Dramaet er grundlæggende solidt skruet sammen, og sikrer en noget nær fuldendt og fortryllende oplevelse. “The Prestige” er, som det vel næsten er sædvane for Nolan, ikke fortalt kronologisk. Heldigvis er det hele tiden til at følge med, selv om filmens didaktik aldrig bliver hverken simpel eller banal. Christopher Nolan har sammen med sin bror, Jonathan, skabt et kompositorisk veltilrettelagt værk, der for i øvrigt understøttes af en sublim billedside men først og fremmest lever højt på handlingen og de dygtigt snedkererede personkarakteristikker. For magien kan man ikke tage fra “The Prestige” og slet ikke det faktum, at man endnu engang må tage hatten af for Christopher Nolan, der allersenest var styrmand på “Batman Begins”. Og nu har han altså gjort det igen. “The Prestige” er et fascinerende kuriosum omhandlende en svunden tid, før billedmediet kom til. Og det fungerer på forbilledlig vis!

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#31 filmz-bullettooth 17 år siden

alt i alt en fed filmoplevelse. Fortælling , karaktere og billede går op i en højere enhed. Det eneste der ærgrede mig bagefter var dette
plottet med tvillingerne, ville teoretisk være muligt, hvorimod at jackmans kopimaskine var lidt ude i hampen. Det ærgrede mig at man har set sig nødsaget til at få dette urealistiske element med får at få historien til at virke, når man har valgt en realistisk fortælle vinkel.

men ud over det så får den 5/6 herfra
--------- for rent ---------
Gravatar

#32 blahblah 17 år siden

#29

Jeg tror ikke de skifter plads. Der var ikke rigtigt nogle tegn på det, eller nogen grund til det.


#31
Der lå da hele tiden en eller anden fornemmelse af det overnaturlige i filmen synes jeg. Så det passede fint ind i universet.
Gravatar

#33 filmz-karlerminven 17 år siden

Enig i hvad #32 siger til #31.. det i spoilerboxen :)

Men det her er helt klart en af de bedste film jeg har set i meeeeget lang tid, hvis ikke en af de bedste film jeg nogensinde har set. Kunne simpelthen ikke få nok.. og ærgede mig da filmen sluttede :)
----
What is a not-joke?
Gravatar

#34 zuve 17 år siden

Super fed film.

Hvordan forstod i det med at der var 2 af Borden? Var det en tvilling, eller havde han tidligere været inde i maskinen og lave en kopi ?

Gravatar

#35 chuck 17 år siden

#34 Det bliver ikke nærmere forklaret.
Jeg forstod det som han havde en tvilling, men min ven understregede, at det ikke forklares, så det kan både være det ene eller det andet. Men jeg tror på tvillingen, da Borden laver nummeret "The Transported Man" inden Angier har fået fat på maskinen.
How far does a girl have to go to untangle her tingle? Deep Throat (1972)
Gravatar

#36 frygtl0s 17 år siden

#32
"eller nogen grund til det." det kommer lidt an på hvem der er den rigtige far. Hvis ham der elskede konen var i fængselt først og det var ham der var faren til pigen, giver det jo mening at ham der ikke var far dør, men jeg kan ikke huske den scene og skal nok også have set den scene i slowmotion
Gravatar

#37 blahblah 17 år siden

#35

Jo, det bliver nærmere forklaret. Men indirekte. Borden har problemer med at regne ud hvordan Algier gør det. Ud over det, så ved vi også at det var Borden der sendte ham til Tesla.
Gravatar

#38 chuck 17 år siden

#37 Indirekte = nærmere forklaret, okay :)
Jeg er enig med din sidste pointe omkring Tesla, bortset fra, at de ikke har lavet den færdig, da han sender Algier derover. Så skulle de stå i ledtog med Borden, hvilket der ikke lægges op til. Din første pointe med, at Borden ikke forstår hvordan Algier gør det, må du lige forklare. Jeg kan ikke se, hvordan det forklarer, at Borden har lavet en kopi af sig selv? Vi er enige om, at han sagtens kan have lavet en kopi af sig selv, men jeg synes ikke, at filmen antyder det.

How far does a girl have to go to untangle her tingle? Deep Throat (1972)
Gravatar

#39 blahblah 17 år siden

#38

Jeg siger jo netop at Borden ikke havde lavet en kopi. Hvis han havde fået lavet en, så ville han jo vide hvordan Algier lavede sit trick
Gravatar

#40 filmz-pandora 17 år siden

I den diskussion må man lige huske på, at Algier ikke opsøger Tesla for at få en duplikator - han opsøger ham, for at få en forsvindindmaskine af en art - ja, faktisk ved han ved ikke helt slev, hvad det er, han kan forvente. Han ved kun, at Tesla er manden bag hemmeligheden ved "Den forsvundne mand"

Og det samme angår Tesla - han ved faktisk ikke helt, hvad det er han bygger - det nævner han gang på gang, når han siger at eksakt videnskab ikke er eksakt, og at han ikke er sikker på, hvad maskinen gør. Det er først, da Algier finder hattene og kattene, at de opdager, at den duplikerer.

Det fortæller mig, at Borden ikke har fået lavet en kopi hos Tesla, og at han ikke kan ane, hvad Algiers maskine gør (hvilket han jo også siger tydeligt i dialogen med Fallon efter han har set showet). De er tvillinger, og de har forberedt dette nummer - og levet deres dobbeltliv - i årevis.

Alt det ovenstående synes jeg, at der er ret evident belæg for at konkludere. Det næste spørgsmål: Hvorfor sendte Borden Algiers til netop Tesla? - er lidt mere ude i gisningerne.

Mit bud er: Borden siger selv, at det var for at få ham langt væk, fint nok. Og da Algiers er klog og kender Borden godt, må Borden vælge en 'lokkedue', som er så overbevisende, at Algiers tager afsted med sikkerhed. Har er Tesla perfekt: De deler facinationen af opfinderen, og Borden har muligvis en gisning om, at Tesla mener, at han KAN lave en teleporter/'forsvindingsmaskine'. Måske har han endda været i kontakt med Tesla om det, det tyder Teslas egne udsagn på i dialogen på terrassen mellem ham og Algier, når han henviser til 'den anden herre'.

Uanset at Tesla bluffer Algiers, så er det tydeligt, at han fra første færd ved, hvad det er for en slags maskine, Algiers vil have. Det tyder på, at en anden har eftersprugt den før, vs. Borden.

Så det faktum, at Tesla faktisk laver en maskine, som gør Algiers overlegen, er et af den slag skæbne-slag, som en gotisk narrativ kan tillade sig - plus at det er understøttet af, at Tesla trods sin manglende videnskabelige anerkendelse er en geni-figur, og ikke en Hr. Hvem-som-helst.

Alt i alt synes jeg, det hænger fint sammen. Også maskinen. Den er ikke overnaturlig mere end lynet var, da vi ikke havde andre ord for det end Thors vrede. Kloning on-the-spot er en videnskab, som vi ikke mestrer endnu, men som vi jo er meget tæt på efterhånden. Der foregribes bare, med geniet som helligende redskab, ligesom da Hergé sendte Tintin til månen i Tournesols raket. Det er helt okay med mig.


Jeg ku' godt lide filmen.

[Spoiler indsat af admin.]
"Iskrystaller, iskrystaller! Frys!"

Skriv ny kommentar: