ingen måde se, at den skulle være ujævn. Hooper går amok til sidst, ja, men han har da bygget fint op hele vejen.
Sidst set: The Black Pit of Dr. M 4/5 | SW: Ep. III 2/5 | Elephant 5/5 | Black Sunday (1960) 4/5
Gravatar

#32 gi-jones 16 år siden

Er ikke enig. Samtidig synes jeg den havde nogle underlige seksuelle undertoner hen imod slutningen der også kom lidt ud af det blå.
Gi' dog pengene til Afrika... De har mere brug for dem.
Gravatar

#33 Michael Andersen 16 år siden

Jeg forstår heller ikke hvordan du ser filmen som ujævn. Som mange af den tids film er den bygget stille og roligt mod et klimaks. Jeg sidder lige og lytter til det fremragende soundtrack til "Poltergeist" og det fungerer perfekt på samme måde. Harmoni i starten krydret med flere hints af hvad der i vente - indtil det bryder ud i fuld terror til sidst.
Smile, you son of a bitch!
Gravatar

#34 gi-jones 16 år siden

Jeg tror netop min pointe er at den er meget som film var dengang. Den er på alle måder en typisk 80'er film, men i modsætning til Spielbergs egne film er den ikke ældet med ynde. Jeg så den bare ikke dengang (fordi den jo er ældre end mig), så jeg har ikke nogen gode mindre fra mine barndomsår til at forsøde oplevelsen.
Gi' dog pengene til Afrika... De har mere brug for dem.
Gravatar

#35 filmz-DocDoom 16 år siden

32: "Samtidig synes jeg den havde nogle underlige seksuelle undertoner"

Ja, jeg ser dem også allevegne! ;-)
That's no moon. It's a space station.
Gravatar

#36 filmz-DocDoom 16 år siden

Jeg har lige set den på TCM her til aften.

Jeg må indrømme, at jeg har endog meget svært ved at genkende anmelderens karakter 6/6. Da den kom frem, var den måske ganske virkningsfuld, og jeg husker den da også tydeligt fra video-premieren, hvor jeg lejede den med nogle kammerater, men i dag virker den flere gange decideret komisk; ikke mindst det store skelethoved, der brøler fra ånde-tunnelen i skabet. Effekten med det flyvende indbo på pigens værelse holder fortsat ganske godt, men deruover er de fleste af effekterne slemt bedagede.

En film, der bærer karakteren 6/6, skal IMO være holdbar også med nutidens briller; et prædikat kun få gamle gysere kan bære (ex. Exorcist, Shining, Omen).

I øvrigt utroligt, som den bærer Spielbergs fingeraftryk. Det er nu ikke negativt ment, den har bare fuldstændigt stemningen fra ET og Close Encounters.

SPØRGSMÅL:

Virker det ikke meget utroværdigt, at familien ikke flytter fra huset øjeblikkeligt, efter at de med stort postyr, besvær og rædsel har hentet datteren ud fra en anden verdenen via en frygtelig ånde-tunnel? Jeg mener; de planlægger at flytte og går i gang med at pakke, men ellers fortsætter de med at hygge sig med karbad, hårfarvning og hyggelig bror/søster-leg på sønnens værelse. Det forekom mig fuldstændigt åndsvagt. Det tager noget af broden af det afsluttende skelet-drama, synes jeg.

Poltergeist bliver ikke en titel, der vil hjemsøge min DVD-samling; og da slet ikke min HD-samling!

3½/6
That's no moon. It's a space station.
Gravatar

#37 chandler75 16 år siden

# 36 Det er efterhånden et par år siden, jeg sidst så filmen, men jeg husker ingen af effekterne som deciderede bedagede. Hvilke synes du, ikke holder?

Mht. dit spørgsmål - du har ret. Jeg tror også, man rimelig hurtigt ville have smuttet :)
"Some people have bad taste and others have taste more like mine." - Roger Ebert
Gravatar

#38 filmz-DocDoom 16 år siden

#37: Jeg har allerede nævnt et store kranium, der brøler fra ånde-tunnelen. Derudover er der et underligt, langbenet tændstik-spøgelse, der på et tidspunkt kommer til syne på førstesalen. Disse to virker helt komiske med nutidens øjne. De skriger simpelthen "eighties".

Det er klassiske eksempler på på "don't-show-the-monster-mr-director-because-it-looks-crappy"

Og så er der diverse lys-efekter, der nærmest synes tegnet ind på filmen.
That's no moon. It's a space station.
Gravatar

#39 thomas040 16 år siden

38# har kun set filmen som helt lille... så i princippet ikke set den... men... effekterne er nok ganske rigtigt tegnet ind på filmen... optiske effekts, og det andet (når man tegner på filmen med paintbrushes)
Failure is a zero out.

Skriv ny kommentar: