Dramaet er grundlæggende solidt skruet sammen, og sikrer en noget nær fuldendt og fortryllende oplevelse. “The Prestige” er, som det vel næsten er sædvane for Nolan, ikke fortalt kronologisk. Heldigvis er det hele tiden til at følge med, selv om filmens didaktik aldrig bliver hverken simpel eller banal. Christopher Nolan har sammen med sin bror, Jonathan, skabt et kompositorisk veltilrettelagt værk, der for i øvrigt understøttes af en sublim billedside men først og fremmest lever højt på handlingen og de dygtigt snedkererede personkarakteristikker. For magien kan man ikke tage fra “The Prestige” og slet ikke det faktum, at man endnu engang må tage hatten af for Christopher Nolan, der allersenest var styrmand på “Batman Begins”. Og nu har han altså gjort det igen. “The Prestige” er et fascinerende kuriosum omhandlende en svunden tid, før billedmediet kom til. Og det fungerer på forbilledlig vis!

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#21 filmz-vento 17 år siden

Mener jeg så The Prestige i noget der hed Empire, ikke så langt væk fra Time Square. Omkring 45th eller 46th street. Var hvist fem etager højt med fem, seks sale på hver etage.
Gravatar

#22 Winniepooh 17 år siden

Fantastisk film!!
Så den i Imperial i går og havde for første gang i meget lang tid fornøjelsen af at være i biografen med et voksent publikum der holdt deres kæft og bare så film. En gennemført fornøjelse.
You talk to God, you´re religious. God talks to you, your psychotic" --Dr. House
Gravatar

#23 filmz-BrotherJack 17 år siden

#13#

Hvad er det så du mener er "The Prestige" i filmen? (jeg er nemlig uenig i at du kalder det svagt). Efter min mening Nolans bedste film!
Gravatar

#24 filmz-The Omen 17 år siden

Puha, Jeg er desværre uenig. The Prestige er uden tvivl en glimrende film, men det er som om, at Nolan har være bange for at publikum ikke skulle forstå hele handlingen. Her vil jeg ikke komme med nogle spoilers for folk der endnu ikke har set filmen, men den er nem at gennemskue. Og det er irriterende. Det bliver dog bedre med den lidt komiske del af historien, hvori Jackman og Bale snyder og bedrager hinanden.

Men alt i alt byder filmen på flot skuespil af alle parter og stemningen er helt i top. Billedsiden og lyden følger selvfølgelig også med.

The Prestige er en original film, og den har utrolige gode ideer. Det er en glimrende oplevelse, der desværre kunne have meget meget større end den er. (Her skulle det ikke undre mig, at folk er meget uenige med mig) :-)

4/6 herfra
Don't waste my motherfucking time.
Gravatar

#25 filmz-grev_michal 17 år siden

#23
"Nolans bedste film" ....Det siger så heller ikke så meget hvis man skal dømme efter standarden af hans film.

Ved godt han har en håndfuld fans herinde og jeg er ikke en af dem, af samme grund har jeg ikke set denne film endnu. (2 grund er Bale).

Bevares Memento var udmærket film, men det skyldes mere Guy Pearce efter min mening end det var Nolans fortjeneste. Filmen var dog ret interessant bygget op så jeg gav Nolan "the benefit of the doubt"

Så kom Batman Begins og dermed røg respekten.

Nu har vi så denne ret roste film som jeg nærmest er nødt til at få set nu, bliver bare svært for mig at gå ind til den 100% objektivt, når jeg nu er lidt negativt stemt overfor ham og Bale :-)

Venter nok til dvd'en kommer og ser den når jeg har set resten af filmene i Blockbuster.
Gravatar

#26 filmz-Angel Eyes 17 år siden

Så filmen igår og jeg var overmåde tilfreds! Det var en af de sjældne biografoplevelser, hvor man sidder og gætter med i filmen hele vejen uden at det bliver for tamt eller for indviklet - der var hele tiden nye drejninger, og den endelige afsløring gav virkelig stof til eftertanke.

Samtidig var det en film der både i sin handling, sin atmosfære, sit skuespil og sine karaktertegninger var bevægende og sært dragende. En sådan oplevelse, at jeg ofte glemte, at jeg sad i biografen.

Og i forhold til Biel Burgers ret ferske wienerromance "The Illusionist", som i mine øjne både var en mindre, men også meget mere ubetydelig film, så formår Nolan at skabe en setting for sit trylleri, der virkelig rører ved én. Drejningen mod den nærmest gotiske horror hen mod slutningen er eminent, og at han oven i hatten har fået stablet et pragtcast på benene, der gør "Batman Begins" kunsten efter, er i sig selv noget nær magi.

Noget af det bedste ved Nolans film er, at han for hver gang engagerer sig fuld og fast i det nye emne og ikke søger at lave den samme film igen og igen, så at sige. De er vidt forskellige, men har dog alligevel hans umiskendelige mærke, især fascinationen af menneskets mere mørke sider og spørgsmålet om identitet, samt den finurlige måde at fortælle historierne på.

Her er ingen unødvendige CGI-illusioner, som i "The Illusionist", hvor vi skal tro på at computerskabte væsner er ren humbug - og i "The Prestige" er der imo ikke nogen simple afsløringer - det hele er sindrigt konstrueret og bygget op ligesom en rigtig tryllekunst; jeg følte i hvert fald, at jeg havde været vidne til en magisk sceance, hvor man bagefter kunne diskutere på livet løs om hvad der EGENTLIG var foregået, stykke for stykke - et puslespil, det var en fryd at lægge, og som i mine øjne holder hele vejen, uden at miste sin mystik eller glans! Da Capo, Mr. Nolan!
Min dvd-samling: http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/Nikolai%20Schulz
Gravatar

#27 blahblah 17 år siden

Nu ved jeg godt den først kom i Danmark 2007, men The Prestige er uden tvivl den bedste film i 2006.

Virkelig, Nolans fortælleteknik er fantastisk. Og selvom nogle måske er i stand til at regne den ud
Personligt fik jeg gættet mig frem til det meste da Hugh Jackmans karakter finder hattene
lidt hurtigere end andre, så er det virkelig jagten på hvad dælen der egentlig foregår der gør filmen spændende.

Genial film.
Gravatar

#28 elwood 17 år siden

damm det træls jeg sku ha været inde og se den i aftes, men jeg er syg, så det måtte vente æv ha Atjuuu!
J. J: "This is one of my Favorite shots."
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
Gravatar

#29 frygtl0s 17 år siden

Rigtig fed film, men jeg har lige et spørgsmål som mig og en ven var uenig om, det kan være der var nogen der lagde mærke til det:

Skifter de plads i fængslet? Han siger til datteren at de snart skal ses mens han sidder i fængslet, og derefter kommer broren også kan jeg ikke huske om døren var åben, men jeg tror de skiftede plads mens min ven ikke tror det... hvad tror i?
Gravatar

#30 chuck 17 år siden

#29 Umiddelbart tror jeg ikke, at de skiftede plads, men du har måske lagt mærke til noget, så det vil jeg da tjekke, når jeg modtager DVD'en i slutningen af februar. Jeg har virkelig lyst til at se den igen, damn det var en fortryllende filmoplevelse.
How far does a girl have to go to untangle her tingle? Deep Throat (1972)

Skriv ny kommentar: